Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie produkcją w inżynierii materiałowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie produkcją w inżynierii materiałowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstepnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania produkcją i usługami. Zdobycie wiedzy w zakresie mechanizmów funkcjonowania procesów produkcyjnych w organizacjach o charakterze gospodarczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gry - symulacja działania linii produkcyjnej15
15
wykłady
T-W-1FUNKCJA ZARZĄDZANIA DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ORGANIZACJA: Co to jest zarządzanie działalnością podstawową. Ramy funkcjonowania zarządzania działalnością podstawową. Reguły zarządzania: 5P. Zarządzanie produkcją a „misja" organizacji. Strategia zarządzania działalnością podstawową. STRATEGIA DZIAŁALNOŚCI WYTWÓRCZEJ I USŁUGOWEJ Cele działalności. Strategie. Przewidywanie potrzeb. System zarządzania działalnością podstawową. Podejmowanie decyzji. DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA: PLANOWANIE I STEROWANIE Wybór wyrobu lub usługi. Znaczenie marketingu w prowadzeniu działalności wytwórczej. Planowanie działalności. Organizowanie systemów wytwórczych. Sterowanie działalnością wytwórczą. UWZGLEDNIENIE OGRANICZEN PRAWNYCH I EKONOMICZNYCH W STRATEGII I DZIALALNOSCI PRZEDSIEBIORSTWA ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ZARZĄDZANIE FINANSOWE. Budżety operacyjne i ich sporządzanie. Sterowanie budżetem. ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ WYTWÓRCZĄ I USŁUGOWĄ. Profil działalności: od wytwarzania wyrobu do świadczenia usług. Podobieństwa i różnice. Specyfika działalności wytwórczej. MARKETING A PROJEKTOWANIE WYROBÓW LUB USŁUG Rozumienie i zaspokajanie potrzeb konsumentów. Przekształcanie potrzeb w projekty. Procesy i systemy projektowania. Sterowanie projektowaniem. Koszty projektowania. Wykorzystanie komputerów. Specjalizacja projektantów. Rodziny wyrobów lub usług. Wykorzystanie stałego systemu klasyfikacji i kodowania. Wykorzystanie informacji naukowej i bibliotecznej. Przejście od projektów do działań. System wprowadzania zmian do projektu. Projektowanie usług. WYRÓB LUB USŁUGA: RÓŻNORODNOŚĆ A WARTOŚĆ Zarządzanie różnorodnością asortymentu. Sterowanie różnorodnością wyrobów gotowych lub usług. Sterowanie różnorodnością materiałów i informacji wejściowych. Kontrola różnorodności procesów. Analiza wartości. Inżynieria wartości. WYROBY, USŁUGI I STRATEGIE WALKI KONKURENCYJNEJ. Przewaga konkurencyjna. Analiza i ocena wariantów strategii. Inne powiązania funkcjonalne podczas podejmowania decyzji strategicznych. Cykl życia wyrobu lub usługi. Zarządzanie działalnością podstawową jako narzędzie walki konkurencyjnej PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW PRODUKCYJNYCH Organizacja działalności wytwórczej. Produkcja jednostkowa, seryjna i masowa. Technologia grupowa (GT). Technologia grupowa (GT) a koncepcja „Just-in-Time" (JIT). Elastyczne systemy produkcyjne (ESP)15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo z zajeciach15
A-A-2przygotowanie do zajec10
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym1
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-W-4Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Gry dydaktyczne
M-4Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Ocena postepów realizowanych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_A01_W01
Student definiuje zarządzanie produkcją. Opisuje elementy procesu zarządzania produkcją: projektowanie przyszłego produktu; modelowanie produktu, opracowanie procesu technologicznego, organizacje produkcji, wybór materiałów i dostawców. Objaśnia na czym polega faza wstępna wytwarzania produktu. Charakteryzuje modele zarządzania produkcją.
IMiN_2A_W06C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_A01_U01
Student przeprowadza symulację procesu produkcyjnego.
IMiN_2A_U02C-1T-A-1M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_A01_K01
Planuje i organizuje zadania produkcyjne
IMiN_2A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_A01_W01
Student definiuje zarządzanie produkcją. Opisuje elementy procesu zarządzania produkcją: projektowanie przyszłego produktu; modelowanie produktu, opracowanie procesu technologicznego, organizacje produkcji, wybór materiałów i dostawców. Objaśnia na czym polega faza wstępna wytwarzania produktu. Charakteryzuje modele zarządzania produkcją.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_A01_U01
Student przeprowadza symulację procesu produkcyjnego.
2,0
3,0Ukończenie symulacji procesu produkcyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_A01_K01
Planuje i organizuje zadania produkcyjne
2,0
3,0Co najmniej 55% poprawnych odpowiedzi w teście sprawdzającym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Muhlemann, Alan P., Zarządzanie : produkcja i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Pająk, Edward., Zarządzanie produkcją i usługami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2014
  3. Grandys, Ewa., Podstawy zarządzania produkcją, Difin, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński, Marek, Organizacja produkcji w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2013
  2. Gajdzik, Bożena., Organizacja i zarządzanie w przemyśle, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gry - symulacja działania linii produkcyjnej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1FUNKCJA ZARZĄDZANIA DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ORGANIZACJA: Co to jest zarządzanie działalnością podstawową. Ramy funkcjonowania zarządzania działalnością podstawową. Reguły zarządzania: 5P. Zarządzanie produkcją a „misja" organizacji. Strategia zarządzania działalnością podstawową. STRATEGIA DZIAŁALNOŚCI WYTWÓRCZEJ I USŁUGOWEJ Cele działalności. Strategie. Przewidywanie potrzeb. System zarządzania działalnością podstawową. Podejmowanie decyzji. DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA: PLANOWANIE I STEROWANIE Wybór wyrobu lub usługi. Znaczenie marketingu w prowadzeniu działalności wytwórczej. Planowanie działalności. Organizowanie systemów wytwórczych. Sterowanie działalnością wytwórczą. UWZGLEDNIENIE OGRANICZEN PRAWNYCH I EKONOMICZNYCH W STRATEGII I DZIALALNOSCI PRZEDSIEBIORSTWA ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ZARZĄDZANIE FINANSOWE. Budżety operacyjne i ich sporządzanie. Sterowanie budżetem. ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ WYTWÓRCZĄ I USŁUGOWĄ. Profil działalności: od wytwarzania wyrobu do świadczenia usług. Podobieństwa i różnice. Specyfika działalności wytwórczej. MARKETING A PROJEKTOWANIE WYROBÓW LUB USŁUG Rozumienie i zaspokajanie potrzeb konsumentów. Przekształcanie potrzeb w projekty. Procesy i systemy projektowania. Sterowanie projektowaniem. Koszty projektowania. Wykorzystanie komputerów. Specjalizacja projektantów. Rodziny wyrobów lub usług. Wykorzystanie stałego systemu klasyfikacji i kodowania. Wykorzystanie informacji naukowej i bibliotecznej. Przejście od projektów do działań. System wprowadzania zmian do projektu. Projektowanie usług. WYRÓB LUB USŁUGA: RÓŻNORODNOŚĆ A WARTOŚĆ Zarządzanie różnorodnością asortymentu. Sterowanie różnorodnością wyrobów gotowych lub usług. Sterowanie różnorodnością materiałów i informacji wejściowych. Kontrola różnorodności procesów. Analiza wartości. Inżynieria wartości. WYROBY, USŁUGI I STRATEGIE WALKI KONKURENCYJNEJ. Przewaga konkurencyjna. Analiza i ocena wariantów strategii. Inne powiązania funkcjonalne podczas podejmowania decyzji strategicznych. Cykl życia wyrobu lub usługi. Zarządzanie działalnością podstawową jako narzędzie walki konkurencyjnej PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW PRODUKCYJNYCH Organizacja działalności wytwórczej. Produkcja jednostkowa, seryjna i masowa. Technologia grupowa (GT). Technologia grupowa (GT) a koncepcja „Just-in-Time" (JIT). Elastyczne systemy produkcyjne (ESP)15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo z zajeciach15
A-A-2przygotowanie do zajec10
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym1
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-W-4Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_A01_W01Student definiuje zarządzanie produkcją. Opisuje elementy procesu zarządzania produkcją: projektowanie przyszłego produktu; modelowanie produktu, opracowanie procesu technologicznego, organizacje produkcji, wybór materiałów i dostawców. Objaśnia na czym polega faza wstępna wytwarzania produktu. Charakteryzuje modele zarządzania produkcją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości, zarządzania, w tym zarządzania produkcją
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania produkcją i usługami. Zdobycie wiedzy w zakresie mechanizmów funkcjonowania procesów produkcyjnych w organizacjach o charakterze gospodarczym.
Treści programoweT-W-1FUNKCJA ZARZĄDZANIA DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ORGANIZACJA: Co to jest zarządzanie działalnością podstawową. Ramy funkcjonowania zarządzania działalnością podstawową. Reguły zarządzania: 5P. Zarządzanie produkcją a „misja" organizacji. Strategia zarządzania działalnością podstawową. STRATEGIA DZIAŁALNOŚCI WYTWÓRCZEJ I USŁUGOWEJ Cele działalności. Strategie. Przewidywanie potrzeb. System zarządzania działalnością podstawową. Podejmowanie decyzji. DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA: PLANOWANIE I STEROWANIE Wybór wyrobu lub usługi. Znaczenie marketingu w prowadzeniu działalności wytwórczej. Planowanie działalności. Organizowanie systemów wytwórczych. Sterowanie działalnością wytwórczą. UWZGLEDNIENIE OGRANICZEN PRAWNYCH I EKONOMICZNYCH W STRATEGII I DZIALALNOSCI PRZEDSIEBIORSTWA ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ZARZĄDZANIE FINANSOWE. Budżety operacyjne i ich sporządzanie. Sterowanie budżetem. ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ WYTWÓRCZĄ I USŁUGOWĄ. Profil działalności: od wytwarzania wyrobu do świadczenia usług. Podobieństwa i różnice. Specyfika działalności wytwórczej. MARKETING A PROJEKTOWANIE WYROBÓW LUB USŁUG Rozumienie i zaspokajanie potrzeb konsumentów. Przekształcanie potrzeb w projekty. Procesy i systemy projektowania. Sterowanie projektowaniem. Koszty projektowania. Wykorzystanie komputerów. Specjalizacja projektantów. Rodziny wyrobów lub usług. Wykorzystanie stałego systemu klasyfikacji i kodowania. Wykorzystanie informacji naukowej i bibliotecznej. Przejście od projektów do działań. System wprowadzania zmian do projektu. Projektowanie usług. WYRÓB LUB USŁUGA: RÓŻNORODNOŚĆ A WARTOŚĆ Zarządzanie różnorodnością asortymentu. Sterowanie różnorodnością wyrobów gotowych lub usług. Sterowanie różnorodnością materiałów i informacji wejściowych. Kontrola różnorodności procesów. Analiza wartości. Inżynieria wartości. WYROBY, USŁUGI I STRATEGIE WALKI KONKURENCYJNEJ. Przewaga konkurencyjna. Analiza i ocena wariantów strategii. Inne powiązania funkcjonalne podczas podejmowania decyzji strategicznych. Cykl życia wyrobu lub usługi. Zarządzanie działalnością podstawową jako narzędzie walki konkurencyjnej PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW PRODUKCYJNYCH Organizacja działalności wytwórczej. Produkcja jednostkowa, seryjna i masowa. Technologia grupowa (GT). Technologia grupowa (GT) a koncepcja „Just-in-Time" (JIT). Elastyczne systemy produkcyjne (ESP)
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_A01_U01Student przeprowadza symulację procesu produkcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U02potrafi wykorzystać poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie narzędzi informatycznych niezbędną do modelowania, planowania, projektowania i optymalizacji technologicznych procesów produkcji/wytwarzania materiałów/nanomateriałów oraz zna metody analizy i sposoby opracowywania wyników badań eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania produkcją i usługami. Zdobycie wiedzy w zakresie mechanizmów funkcjonowania procesów produkcyjnych w organizacjach o charakterze gospodarczym.
Treści programoweT-A-1Gry - symulacja działania linii produkcyjnej
Metody nauczaniaM-3Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Ocena postepów realizowanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ukończenie symulacji procesu produkcyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_A01_K01Planuje i organizuje zadania produkcyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_K02ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotowy do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania produkcją i usługami. Zdobycie wiedzy w zakresie mechanizmów funkcjonowania procesów produkcyjnych w organizacjach o charakterze gospodarczym.
Treści programoweT-W-1FUNKCJA ZARZĄDZANIA DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ORGANIZACJA: Co to jest zarządzanie działalnością podstawową. Ramy funkcjonowania zarządzania działalnością podstawową. Reguły zarządzania: 5P. Zarządzanie produkcją a „misja" organizacji. Strategia zarządzania działalnością podstawową. STRATEGIA DZIAŁALNOŚCI WYTWÓRCZEJ I USŁUGOWEJ Cele działalności. Strategie. Przewidywanie potrzeb. System zarządzania działalnością podstawową. Podejmowanie decyzji. DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA: PLANOWANIE I STEROWANIE Wybór wyrobu lub usługi. Znaczenie marketingu w prowadzeniu działalności wytwórczej. Planowanie działalności. Organizowanie systemów wytwórczych. Sterowanie działalnością wytwórczą. UWZGLEDNIENIE OGRANICZEN PRAWNYCH I EKONOMICZNYCH W STRATEGII I DZIALALNOSCI PRZEDSIEBIORSTWA ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ A ZARZĄDZANIE FINANSOWE. Budżety operacyjne i ich sporządzanie. Sterowanie budżetem. ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ WYTWÓRCZĄ I USŁUGOWĄ. Profil działalności: od wytwarzania wyrobu do świadczenia usług. Podobieństwa i różnice. Specyfika działalności wytwórczej. MARKETING A PROJEKTOWANIE WYROBÓW LUB USŁUG Rozumienie i zaspokajanie potrzeb konsumentów. Przekształcanie potrzeb w projekty. Procesy i systemy projektowania. Sterowanie projektowaniem. Koszty projektowania. Wykorzystanie komputerów. Specjalizacja projektantów. Rodziny wyrobów lub usług. Wykorzystanie stałego systemu klasyfikacji i kodowania. Wykorzystanie informacji naukowej i bibliotecznej. Przejście od projektów do działań. System wprowadzania zmian do projektu. Projektowanie usług. WYRÓB LUB USŁUGA: RÓŻNORODNOŚĆ A WARTOŚĆ Zarządzanie różnorodnością asortymentu. Sterowanie różnorodnością wyrobów gotowych lub usług. Sterowanie różnorodnością materiałów i informacji wejściowych. Kontrola różnorodności procesów. Analiza wartości. Inżynieria wartości. WYROBY, USŁUGI I STRATEGIE WALKI KONKURENCYJNEJ. Przewaga konkurencyjna. Analiza i ocena wariantów strategii. Inne powiązania funkcjonalne podczas podejmowania decyzji strategicznych. Cykl życia wyrobu lub usługi. Zarządzanie działalnością podstawową jako narzędzie walki konkurencyjnej PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW PRODUKCYJNYCH Organizacja działalności wytwórczej. Produkcja jednostkowa, seryjna i masowa. Technologia grupowa (GT). Technologia grupowa (GT) a koncepcja „Just-in-Time" (JIT). Elastyczne systemy produkcyjne (ESP)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Co najmniej 55% poprawnych odpowiedzi w teście sprawdzającym
3,5
4,0
4,5
5,0