Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)

Sylabus przedmiotu Nanocząstki: wpływ na zdrowie i środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanocząstki: wpływ na zdrowie i środowisko
Specjalność Inżynieria polimerów i biomateriałów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i technologia polimerów
W-2Podstawy nauki o biomateriałach polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek4
T-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym4
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.4
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu3
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do egzaminu5
A-W-5egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-10b_W01
Student określa podstawowe rodzaje nanocząstek, metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunki zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy.
IMiN_2A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-10b_U01
Student stosuje nacząstki, dokonuje wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenia zagrozenia będace efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzegan przepisy BHP
IMiN_2A_U01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_D2-10b_K01
Ocenia wpływ nanocząstek na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechnia wiedzę o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
IMiN_2A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-10b_W01
Student określa podstawowe rodzaje nanocząstek, metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunki zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o nanoczastkach oraz ich wpływie na środowisko i organizmy żywe.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu oraz zaproponować nowe rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-10b_U01
Student stosuje nacząstki, dokonuje wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenia zagrozenia będace efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzegan przepisy BHP
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,0Student posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_D2-10b_K01
Ocenia wpływ nanocząstek na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechnia wiedzę o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,5Student posiada podstawową kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie

Literatura podstawowa

  1. Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M., Nanotechnologie, Warszawa, 2008
  2. T.J. Webser, Nanotechnology for the regeneration hard and soft tissues, World Scentific, New Jersey, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek4
T-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym4
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.4
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu3
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do egzaminu5
A-W-5egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-10b_W01Student określa podstawowe rodzaje nanocząstek, metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunki zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_W01posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów technologicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów produkcji i wytwarzania oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych materiałów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko
Treści programoweT-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o nanoczastkach oraz ich wpływie na środowisko i organizmy żywe.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu oraz zaproponować nowe rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-10b_U01Student stosuje nacząstki, dokonuje wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenia zagrozenia będace efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzegan przepisy BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U01potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów produkcji materiałów/nanomateriałów, obejmującą odpowiedni dobór surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do ich realizacji oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko
Treści programoweT-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,0Student posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_D2-10b_K01Ocenia wpływ nanocząstek na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechnia wiedzę o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_K03jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko
Treści programoweT-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,5Student posiada podstawową kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie