Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Indywidualna przedsiębiorczość w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Indywidualna przedsiębiorczość w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student rozpoczynający zajęcia z przedmiotu powinień znac podstawy ekonomi, zarządzania, prawa i ochrony własności intelektualnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia prowadzenia i rozwijania różnych form działalności gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje1
T-A-2Akty prawne ważne przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zapoznanie z formami prowadzenia dzialaności gospodarczej. Zalety i wady poszczególnych form.2
T-A-3Jak założyć działalność gospodarcza- 5 kroków do własnej firmy.8
T-A-4Jak przygotować wiarygodny Biznes Plan4
T-A-5Dofinansowanie krajowe i Unii Europejskiej dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Firma w Unii Europejskiej.2
T-A-6Formy opodatkowania działaności gospodarczej - ich wady i zalety.2
T-A-7Podsumowanie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.20
A-A-2Konsultacje4
A-A-3Samodzielna realizacja zadania projektowego.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praktyczne przygotowanie zestawu dokumentów niezbędnych do prowadzenia i rozwijania określonej formy działalności gospodarczej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C4_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące tworzenia i rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_2A_W15, TZZ_2A_W14C-1T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C4_U01
Student potrafi przygotować dokumentację niezbędną do rozpoczęcia różnych form indywidualnej przedsiębiorczości. Potrafi przygotować uproszczony Biznes Plan oraz podstawowe dokumenty do ZUS i US.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05C-1T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C4_K01
Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C4_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące tworzenia i rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości.
2,0
3,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące tworzenia i rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C4_U01
Student potrafi przygotować dokumentację niezbędną do rozpoczęcia różnych form indywidualnej przedsiębiorczości. Potrafi przygotować uproszczony Biznes Plan oraz podstawowe dokumenty do ZUS i US.
2,0
3,0Student opanował zagadnienia związane z tworzeniem i rozwojem prowadzenia różnych form indywidualnej przedsiębiorczości. Potrafi w sposób samodzielny przygotować dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prowadzenia wybranej formy działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C4_K01
Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
2,0
3,0Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.
  2. Ustawa Kodeks cywilny
  3. Ustawa o podatku od towarów i usług
  4. Ustawa o podatku od osób fizycznych
  5. Ustawa ordynacja podatkowa
  6. Ustawa Kodeks pracy
  7. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
  8. Ustawa Kodeks spółek handlowych

Literatura dodatkowa

  1. www.mojafirma.infor.pl
  2. Dziennik Gazeta Prawna
  3. Rzeczpospolita

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje1
T-A-2Akty prawne ważne przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zapoznanie z formami prowadzenia dzialaności gospodarczej. Zalety i wady poszczególnych form.2
T-A-3Jak założyć działalność gospodarcza- 5 kroków do własnej firmy.8
T-A-4Jak przygotować wiarygodny Biznes Plan4
T-A-5Dofinansowanie krajowe i Unii Europejskiej dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Firma w Unii Europejskiej.2
T-A-6Formy opodatkowania działaności gospodarczej - ich wady i zalety.2
T-A-7Podsumowanie1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.20
A-A-2Konsultacje4
A-A-3Samodzielna realizacja zadania projektowego.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C4_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące tworzenia i rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W15Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
TZZ_2A_W14Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ekonomiczne, prawne i społeczne aspekty związane z przemysłem spożywczym, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia prowadzenia i rozwijania różnych form działalności gospodarczej.
Treści programoweT-A-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje
T-A-6Formy opodatkowania działaności gospodarczej - ich wady i zalety.
T-A-4Jak przygotować wiarygodny Biznes Plan
T-A-2Akty prawne ważne przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zapoznanie z formami prowadzenia dzialaności gospodarczej. Zalety i wady poszczególnych form.
T-A-5Dofinansowanie krajowe i Unii Europejskiej dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Firma w Unii Europejskiej.
T-A-3Jak założyć działalność gospodarcza- 5 kroków do własnej firmy.
T-A-7Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praktyczne przygotowanie zestawu dokumentów niezbędnych do prowadzenia i rozwijania określonej formy działalności gospodarczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące tworzenia i rozwijania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C4_U01Student potrafi przygotować dokumentację niezbędną do rozpoczęcia różnych form indywidualnej przedsiębiorczości. Potrafi przygotować uproszczony Biznes Plan oraz podstawowe dokumenty do ZUS i US.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia prowadzenia i rozwijania różnych form działalności gospodarczej.
Treści programoweT-A-4Jak przygotować wiarygodny Biznes Plan
T-A-3Jak założyć działalność gospodarcza- 5 kroków do własnej firmy.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praktyczne przygotowanie zestawu dokumentów niezbędnych do prowadzenia i rozwijania określonej formy działalności gospodarczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował zagadnienia związane z tworzeniem i rozwojem prowadzenia różnych form indywidualnej przedsiębiorczości. Potrafi w sposób samodzielny przygotować dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prowadzenia wybranej formy działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C4_K01Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia prowadzenia i rozwijania różnych form działalności gospodarczej.
Treści programoweT-A-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje
T-A-6Formy opodatkowania działaności gospodarczej - ich wady i zalety.
T-A-4Jak przygotować wiarygodny Biznes Plan
T-A-2Akty prawne ważne przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zapoznanie z formami prowadzenia dzialaności gospodarczej. Zalety i wady poszczególnych form.
T-A-5Dofinansowanie krajowe i Unii Europejskiej dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Firma w Unii Europejskiej.
T-A-3Jak założyć działalność gospodarcza- 5 kroków do własnej firmy.
T-A-7Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praktyczne przygotowanie zestawu dokumentów niezbędnych do prowadzenia i rozwijania określonej formy działalności gospodarczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę.
3,5
4,0
4,5
5,0