Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy metod toksykometrycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy metod toksykometrycznych | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii i toksykologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z oceną narażenia na substancje toksyczne i oceny skutków ich działania na organizm. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Hodowla organizmów testowych, jej zasady i warunki | 4 |
T-L-2 | Wyznaczanie LC50/EC50/IC50 biocydów (działanie pestycydów oraz metali) | 6 |
T-L-3 | Testy oparte na wykorzystaniu roślin wodnych oraz bezkręgowców do oceny toksyczności wody i surowców spożywczych. Metody bioindykacji. | 6 |
T-L-4 | Badanie toksyczności przedmiotów użytku z zastosowaniem gotowych testów | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biokoncentracja, biokumulacja i biomagnifikacja jako element szacowania skutków skażenia środowiska, surowców roślinnych i zwierzęcych. Czynniki decydujące o przebiegu tych procesów. | 4 |
T-W-2 | Cyjanotoksyny, toksyczność zakwitów sinicowych i zagrożenia dla zdrowia człowieka | 2 |
T-W-3 | Biologiczne testy toksyczności z wykorzystaniem zwierząt lądowych i wodnych oraz innych organizmów. | 2 |
T-W-4 | Testy alternatywne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-14zc_W01 Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych | TZZ_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-14zc_U01 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-14zc_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-14zc_W01 Student bedzie w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu badań toksykometrycznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedzę dotyczacą tematyki przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-14zc_U01 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje dotyczące badania toksyczności substancji. Potrafi zaplanopwać, dobrać odpowiednie metody, i przeprowadzić pod kierunkierm prowadzącego odpowiednie badania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w podstawowym zakresie zagadnienia związane z tematyką przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-14zc_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne badanych substancji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje. Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W, Toksykologia współczesna, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2006
- Piotrowski J. K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, WARSZAWA, 2007
Literatura dodatkowa
- Bromatologia i Chemia Toksykologiczna;, Czasopismo
- Food and Chemical Toxicology, Czasopismo