Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody wytwarzania zimna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody wytwarzania zimna
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna1
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.3
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady obliczenia i projektowania TUCH.4
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Energooszczędne tryby pracy. Naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne1
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska1
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu1
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna2
T-W-13Zaliczenie3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach27
A-W-2czytanie wskazanej literatury12
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia11
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy, odpowiedzi i dyskusja w ramach wyłosowanych tematów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-11_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych na środkach transportu
TR_1A_W14, TR_1A_W10C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-11_U01
Potrafi oszacować bezpieczeństwo ekologiczne transportowych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia oraz rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie oceny przydatności urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia na środkach transportu oraz podstaw eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych.
TR_1A_U11, TR_1A_U13C-2T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-11_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
TR_1A_K02C-3T-W-4, T-W-1, T-W-7M-1S-1
TR_1A_D2-11_K02
Jest wraźliwy na skutki potencjalnych zagrożeń podczas transportu ładunków szybko psujących się, związanych z eksploatacją urządzeń chłodniczych
TR_1A_K08C-3T-W-4, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-11_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych na środkach transportu
2,0
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-11_U01
Potrafi oszacować bezpieczeństwo ekologiczne transportowych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia oraz rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie oceny przydatności urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia na środkach transportu oraz podstaw eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając niektóre błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-11_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
TR_1A_D2-11_K02
Jest wraźliwy na skutki potencjalnych zagrożeń podczas transportu ładunków szybko psujących się, związanych z eksploatacją urządzeń chłodniczych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S., Owsicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Filin S., Owsicki A., Zakrzewski B., Badania eksperymentalne chłodziarek termoelektrycznych., Astroprint, Odessa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna1
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.3
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady obliczenia i projektowania TUCH.4
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Energooszczędne tryby pracy. Naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne1
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska1
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu1
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna2
T-W-13Zaliczenie3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach27
A-W-2czytanie wskazanej literatury12
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-11_W01Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych na środkach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
Treści programoweT-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-6Zasady obliczenia i projektowania TUCH.
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Energooszczędne tryby pracy. Naprawa TUCH.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy, odpowiedzi i dyskusja w ramach wyłosowanych tematów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-11_U01Potrafi oszacować bezpieczeństwo ekologiczne transportowych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia oraz rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie oceny przydatności urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia na środkach transportu oraz podstaw eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Treści programoweT-W-6Zasady obliczenia i projektowania TUCH.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy, odpowiedzi i dyskusja w ramach wyłosowanych tematów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając niektóre błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-11_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Energooszczędne tryby pracy. Naprawa TUCH.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy, odpowiedzi i dyskusja w ramach wyłosowanych tematów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-11_K02Jest wraźliwy na skutki potencjalnych zagrożeń podczas transportu ładunków szybko psujących się, związanych z eksploatacją urządzeń chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Energooszczędne tryby pracy. Naprawa TUCH.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy, odpowiedzi i dyskusja w ramach wyłosowanych tematów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0