Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie i zarządzanie systemami logistycznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i zarządzanie systemami logistycznymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką funkcjonowania systemów logistycznych, w szczególności ich projektowania i zarządzania procesami w nich zachodzącymi.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w projektowaniu systemów logistycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i zarządzania systemami logistycznymi.
C-4Uświadomienie znaczenia wiedzy i profesjonalnych zachowań przy projektowaniu i zarządzaniu systemami logistycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rodzaje systemów logistycznych, ich elementy składowe.2
T-P-2Zasady i procedura projektowania systemu logistycznego2
T-P-3Dobór technologii magazynowania4
T-P-4Dobór technologii transportu4
T-P-5Dobór lokalizacji przestrzennej dla punktowych elementów systemu logistycznego2
T-P-6Analiza i wymiarowanie procesów logistycznych4
T-P-7Ocena rozwiązań projektowanego systemu logistycznego4
T-P-8Metody zarządzania systemami logistycznymi.4
T-P-9Sprawozdanie i prezentacja multimedialna zrealizowanych projektów.4
30
wykłady
T-W-1Systemowe ujęcie logistyki. Rodzaje i elementy systemów logistycznych. Formułowanie zadania logistycznego.4
T-W-2Obszary i cele projektowania systemu logistycznego. Metody wykorzystywane w projektowaniu systemów logistycznych. Niezawodność projektowanego systemu logistycznego.4
T-W-3Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Podejście procesowe w logistyce. Kształtowanie procesu logistycznego.4
T-W-4Modele i standaryzacja procesów. Mapowanie i projektowanie procesów, wdrażanie zmian. Podejście procesowe w przedsiębiorstwie: wdrażanie, formy organizacji.6
T-W-5Kształtowanie systemów logistycznych. Dobór technologii magazynowania i transportu do zadań logistycznych. Audyt logistyczny a projektowanie systemów logistycznych.4
T-W-6Zarządzanie systemami logistycznymi. Metodyka zarządzania procesami gospodarczymi w systemach logistycznych.4
T-W-7Wymiarowanie systemów logistycznych. Mierniki projektowe i logistyczne stosowane do oceny rozwiązań logistycznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć.10
A-P-3Praca nad projektem10
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena osiągniętych efektów na zajęciach (projekty).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C04_W01
Student ma pogłębioną wiedzę odnoszącą się do zagadnień projektowania systemów logistycznych i zarządzania procesami w nich zachodzącymi.
LO_2A_W01, LO_2A_W03, LO_2A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C04_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i zaprojektować prosty system logistyczny przedsiębiorstwa wraz z elementami jego wyposażenia techniczno-technologicznego, dokonać prezentacji wyników.
LO_2A_U01, LO_2A_U03, LO_2A_U04, LO_2A_U09, LO_2A_U15C-3T-P-3, T-P-9, T-P-8, T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-7, T-P-6M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_C04_K01
Student rozumie znaczenie wiedzy i profesjonalnych zachowań przy projektowaniu i zarządzaniu systemami logistycznymi, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
LO_2A_K02, LO_2A_K04, LO_2A_K06C-4T-P-3, T-P-9, T-P-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-7, T-P-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C04_W01
Student ma pogłębioną wiedzę odnoszącą się do zagadnień projektowania systemów logistycznych i zarządzania procesami w nich zachodzącymi.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C04_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i zaprojektować prosty system logistyczny przedsiębiorstwa wraz z elementami jego wyposażenia techniczno-technologicznego, dokonać prezentacji wyników.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_C04_K01
Student rozumie znaczenie wiedzy i profesjonalnych zachowań przy projektowaniu i zarządzaniu systemami logistycznymi, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli

Literatura podstawowa

  1. Pawlewski P., Projektowanie systemów i procesów logistycznych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2013
  2. Jacyna M., Lewczuk K., Projektowanie systemów logistycznych, PWN, Warszawa, 2016
  3. Jacyna M. (red.), Kształtowanie systemów w wybranych obszarach transportu i logistyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014
  4. Kordel Z., Kuriata A., Logistyka i transport w ujęciu systemowym, CeDeWu, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Miler R. K., Nowosielski T., Pac B. (red.), Optymalizacja systemów i procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa, 2014
  2. Nowakowski T. (red.), Systemy logistyczne. Część 1., Difin, Warszawa, 2010
  3. Nowakowski T. (red.), Systemy logistyczne. Część 2., Difin, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rodzaje systemów logistycznych, ich elementy składowe.2
T-P-2Zasady i procedura projektowania systemu logistycznego2
T-P-3Dobór technologii magazynowania4
T-P-4Dobór technologii transportu4
T-P-5Dobór lokalizacji przestrzennej dla punktowych elementów systemu logistycznego2
T-P-6Analiza i wymiarowanie procesów logistycznych4
T-P-7Ocena rozwiązań projektowanego systemu logistycznego4
T-P-8Metody zarządzania systemami logistycznymi.4
T-P-9Sprawozdanie i prezentacja multimedialna zrealizowanych projektów.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemowe ujęcie logistyki. Rodzaje i elementy systemów logistycznych. Formułowanie zadania logistycznego.4
T-W-2Obszary i cele projektowania systemu logistycznego. Metody wykorzystywane w projektowaniu systemów logistycznych. Niezawodność projektowanego systemu logistycznego.4
T-W-3Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Podejście procesowe w logistyce. Kształtowanie procesu logistycznego.4
T-W-4Modele i standaryzacja procesów. Mapowanie i projektowanie procesów, wdrażanie zmian. Podejście procesowe w przedsiębiorstwie: wdrażanie, formy organizacji.6
T-W-5Kształtowanie systemów logistycznych. Dobór technologii magazynowania i transportu do zadań logistycznych. Audyt logistyczny a projektowanie systemów logistycznych.4
T-W-6Zarządzanie systemami logistycznymi. Metodyka zarządzania procesami gospodarczymi w systemach logistycznych.4
T-W-7Wymiarowanie systemów logistycznych. Mierniki projektowe i logistyczne stosowane do oceny rozwiązań logistycznych.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie do zajęć.10
A-P-3Praca nad projektem10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C04_W01Student ma pogłębioną wiedzę odnoszącą się do zagadnień projektowania systemów logistycznych i zarządzania procesami w nich zachodzącymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W01ma pogłębioną wiedzę z zakresu technicznych aspektów funkjonowania łańcuchów dostaw, uwarunkowań prowadzenia działaności usługowej w logistyce o zasięgu lokalnym i globalnym
LO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania: procesów i systemów logistycznych, obiektów, urządzeń i innych rozwiązań techniczno-technologicznych stosowanych w logistyce
LO_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zarządzania w logistyce, w tym zarządzania strategicznego oraz zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką funkcjonowania systemów logistycznych, w szczególności ich projektowania i zarządzania procesami w nich zachodzącymi.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w projektowaniu systemów logistycznych.
Treści programoweT-W-1Systemowe ujęcie logistyki. Rodzaje i elementy systemów logistycznych. Formułowanie zadania logistycznego.
T-W-2Obszary i cele projektowania systemu logistycznego. Metody wykorzystywane w projektowaniu systemów logistycznych. Niezawodność projektowanego systemu logistycznego.
T-W-3Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Podejście procesowe w logistyce. Kształtowanie procesu logistycznego.
T-W-4Modele i standaryzacja procesów. Mapowanie i projektowanie procesów, wdrażanie zmian. Podejście procesowe w przedsiębiorstwie: wdrażanie, formy organizacji.
T-W-5Kształtowanie systemów logistycznych. Dobór technologii magazynowania i transportu do zadań logistycznych. Audyt logistyczny a projektowanie systemów logistycznych.
T-W-6Zarządzanie systemami logistycznymi. Metodyka zarządzania procesami gospodarczymi w systemach logistycznych.
T-W-7Wymiarowanie systemów logistycznych. Mierniki projektowe i logistyczne stosowane do oceny rozwiązań logistycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C04_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury i zaprojektować prosty system logistyczny przedsiębiorstwa wraz z elementami jego wyposażenia techniczno-technologicznego, dokonać prezentacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł oraz rozumieć i wykorzystywać potrzebne informacje; umie dokonać ich analizy i oceny, potrafi syntezować, kreatywnie interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie, dokonać prezentacji tych informacji
LO_2A_U03potrafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, potrafi formułować i testować hipotezy, związane z prostymi problemami badawczymi
LO_2A_U04potrafi planować i przeprowadzać badania i eksperymenty obejmujące obszar problematyki logistycznej, dokonywać pomiarów i symulacji komputerowych, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
LO_2A_U09potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub realizować procesy typowe dla problematyki logistyki, używając odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów
LO_2A_U15potrafi pracować indywidualnie i współdziałać w zespole, umie planować pracę własną i zespołu, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, oszacować czas wykonania planowanych zadań, potrafi kierować pracą zespołu, a także podejmować wiodącą rolę w zespołach
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i zarządzania systemami logistycznymi.
Treści programoweT-P-3Dobór technologii magazynowania
T-P-9Sprawozdanie i prezentacja multimedialna zrealizowanych projektów.
T-P-8Metody zarządzania systemami logistycznymi.
T-P-1Rodzaje systemów logistycznych, ich elementy składowe.
T-P-5Dobór lokalizacji przestrzennej dla punktowych elementów systemu logistycznego
T-P-4Dobór technologii transportu
T-P-2Zasady i procedura projektowania systemu logistycznego
T-P-7Ocena rozwiązań projektowanego systemu logistycznego
T-P-6Analiza i wymiarowanie procesów logistycznych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągniętych efektów na zajęciach (projekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_C04_K01Student rozumie znaczenie wiedzy i profesjonalnych zachowań przy projektowaniu i zarządzaniu systemami logistycznymi, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K02uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu logistyki, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
LO_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
LO_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę znaczenia i rozwijania dorobku zawodu, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymywania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie znaczenia wiedzy i profesjonalnych zachowań przy projektowaniu i zarządzaniu systemami logistycznymi.
Treści programoweT-P-3Dobór technologii magazynowania
T-P-9Sprawozdanie i prezentacja multimedialna zrealizowanych projektów.
T-P-8Metody zarządzania systemami logistycznymi.
T-W-1Systemowe ujęcie logistyki. Rodzaje i elementy systemów logistycznych. Formułowanie zadania logistycznego.
T-W-2Obszary i cele projektowania systemu logistycznego. Metody wykorzystywane w projektowaniu systemów logistycznych. Niezawodność projektowanego systemu logistycznego.
T-W-3Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Podejście procesowe w logistyce. Kształtowanie procesu logistycznego.
T-W-4Modele i standaryzacja procesów. Mapowanie i projektowanie procesów, wdrażanie zmian. Podejście procesowe w przedsiębiorstwie: wdrażanie, formy organizacji.
T-W-5Kształtowanie systemów logistycznych. Dobór technologii magazynowania i transportu do zadań logistycznych. Audyt logistyczny a projektowanie systemów logistycznych.
T-W-6Zarządzanie systemami logistycznymi. Metodyka zarządzania procesami gospodarczymi w systemach logistycznych.
T-W-7Wymiarowanie systemów logistycznych. Mierniki projektowe i logistyczne stosowane do oceny rozwiązań logistycznych.
T-P-1Rodzaje systemów logistycznych, ich elementy składowe.
T-P-5Dobór lokalizacji przestrzennej dla punktowych elementów systemu logistycznego
T-P-4Dobór technologii transportu
T-P-2Zasady i procedura projektowania systemu logistycznego
T-P-7Ocena rozwiązań projektowanego systemu logistycznego
T-P-6Analiza i wymiarowanie procesów logistycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena osiągniętych efektów na zajęciach (projekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli