Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Zastosowanie preparatów enzymatycznych w technologii mleczarskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie preparatów enzymatycznych w technologii mleczarskiej | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, chemii żywności, biochemii i technologii mleczarskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania preparatów enzymatycznych w technologii mleczarskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wstępne, omówienie tematyki poszczególnych zajęć, szkolenie stanowiskowe BHP | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie laktazy w produkcji wyrobów bezlaktozowych | 4 |
T-L-3 | Preparaty koagulujące pochodzenia niemlecznego - wykorzystanie w serowarstwie | 4 |
T-L-4 | Transglutaminaza - wykorzystanie do modyfikacji tekstury przetworów mleczarskich | 4 |
T-L-5 | Lizozym i laktoperoksydaza - enzymy poprawiające jakość mikrobiologiczną mleka | 4 |
T-L-6 | Ćwiczenie zaliczeniowe | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Enzymy mleka - podział i charakterystyka. Enzymy mleka o właściwościach antybakteryjnych | 2 |
T-W-2 | Preparaty enzymatyczne koagulujące białka mleka | 2 |
T-W-3 | Enzymy wykorzystywane w redukcji czasu dojrzewania serów podpuszczkowych | 2 |
T-W-4 | Enzymy kształtujące teksturę przetworów mleczarskich | 2 |
T-W-5 | Przemysłowe możliwości enzymatycznej modyfikacji składników mleka. Przykłady zastosowania | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-3 | konsultacje | 1 |
A-W-4 | przygotowanie do dyskusji panelowej | 3 |
A-W-5 | Studiowanie literatury naukowej | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, dyskusja panelowa, ćwiczenia laboratoryjne w zespołach |
M-2 | wykład informacyjny dyskusja panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykłady - egzamin pisemny w formie pytań otwartych ćwiczenia - odpowiedź ustna lub/i pisemny sprawdzian wiadomości |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-8zc_W02 Zna i rozumie, w stopniu pogłębionym, podział i charakterystykę enzymów rodzimych mleka oraz zna i rozumie możliwości wykorzystania preparatów enzymatycznych w przetwórstwie mleka. | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-8zc_U01 Student potrafi wykorzystać enzymy w modyfikacji cech fizykochemicznych mleka i jego przetworów. Potrafi właściwie dobierać preparaty enzymatyczne w zależności od pparametrów procesu technologicznego. Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi. | TZZ_2A_U14 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-8zc_K02 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-8zc_W02 Zna i rozumie, w stopniu pogłębionym, podział i charakterystykę enzymów rodzimych mleka oraz zna i rozumie możliwości wykorzystania preparatów enzymatycznych w przetwórstwie mleka. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wymienić enzymy rodzime mleka i pobieżnie je scharakteryzować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-8zc_U01 Student potrafi wykorzystać enzymy w modyfikacji cech fizykochemicznych mleka i jego przetworów. Potrafi właściwie dobierać preparaty enzymatyczne w zależności od pparametrów procesu technologicznego. Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać preparaty enzymatyczne w przetwórstwie mleka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-8zc_K02 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób dostateczny dobiera preparaty enzymatyczne w celu modyfikacji cech jakościowych przetworów mleczarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Whitehurst R.J. (red.), Enzymy w technologii spożywczej, PWN, Warszawa, 2016
- Kołakowski E. (red.), Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005
Literatura dodatkowa
- Przemysł spożywczy
- Mohammed Kuddus, Enzymes in Food Biotechnology: Production, Applications, and Future Prospects, Academic Press, Londyn, 2018