Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona mienia i osób:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona mienia i osób
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.15
15
wykłady
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.3
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.2
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.5
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).2
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).1
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zaliczenie przedmiotu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
IB_1A_W35, IB_1A_W22C-1T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_U01
Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
IB_1A_U01, IB_1A_U17C-1T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_K01
Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
IB_1A_K07C-1T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_U01
Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_K01
Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.

Literatura podstawowa

  1. USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. (Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.), 1997, Dz.U.1997.114.740, Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.
  2. Gozdór Grzegorz, Ochrona osób i mienia, Info Trade, Gdańsk, 2000
  3. Praca Zbiorowa, Ochrona osób i mienia, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora, Toruń, 2003
  4. Praca zbiorowa, Ochrona osób i mienia - vademecum, Wydawnictwo Policealnej szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony O'Chikara, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.3
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.2
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.5
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).2
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).1
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zaliczenie przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C19-1_W01Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
IB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.
Treści programoweT-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C19-1_U01Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.
Treści programoweT-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C19-1_K01Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.
Treści programoweT-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.