Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek, struktury, gospodarka rynkowa.2
T-W-3Podstawowe zmienne makro i mikroekonomiczne.2
T-W-4Polityka gospodarcza państwa.2
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.2
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.2
T-W-7Style zarządzania.2
T-W-8Komunikacja niewerbalna.2
T-W-9Zarządzanie jakością.2
T-W-10Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwie.2
T-W-11Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
T-W-12Podstawy biznes planu.2
T-W-13Normy prawne-publikacja aktów prawnych.2
T-W-14Żródła i gałęzie prawa w Polsce.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
M-2M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A08_W01
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
IB_1A_W32, IB_1A_W33C-1, C-2T-W-6, T-W-1, T-W-12M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A08_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
IB_1A_U14, IB_1A_U20C-1T-W-6, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A08_K01
Zdobycie kompetencji dotyczacych pozatechnicznych aspektow związanych z zawodem inzyniera.
IB_1A_K05C-1, C-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_A08_W01
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
2,0
3,0Student definiuje pojęcia ekonomiczne i posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_A08_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejetności wynikajace z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_A08_K01
Zdobycie kompetencji dotyczacych pozatechnicznych aspektow związanych z zawodem inzyniera.
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013
  2. Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009
  3. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
  4. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nojszewska E., Postawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 2004
  2. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  3. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, WArszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.2
T-W-2Rynek, struktury, gospodarka rynkowa.2
T-W-3Podstawowe zmienne makro i mikroekonomiczne.2
T-W-4Polityka gospodarcza państwa.2
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.2
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.2
T-W-7Style zarządzania.2
T-W-8Komunikacja niewerbalna.2
T-W-9Zarządzanie jakością.2
T-W-10Podstawy wiedzy o przedsiębiorstwie.2
T-W-11Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
T-W-12Podstawy biznes planu.2
T-W-13Normy prawne-publikacja aktów prawnych.2
T-W-14Żródła i gałęzie prawa w Polsce.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_A08_W01Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W32ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
IB_1A_W33zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.
Treści programoweT-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii.
T-W-12Podstawy biznes planu.
Metody nauczaniaM-2M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
M-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcia ekonomiczne i posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_A08_U01Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
Treści programoweT-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania.
T-W-12Podstawy biznes planu.
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejetności wynikajace z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_A08_K01Zdobycie kompetencji dotyczacych pozatechnicznych aspektow związanych z zawodem inzyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zjawisk i praw ekonomicznych oraz podstaw zarządzania.
C-2Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych.
Metody nauczaniaM-2M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
M-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0