Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Podstawy prawa w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy prawa w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z prawadawstwa i transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowy zakres regulacji w krajowych i międzynarodowych przewozach osób i ładunków2
T-A-2Międzynarodowe konwencje i umowy regulujące transport (Umowa ADR, ATA, ATP, TIR, CMR)4
T-A-3Umowa zawarcia przewozu osób i ładunków-podstawowe elementy2
T-A-4Dokumentacja przewozowa w transporcie lądowym (CMR, CIM)2
T-A-5Dokumentacja przewozowa w transporcie morskim (konosament, czarter, nota bukingowa, kwit sternika)2
T-A-6Dokumentacja przewozowa w transporcie lotniczym2
T-A-7Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Istota i źródła prawa transportowego.2
T-W-2Działy prawa transportowego.2
T-W-3Ustawa prawo przewozowe.2
T-W-4Dokumenty potwierdzające zawarcie umowy przewozu.2
T-W-5Podstawowe rodzaje umów zawieranych w dzialalnosci transportowej.2
T-W-6Ubezpieczenia w transporcie2
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika. Czas pracy kierowcy.2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia przedmiotowe np. studia przypadków / typowe środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne-wykłady

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać podstawowe ograniczenia prawno-ekonomiczne dla prowadzenia dzialałań inżynierskich w obszarze transportu oraz zaproponować rozwiązanie problemów z zakresu organizacji pracy kierowców.
TR_1A_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiązań inżynierskich z prawem transportowym.
TR_1A_U18C-2, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B12_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość skutków prawnych dzialalności inzynierskiej w transporcie oraz jaki ona może mieć wpływ na środowisko, umie pracować w zespole i rozumie potrzebę wspólnej odpowiedzialności za projekty zespołowe.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-1T-W-3, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać podstawowe ograniczenia prawno-ekonomiczne dla prowadzenia dzialałań inżynierskich w obszarze transportu oraz zaproponować rozwiązanie problemów z zakresu organizacji pracy kierowców.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw prawnych w transporcie
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw prawnych w transporcie, w tym identyfikacji i interpretacji przepisów prawa
3,5Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych w transporcie, w tym identyfikacji, interpretacji przepisów prawa wraz z analizą uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika
4,0Student posiada wiedzę z zakresu prawa w transporowego wraz z interpretacją przepisów prawa i znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika oraz warunki prawne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów
4,5Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu podstaw prawa transportowego wraz ze znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika, zna warunki prawne i ekonomiczne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę z akresu podstaw prawa transportowego wraz ze znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika, zna warunki prawne i ekonomiczne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów oraz posiada wiedzę o organizacji pracy kierowców

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiązań inżynierskich z prawem transportowym.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i interpretacji przepisów prawnych w zakresie transportu
3,0Student potrafi wstępnie zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu
3,5Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu
4,0Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz wstępnie ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym
4,5Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym
5,0Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz dokładnie ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_B12_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość skutków prawnych dzialalności inzynierskiej w transporcie oraz jaki ona może mieć wpływ na środowisko, umie pracować w zespole i rozumie potrzebę wspólnej odpowiedzialności za projekty zespołowe.
2,0Student nie nabył żadnych postaw i kompetencji zamierzonych w efekcie ksztalcenia
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym jakie skutki prawne niesie dzialalność inżynierska w zakresie transportu
3,5Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko
4,0Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko orayzpotrafi pracowac w zespole
4,5Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko oraz potrafi pracowac w zespole, rozumie potrzebe odpowiedzialnosci za projekty zespolowe
5,0Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i potrafi oszacowac jej wpływu na środowisko oraz potrafi pracowac w zespole, rozumie potrzebe odpowiedzialnosci za projekty zespolowe

Literatura podstawowa

  1. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2005
  2. Fijalkowski T., Transport drogowy, FOTOSKŁAD Pracownia Poligraficzna, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Brodecki Z., Prawo ubezpieczeń morskich, Wydawnictwo Prawnicze LEX, Sopot, 2000
  2. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze dla ekonomistów, Scriptus, Poznań, 1998
  3. Fijalkowski T., Kodeks drogowy, WGP, Warszawa, 2008
  4. Górski W., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji. Kodeks cywilny-Prawo przewozowe CMR, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowy zakres regulacji w krajowych i międzynarodowych przewozach osób i ładunków2
T-A-2Międzynarodowe konwencje i umowy regulujące transport (Umowa ADR, ATA, ATP, TIR, CMR)4
T-A-3Umowa zawarcia przewozu osób i ładunków-podstawowe elementy2
T-A-4Dokumentacja przewozowa w transporcie lądowym (CMR, CIM)2
T-A-5Dokumentacja przewozowa w transporcie morskim (konosament, czarter, nota bukingowa, kwit sternika)2
T-A-6Dokumentacja przewozowa w transporcie lotniczym2
T-A-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i źródła prawa transportowego.2
T-W-2Działy prawa transportowego.2
T-W-3Ustawa prawo przewozowe.2
T-W-4Dokumenty potwierdzające zawarcie umowy przewozu.2
T-W-5Podstawowe rodzaje umów zawieranych w dzialalnosci transportowej.2
T-W-6Ubezpieczenia w transporcie2
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika. Czas pracy kierowcy.2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_B12_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać podstawowe ograniczenia prawno-ekonomiczne dla prowadzenia dzialałań inżynierskich w obszarze transportu oraz zaproponować rozwiązanie problemów z zakresu organizacji pracy kierowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową.
Treści programoweT-W-4Dokumenty potwierdzające zawarcie umowy przewozu.
T-W-3Ustawa prawo przewozowe.
T-W-1Istota i źródła prawa transportowego.
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika. Czas pracy kierowcy.
T-W-2Działy prawa transportowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe np. studia przypadków / typowe środki audiowizualne
M-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw prawnych w transporcie
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw prawnych w transporcie, w tym identyfikacji i interpretacji przepisów prawa
3,5Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych w transporcie, w tym identyfikacji, interpretacji przepisów prawa wraz z analizą uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika
4,0Student posiada wiedzę z zakresu prawa w transporowego wraz z interpretacją przepisów prawa i znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika oraz warunki prawne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów
4,5Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu podstaw prawa transportowego wraz ze znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika, zna warunki prawne i ekonomiczne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę z akresu podstaw prawa transportowego wraz ze znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika, zna warunki prawne i ekonomiczne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów oraz posiada wiedzę o organizacji pracy kierowców
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_B12_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiązań inżynierskich z prawem transportowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport.
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową.
Treści programoweT-W-3Ustawa prawo przewozowe.
T-W-7Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika. Czas pracy kierowcy.
T-W-2Działy prawa transportowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe np. studia przypadków / typowe środki audiowizualne
M-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji i interpretacji przepisów prawnych w zakresie transportu
3,0Student potrafi wstępnie zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu
3,5Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu
4,0Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz wstępnie ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym
4,5Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym
5,0Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz dokładnie ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_B12_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość skutków prawnych dzialalności inzynierskiej w transporcie oraz jaki ona może mieć wpływ na środowisko, umie pracować w zespole i rozumie potrzebę wspólnej odpowiedzialności za projekty zespołowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową.
Treści programoweT-W-3Ustawa prawo przewozowe.
T-W-6Ubezpieczenia w transporcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył żadnych postaw i kompetencji zamierzonych w efekcie ksztalcenia
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym jakie skutki prawne niesie dzialalność inżynierska w zakresie transportu
3,5Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko
4,0Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko orayzpotrafi pracowac w zespole
4,5Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko oraz potrafi pracowac w zespole, rozumie potrzebe odpowiedzialnosci za projekty zespolowe
5,0Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i potrafi oszacowac jej wpływu na środowisko oraz potrafi pracowac w zespole, rozumie potrzebe odpowiedzialnosci za projekty zespolowe