Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.6
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie14
T-L-4zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B05_W01
posiada wiedzę z zakresu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworenia programów obliczeniowych
IB_1A_W01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B05_U01
Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
IB_1A_U10C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B05_K01
rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
IB_1A_K08C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_B05_W01
posiada wiedzę z zakresu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworenia programów obliczeniowych
2,0
3,0Zna podstawowe zasady tworzenia algorytmów i ich implementacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_B05_U01
Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
2,0
3,0student potrafi przygotować informacje potrzebne do rozwiązania prostego zadania obliczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_B05_K01
rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
2,0
3,0student jest w stanie sformułować proste zadanie obliczeniowe oraz je zaimplementować w Matlabie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wirth N., Algorytmy+struktury=Programy, WNT, Warszawa, 1999
  2. Majczak A., Od c do C++ Builder w 48 godzin, Inter Softland, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Neibauer A. R., Języki C i C++ Twój pierwszy program, Komputerowa Oficyna Wydawnicza HELP, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.6
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie14
T-L-4zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B05_W01posiada wiedzę z zakresu algorytmiki oraz podstawowych zasad tworenia programów obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W01posiada wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, 4) wnioskowania i projektowania probabilistycznego.
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie
T-L-2Wprowadzenie do Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady tworzenia algorytmów i ich implementacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B05_U01Potrafi stworzyć algorytm oraz program obliczeniowy dla danego zagadnienia inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie
T-L-2Wprowadzenie do Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przygotować informacje potrzebne do rozwiązania prostego zadania obliczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_B05_K01rozumie potrzeby stosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie
T-L-2Wprowadzenie do Matlaba. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest w stanie sformułować proste zadanie obliczeniowe oraz je zaimplementować w Matlabie
3,5
4,0
4,5
5,0