Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo procesów chemicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo procesów chemicznych
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Wybór odpowiedniej kolejności operacji.1
T-L-3Szczegółowy opis procesów chemicznych, bilans masowy oraz dobór aparatury.4
T-L-4Charakterystyka stosowanych środków chemicznych.2
T-L-5Międzyoperacyjna kontrola procesu.1
T-L-6Nadzór techniczny nad bezpieczeństwem procesów chemicznych.3
T-L-7Utylizacja produktów ubocznych i ścieków.3
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Procesy przetwarzania materii i towarzyszące im zjawiska fizyczne, fizykochemiczne oraz przemiany chemiczne. Podstawowe procesy jednostkowe w technologii chemicznej: periodyczne, półciągłe, ciągłe, katalityczne, wysokotemperaturowe, ciśnieniowe.1
T-W-3Wybór odpowiedniej kolejności operacji, schemat ideowy, szczegółowy opis procesu, bilans masowy.1
T-W-4Organizacja procesu chemicznego w reaktorze. Zasady organizacji złożonych układów technologicznych.1
T-W-5Zasady ekonomicznej gospodarki surowcami i energią w procesach produkcyjnych.1
T-W-6Dobór aparatów technologicznych. Zbiorniki niskociśnieniowe, zbiorniki wysokociśnieniowe.1
T-W-7Kontrola procesów przemysłowych: produkty i rozwiązania.1
T-W-8Chemikalia: rodzaje oznakowanie, transport, przechowywanie, neutralizacja.1
T-W-9Gazy techniczne: rodzaje, transport, przechowywanie, obsługa butli gazowych.1
T-W-10Materiały niebezpieczne w przemyśle chemicznym, karty charakterystyk.1
T-W-11Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.1
T-W-12Elementy toksykologii przemysłowej.1
T-W-13Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.1
T-W-14Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.1
T-W-15Praca kontrolna - pisemna1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w szkoleniu stanowiskowym BHP1
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Zaliczenia cząstkowe poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-4Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych14
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-6Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie
M-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Praca z użyciem komputera
M-6Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę dotyczącą efektówi energetycznych reakcji chemicznych, przemian z udziałem jonów, przemian fazowych. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesom chemicznym. Zna środki zabezpieczeń technicznych i ochrony osobistej oraz kryteria ich doboru w zależności od prowadzonego procesu/obiektu związanego z przemysłem chemicznym. Zna zasady pracy w obiektach w których prowadzone są procesy chemiczne. Zna zasady doboru urządzeń w zależności od prowadzonego procesu.
IB_1A_W27, IB_1A_W28, IB_1A_W34, IB_1A_W14C-4, C-5, C-3, C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04C-4, C-5, C-3, C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-4, M-5S-2
IB_1A_D2-04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych stosując w tym celu właściwą metodę. Rozwiązując zadanie potrafi zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając, jakie rodzaje zagrożeń mogą występować przy ich zastosowaniu.
IB_1A_U15, IB_1A_U17, IB_1A_U18, IB_1A_U19C-4, C-5, C-3, C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-4, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-04_K01
Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
IB_1A_K04, IB_1A_K07C-3, C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-3, M-4, M-5, M-6S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę dotyczącą efektówi energetycznych reakcji chemicznych, przemian z udziałem jonów, przemian fazowych. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesom chemicznym. Zna środki zabezpieczeń technicznych i ochrony osobistej oraz kryteria ich doboru w zależności od prowadzonego procesu/obiektu związanego z przemysłem chemicznym. Zna zasady pracy w obiektach w których prowadzone są procesy chemiczne. Zna zasady doboru urządzeń w zależności od prowadzonego procesu.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
2,0Student nie potrafi w sposób właściwy pozyskiwać informacji z literatury i baz danych. Nie potrafi opracować dokumentacji związanej z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wniosków oraz zaproponować wytycznych zwiększających bezpieczeństwo danego procesu. Nie umie przekazać informacji technicznych o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi.
3,0Student potrafi pozyskiwać podstawowe informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać proste wnioski. Potrafi opracować uproszczoną dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić proste wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu popełniając jednak błędy wymagające korekty. Potrafi przekazać podstawowe informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi.
3,5Student potrafi pozyskiwać podstawowe informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać proste wnioski. Potrafi opracować uproszczoną dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić proste wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu popełniając mało istotne błędy. Potrafi przekazać podstawowe informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi.
4,0Student potrafi pozyskiwać poszerzone informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać podstawowe informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
4,5Student potrafi pozyskiwać poszerzone informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
5,0Student potrafi pozyskiwać wyczerpujące informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować szczegółową dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
IB_1A_D2-04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych stosując w tym celu właściwą metodę. Rozwiązując zadanie potrafi zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając, jakie rodzaje zagrożeń mogą występować przy ich zastosowaniu.
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego zadania o charakterze praktycznym związanego z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Nie potrafi zinterpretować uzyskanych informacj o podstawowych właściwościach substancji chemicznych.
3,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych popełniając przy tym błędy wymagające korekty. Rozwiązując zadanie potrafi w prosty sposób zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając podstawowe rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
3,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych popełniając przy tym drobne błędy. Rozwiązując zadanie potrafi w prosty sposób zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając podstawowe rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
4,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Rozwiązując zadanie potrafi w prosty sposób zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych popełniając przy tym drobne błędy. Rozwiązując zadanie potrafi zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając większość zagrożeń mogących występować przy ich zastosowaniu, popełnia przy tym drobne błędy.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych stosując w tym celu właściwą metodę. Rozwiązując zadanie potrafi prawidłowo zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając wszystkie rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-04_K01
Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole; nie wykazuje wrażliwości na pojawiające się zagrożenia, nie jest świadomy ryzyka z nimi związanego. Nie posiada umiejetność krytycznej oceny oraz nie potrafi formułować opini dotyczących bezpieczeństwa procesów chemicznych.
3,0Student zdaje sobie sprawę z tego, że procesy chemiczne niosą za sobą zagrożenia, wie że należy zachowywać pewne środki ostrożności. Wykazuje pewną wrażliwość na wybrane pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować proste opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
3,5Student zdaje sobie sprawę z tego, że procesy chemiczne niosą za sobą zagrożenia, wie że należy zachowywać pewne środki ostrożności. Wykazuje pewną wrażliwość na większość pojawiających się zagrożeń i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować proste opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
4,0Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole. Wykazuje pewną wrażliwość na większość pojawiających się zagrożeń i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować proste opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
4,5Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole. Wykazuje pewną wrażliwość na większość pojawiających się zagrożeń i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować złożone opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
5,0Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.

Literatura podstawowa

  1. Bądkowski A., Podstawowe dane na temat niebezpiecznych substancji chemicznych, WEKA Wydawnictwo Informacji Zawodowej, Warszawa, 2001
  2. Budniok A., Chemia techniczna, Uniwersytet Śląski, Katowice, 1993
  3. Machocki A. [red.], Technologia chemiczna: ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2002
  4. Ryng Marian, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Poradnik, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985
  5. Schmidt-Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej: organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  6. Selecki A., Gradoń L., Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985
  7. Synoradzki L., Wisialski J. [red.], Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  8. Wiśniewski M., Alejski K. [red.], Podstawy technologii chemicznej i inżynierii reaktorów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hancyk B., Ring E. B., ezpieczne magazynowanie produktów chemicznych: poradnik, Expo-Chem, Warszawa, 1992
  2. Kowalczyk M., Rump S., Kołaciński Z., Medycyna katastrof chemicznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  3. Palica M., Burghardt A., Obliczeniowe zagadnienia inżynierii reaktorów chemicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Wybór odpowiedniej kolejności operacji.1
T-L-3Szczegółowy opis procesów chemicznych, bilans masowy oraz dobór aparatury.4
T-L-4Charakterystyka stosowanych środków chemicznych.2
T-L-5Międzyoperacyjna kontrola procesu.1
T-L-6Nadzór techniczny nad bezpieczeństwem procesów chemicznych.3
T-L-7Utylizacja produktów ubocznych i ścieków.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Procesy przetwarzania materii i towarzyszące im zjawiska fizyczne, fizykochemiczne oraz przemiany chemiczne. Podstawowe procesy jednostkowe w technologii chemicznej: periodyczne, półciągłe, ciągłe, katalityczne, wysokotemperaturowe, ciśnieniowe.1
T-W-3Wybór odpowiedniej kolejności operacji, schemat ideowy, szczegółowy opis procesu, bilans masowy.1
T-W-4Organizacja procesu chemicznego w reaktorze. Zasady organizacji złożonych układów technologicznych.1
T-W-5Zasady ekonomicznej gospodarki surowcami i energią w procesach produkcyjnych.1
T-W-6Dobór aparatów technologicznych. Zbiorniki niskociśnieniowe, zbiorniki wysokociśnieniowe.1
T-W-7Kontrola procesów przemysłowych: produkty i rozwiązania.1
T-W-8Chemikalia: rodzaje oznakowanie, transport, przechowywanie, neutralizacja.1
T-W-9Gazy techniczne: rodzaje, transport, przechowywanie, obsługa butli gazowych.1
T-W-10Materiały niebezpieczne w przemyśle chemicznym, karty charakterystyk.1
T-W-11Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.1
T-W-12Elementy toksykologii przemysłowej.1
T-W-13Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.1
T-W-14Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.1
T-W-15Praca kontrolna - pisemna1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w szkoleniu stanowiskowym BHP1
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Zaliczenia cząstkowe poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-4Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych14
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-6Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma podstawową wiedzę dotyczącą efektówi energetycznych reakcji chemicznych, przemian z udziałem jonów, przemian fazowych. Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesom chemicznym. Zna środki zabezpieczeń technicznych i ochrony osobistej oraz kryteria ich doboru w zależności od prowadzonego procesu/obiektu związanego z przemysłem chemicznym. Zna zasady pracy w obiektach w których prowadzone są procesy chemiczne. Zna zasady doboru urządzeń w zależności od prowadzonego procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W27ma wiedzę w zakresie doboru materiałów inżynierskich i środków zabezpieczeń technicznych, stosowania zasad bezpiecznej eksploatacji, doboru środków ochrony osobistej pogłębioną dla wybranej technologii, gałęzi przemysłu, grupy obiektów lub systemów
IB_1A_W28ma wiedzę w zakresie termodynamiki niezbędną do analizy problemów bezpieczeństwa
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wybór odpowiedniej kolejności operacji.
T-L-4Charakterystyka stosowanych środków chemicznych.
T-L-3Szczegółowy opis procesów chemicznych, bilans masowy oraz dobór aparatury.
T-L-5Międzyoperacyjna kontrola procesu.
T-L-6Nadzór techniczny nad bezpieczeństwem procesów chemicznych.
T-L-7Utylizacja produktów ubocznych i ścieków.
T-W-11Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.
T-W-3Wybór odpowiedniej kolejności operacji, schemat ideowy, szczegółowy opis procesu, bilans masowy.
T-W-4Organizacja procesu chemicznego w reaktorze. Zasady organizacji złożonych układów technologicznych.
T-W-5Zasady ekonomicznej gospodarki surowcami i energią w procesach produkcyjnych.
T-W-2Procesy przetwarzania materii i towarzyszące im zjawiska fizyczne, fizykochemiczne oraz przemiany chemiczne. Podstawowe procesy jednostkowe w technologii chemicznej: periodyczne, półciągłe, ciągłe, katalityczne, wysokotemperaturowe, ciśnieniowe.
T-W-6Dobór aparatów technologicznych. Zbiorniki niskociśnieniowe, zbiorniki wysokociśnieniowe.
T-W-10Materiały niebezpieczne w przemyśle chemicznym, karty charakterystyk.
T-W-7Kontrola procesów przemysłowych: produkty i rozwiązania.
T-W-8Chemikalia: rodzaje oznakowanie, transport, przechowywanie, neutralizacja.
T-W-9Gazy techniczne: rodzaje, transport, przechowywanie, obsługa butli gazowych.
T-W-12Elementy toksykologii przemysłowej.
T-W-13Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.
T-W-14Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie
M-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Praca z użyciem komputera
M-6Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wybór odpowiedniej kolejności operacji.
T-L-4Charakterystyka stosowanych środków chemicznych.
T-L-3Szczegółowy opis procesów chemicznych, bilans masowy oraz dobór aparatury.
T-L-5Międzyoperacyjna kontrola procesu.
T-L-6Nadzór techniczny nad bezpieczeństwem procesów chemicznych.
T-L-7Utylizacja produktów ubocznych i ścieków.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Praca z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób właściwy pozyskiwać informacji z literatury i baz danych. Nie potrafi opracować dokumentacji związanej z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wniosków oraz zaproponować wytycznych zwiększających bezpieczeństwo danego procesu. Nie umie przekazać informacji technicznych o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi.
3,0Student potrafi pozyskiwać podstawowe informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać proste wnioski. Potrafi opracować uproszczoną dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić proste wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu popełniając jednak błędy wymagające korekty. Potrafi przekazać podstawowe informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi.
3,5Student potrafi pozyskiwać podstawowe informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać proste wnioski. Potrafi opracować uproszczoną dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić proste wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu popełniając mało istotne błędy. Potrafi przekazać podstawowe informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi.
4,0Student potrafi pozyskiwać poszerzone informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać podstawowe informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
4,5Student potrafi pozyskiwać poszerzone informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować podstawowe wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
5,0Student potrafi pozyskiwać wyczerpujące informacje z literatury i baz danych, związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Potrafi na podstawie zgromadzonej literatury wyciągać wnioski. Potrafi opracować szczegółową dokumentację związaną z doborem środków zabezpieczenia w wybranej gałęzi przemysłu chemicznego, opracować i przedstawić wnioski oraz zaproponować wytyczne zwiększające bezpieczeństwo danego procesu. Potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach towarzyszących danemu procesowi stosując różne techniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych stosując w tym celu właściwą metodę. Rozwiązując zadanie potrafi zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając, jakie rodzaje zagrożeń mogą występować przy ich zastosowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
IB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze środkami bezpieczeństwa stosowanymi w procesach chemicznych
C-5Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich zabezpieczeń w przemyśle chemicznym
C-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wybór odpowiedniej kolejności operacji.
T-L-4Charakterystyka stosowanych środków chemicznych.
T-L-3Szczegółowy opis procesów chemicznych, bilans masowy oraz dobór aparatury.
T-L-5Międzyoperacyjna kontrola procesu.
T-L-6Nadzór techniczny nad bezpieczeństwem procesów chemicznych.
T-L-7Utylizacja produktów ubocznych i ścieków.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Praca z użyciem komputera
M-6Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego zadania o charakterze praktycznym związanego z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Nie potrafi zinterpretować uzyskanych informacj o podstawowych właściwościach substancji chemicznych.
3,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych popełniając przy tym błędy wymagające korekty. Rozwiązując zadanie potrafi w prosty sposób zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając podstawowe rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
3,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych popełniając przy tym drobne błędy. Rozwiązując zadanie potrafi w prosty sposób zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając podstawowe rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
4,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych. Rozwiązując zadanie potrafi w prosty sposób zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych popełniając przy tym drobne błędy. Rozwiązując zadanie potrafi zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając większość zagrożeń mogących występować przy ich zastosowaniu, popełnia przy tym drobne błędy.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać proste zadanie o charakterze praktycznym związane z bezpieczeństwem procesów chemicznych stosując w tym celu właściwą metodę. Rozwiązując zadanie potrafi prawidłowo zinterpretować uzyskane informacje o podstawowych właściwościach substancji chemicznych określając wszystkie rodzaje zagrożeń mogące występować przy ich zastosowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_D2-04_K01Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania procesów chemicznych, chemikaliów i zanieczyszczeń chemicznym na człowieka i środowisko
C-2Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej organizacji procesów chemicznych oraz metodami ich kontroli
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami zagrożeń związanymi z procesami chemicznymi
Treści programoweT-L-2Wybór odpowiedniej kolejności operacji.
T-L-4Charakterystyka stosowanych środków chemicznych.
T-L-5Międzyoperacyjna kontrola procesu.
T-L-6Nadzór techniczny nad bezpieczeństwem procesów chemicznych.
T-L-7Utylizacja produktów ubocznych i ścieków.
T-W-12Elementy toksykologii przemysłowej.
T-W-13Oddziaływanie chemicznych instalacji produkcyjnych na środowisko. Stan prawny w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom w przemyśle chemicznym.
T-W-14Wybrane katastrofy przemysłu chemicznego, przyczyny, skutki, sposoby przeciwdziałania.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Praca z użyciem komputera
M-6Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole; nie wykazuje wrażliwości na pojawiające się zagrożenia, nie jest świadomy ryzyka z nimi związanego. Nie posiada umiejetność krytycznej oceny oraz nie potrafi formułować opini dotyczących bezpieczeństwa procesów chemicznych.
3,0Student zdaje sobie sprawę z tego, że procesy chemiczne niosą za sobą zagrożenia, wie że należy zachowywać pewne środki ostrożności. Wykazuje pewną wrażliwość na wybrane pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować proste opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
3,5Student zdaje sobie sprawę z tego, że procesy chemiczne niosą za sobą zagrożenia, wie że należy zachowywać pewne środki ostrożności. Wykazuje pewną wrażliwość na większość pojawiających się zagrożeń i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować proste opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
4,0Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole. Wykazuje pewną wrażliwość na większość pojawiających się zagrożeń i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować proste opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
4,5Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole. Wykazuje pewną wrażliwość na większość pojawiających się zagrożeń i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować złożone opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.
5,0Student mając na uwadze zagrożenia jakie niosą za sobą procesy chemiczne ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, jest wrażliwy na pojawiające się zagrożenia i ma świadomość ryzyka z nimi związanego. Posiada umiejetność krytycznej oceny oraz potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa procesów chemicznych.