Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi zidentyfikować czynniki zagrożenia pożarowego budynków użyteczności publicznej oraz wymienić techniczne i oragnizacyjne metody zapewnienia akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w tych obiektach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Budynki użyteczności publicznej jako obiekty ryzyka1
T-W-2Scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej1
T-W-3Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej2
T-W-4Zaliczenie wykładu1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu, sprawdzająca zdefiniowane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_01_W01
posiada wiedzę o przyczynach powstania pożaru w różnych typach budynków użyteczności publicznej. Student posiada wiedzę na temat budowania scenariuszy zdarzeń niepożądanych w budynkach użyteczności publicznej. Student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo pożarowe i posiada wiedzę na temat środków zabezpieczeń przeciwpożarowych w budynakch uzyteczności publicznej.
BPOUP_10-_W01, BPOUP_10-_W02, BPOUP_10-_W03, BPOUP_10-_W04, BPOUP_10-_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_01_U01
potrafi określić przyczyny powstania pożaru w obiekcie użyteczności publicznej. Student umie budować scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej. Student umie wskazać podstawowe środki i metody gwarantujące akcpetowalny poziom bezpieczństwa pożarowego w budynkach użyteczności publicznej.
BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U03, BPOUP_10-_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_01_K01
posiada kompetencje do określenia bezpieczeństwa pożarowego budynku użyteczności publicznej i wskazania metod zwiększenia jego poziomu.
BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_01_W01
posiada wiedzę o przyczynach powstania pożaru w różnych typach budynków użyteczności publicznej. Student posiada wiedzę na temat budowania scenariuszy zdarzeń niepożądanych w budynkach użyteczności publicznej. Student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo pożarowe i posiada wiedzę na temat środków zabezpieczeń przeciwpożarowych w budynakch uzyteczności publicznej.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_01_U01
potrafi określić przyczyny powstania pożaru w obiekcie użyteczności publicznej. Student umie budować scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej. Student umie wskazać podstawowe środki i metody gwarantujące akcpetowalny poziom bezpieczństwa pożarowego w budynkach użyteczności publicznej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować  umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez  efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_01_K01
posiada kompetencje do określenia bezpieczeństwa pożarowego budynku użyteczności publicznej i wskazania metod zwiększenia jego poziomu.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Grzegorz Ogrodnik, Marek Woliński, Wytyczne opracowywania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, SGSP, Grupa Medium, Warszawa, 2018, 978-83-64094-60-6
  2. Edward Skiepko, Instalacje przeciwpożarowe. Zeszyty dla elektryków - nr 5. Wyd. 2, Dom Wydawniczy Medium, Warszawa, 2010
  3. Łukasz Osikowicz Krzysztof Szczerba, Zasady bezpiecznej eksploatacji obiektów, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego Państwowego Instytutu Badawczego, Józefów, 2012, 978-83-61520-37-5
  4. Bogdan Mizieliński, Grzegorz Kubicki, Wentylacja pożarowa. Oddymianie, WNT, Warszawa, 2011, 9788379260577
  5. Artur Kiestrzyn, Bezpieczeństwo pożarowe w projektowaniu budynków i obiektów budowlanych - podstawy. Poradnik projektanta, Invest-Plus Sp. z o. o., Bydgoszcz, 2011, 978-83-930304-4-6
  6. Witold Frankowski Bogdan Zaleski (autor rozdziału X), Skrypt inspektora ochrony przeciwpożarowej, 2019, 978-83-936073-2-7

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Dz.U.2010.109.719 - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budynki użyteczności publicznej jako obiekty ryzyka1
T-W-2Scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej1
T-W-3Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej2
T-W-4Zaliczenie wykładu1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_01_W01posiada wiedzę o przyczynach powstania pożaru w różnych typach budynków użyteczności publicznej. Student posiada wiedzę na temat budowania scenariuszy zdarzeń niepożądanych w budynkach użyteczności publicznej. Student wie jakie czynniki wpływają na bezpieczeństwo pożarowe i posiada wiedzę na temat środków zabezpieczeń przeciwpożarowych w budynakch uzyteczności publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_W01zna przepisy, normy krajowe i Unii Europejskiej obowiązujące w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_W02ma podstawową wiedzę z zakresu właściwości, konstrukcji i zasad doboru technicznych środków bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_W03ma podstawową wiedzę z zakresu zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia ludzi w obiektach użyteczności publicznej
BPOUP_10-_W04ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach użyteczności publicznej, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BPOUP_10-_W05zna urządzenia i instalacje służące do identyfikacji zagrożenia pożarowego w obiektach użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zidentyfikować czynniki zagrożenia pożarowego budynków użyteczności publicznej oraz wymienić techniczne i oragnizacyjne metody zapewnienia akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w tych obiektach.
Treści programoweT-W-1Budynki użyteczności publicznej jako obiekty ryzyka
T-W-2Scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej
T-W-3Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu, sprawdzająca zdefiniowane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_01_U01potrafi określić przyczyny powstania pożaru w obiekcie użyteczności publicznej. Student umie budować scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej. Student umie wskazać podstawowe środki i metody gwarantujące akcpetowalny poziom bezpieczństwa pożarowego w budynkach użyteczności publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BPOUP_10-_U03potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_U04potrafi dokonać identyfikacji zagrożeń i sformułować rozwiązania o charakterze praktycznym przydatne w zapewnieniu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zidentyfikować czynniki zagrożenia pożarowego budynków użyteczności publicznej oraz wymienić techniczne i oragnizacyjne metody zapewnienia akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w tych obiektach.
Treści programoweT-W-1Budynki użyteczności publicznej jako obiekty ryzyka
T-W-2Scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej
T-W-3Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu, sprawdzająca zdefiniowane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować  umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez  efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_01_K01posiada kompetencje do określenia bezpieczeństwa pożarowego budynku użyteczności publicznej i wskazania metod zwiększenia jego poziomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
BPOUP_10-_K02ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BPOUP_10-_K03potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zidentyfikować czynniki zagrożenia pożarowego budynków użyteczności publicznej oraz wymienić techniczne i oragnizacyjne metody zapewnienia akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa w tych obiektach.
Treści programoweT-W-1Budynki użyteczności publicznej jako obiekty ryzyka
T-W-2Scenariusze zdarzeń niepożądanych w obiektach użyteczności publicznej
T-W-3Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu, sprawdzająca zdefiniowane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli