Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Fizyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi nanotechnologii
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
C-4Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i enrgia12
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia.9
T-W-4Drgania i układy drgające6
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć40
A-A-3Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego20
90
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczeń10
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena za prezentacje multimedialną
S-4Ocena formująca: Zadanie domowe
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-6Ocena formująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B03_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania w fizyce klasycznej, ruch drgającegi i ruchu falowego
KCh_1A_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B03_U01
Potrafi zastosować uzyskaną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań i problemów związanych z prawami i zasadami fizyki klasycznej.
KCh_1A_U02C-2, C-4, C-3T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-4, M-3S-4, S-3, S-2, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B03_K01
Potrafi być odpowiedzialny i komunikatywny, umie współpracować w zespole.
KCh_1A_K02C-3T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-4, M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B03_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania w fizyce klasycznej, ruch drgającegi i ruchu falowego
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B03_U01
Potrafi zastosować uzyskaną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań i problemów związanych z prawami i zasadami fizyki klasycznej.
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B03_K01
Potrafi być odpowiedzialny i komunikatywny, umie współpracować w zespole.
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i enrgia12
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego6
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego4
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie4
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia.9
T-W-4Drgania i układy drgające6
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal9
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych30
A-A-2Przygotowanie się do zajęć40
A-A-3Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczeń10
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B03_W01Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania w fizyce klasycznej, ruch drgającegi i ruchu falowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi nanotechnologii
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-4Drgania i układy drgające
T-W-3Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, praca i energia.
T-W-5Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fal
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B03_U01Potrafi zastosować uzyskaną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań i problemów związanych z prawami i zasadami fizyki klasycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-4Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
C-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
Treści programoweT-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i enrgia
Metody nauczaniaM-4Seminarium
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zadanie domowe
S-3Ocena formująca: Ocena za prezentacje multimedialną
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B03_K01Potrafi być odpowiedzialny i komunikatywny, umie współpracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K02potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
Treści programoweT-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-1Niepewności pomiarowe- pomiary pośrednie i bezpośrednie
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, praca i enrgia
Metody nauczaniaM-4Seminarium
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja