Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Dietetyka bariatryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka bariatryczna
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1opanowanie treści z przemiotów : biochemia , anatomia, ogólna technologia żywności , dietetyka, patofizjologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diety redukujące masę ciała.2
T-L-2Modelowe postępowanie z pacjentem otyłym. Diety uwzględniające choroby towarzyszące otyłości.2
T-L-3Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego.2
T-L-4Diety po zabiegach bariatrycznych.2
T-L-5Sposoby zapobiegania niedoborom żywieniowym.2
T-L-6Zaliczenie.2
12
wykłady
T-W-1Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne.1
T-W-2Postępowanie dietetyczne i aktywność fizyczna w redukcji masy ciała.1
T-W-3Leczenie farmakologiczne nadwagi i otyłości. Planowanie żywienia w okresie okołooperacyjnym.1
T-W-4Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych.1
T-W-5Postępowanie dietetyczne u chorych po operacjach bariatrycznych.1
T-W-6Najczęstsze powikłania pooperacyjne i niedobory żywieniowe. Skuteczność stosowanych zabiegów bariatrycznych.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza bieżącej literatury5
A-L-3Przygotowanie do okresowych zaliczeń10
A-L-4Konsultacje z prowadzącym5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza bieżącej literatury5
A-W-3Przygotowanie do okresowych zaliczeń10
A-W-4Konsultacje z prowadzącym5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Ćwiczenia labolatoryjne - opanowanie metod żywienia osób po operacji bariatrycznej
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bierzące zaliczenie ćwiczeń teoretycznie i praktycznie
S-2Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_W02
Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka otyłego, poddanego zabiegom chirurgii bariatrycznej. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia osób po operacjach bariatrycznych. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii u tych pacjentów.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08C-1T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_U02
Potrafi otoczyć opieką dietetyczną pacjentów po opracjach bariatrycznych. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U10C-1T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-L-6, T-L-3, T-L-4M-4, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób po operacjach bariatrycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-1T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_W02
Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka otyłego, poddanego zabiegom chirurgii bariatrycznej. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia osób po operacjach bariatrycznych. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii u tych pacjentów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_U02
Potrafi otoczyć opieką dietetyczną pacjentów po opracjach bariatrycznych. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
TZZ_2A_Gr3-6oaiz_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób po operacjach bariatrycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz(red.) Robert Kushner, Victor Lawrence, Sudhesh Kumar, Otyłość Praktyczny podręcznik kliniczny, Wydawnictwo Medipage, 2017, 1, ISBN: 978- 83-64737-37-4
  2. Aleksandra Łuszczyńska, Nadwaga i otyłość, PWN, W-wa, 2007
  3. Edyta Balejko, Długotrwałe efekty stosowania diety odchudzającej w autorskiej modyfikacji, u pacjentów po zabiegu wprowadzenia balonu żołądkowego, Wydawnictwo Naukowe ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2019
  4. Tauman R., Shalition S., Lavie L., Oxidative stress in obese children and adolescents with and without type 2 diabetes mellitus is not associated with obstructive sleep apnea., Sleep and Breathing, 2018, 1522-1709

Literatura dodatkowa

  1. Varghese J. F., Patel, Rohit P., Yadav U.C.S., Novel Insights in the Metabolic Syndrome-induced Oxidative Stress and Inflammation-mediated Atherosclerosis, Current Cardiology Reviews, 2018, 14, 1: 4-14
  2. Jastrzębska M., Ostrowska L., Zalecenia dietetyczne po zabiegach bariatrycznych., Forum Zaburzeń Metabolicznych, 2010, 1, 4: 201-209
  3. czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diety redukujące masę ciała.2
T-L-2Modelowe postępowanie z pacjentem otyłym. Diety uwzględniające choroby towarzyszące otyłości.2
T-L-3Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego.2
T-L-4Diety po zabiegach bariatrycznych.2
T-L-5Sposoby zapobiegania niedoborom żywieniowym.2
T-L-6Zaliczenie.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne.1
T-W-2Postępowanie dietetyczne i aktywność fizyczna w redukcji masy ciała.1
T-W-3Leczenie farmakologiczne nadwagi i otyłości. Planowanie żywienia w okresie okołooperacyjnym.1
T-W-4Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych.1
T-W-5Postępowanie dietetyczne u chorych po operacjach bariatrycznych.1
T-W-6Najczęstsze powikłania pooperacyjne i niedobory żywieniowe. Skuteczność stosowanych zabiegów bariatrycznych.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza bieżącej literatury5
A-L-3Przygotowanie do okresowych zaliczeń10
A-L-4Konsultacje z prowadzącym5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Analiza bieżącej literatury5
A-W-3Przygotowanie do okresowych zaliczeń10
A-W-4Konsultacje z prowadzącym5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-6oaiz_W02Student zna i rozumie, w zaawansowanym stopniu, zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka otyłego, poddanego zabiegom chirurgii bariatrycznej. Zna i rozumie tematkę z zakresu żywienia osób po operacjach bariatrycznych. Zna i rozumie temat suplementów diety stanowiących uzupełnienie dietoterapii u tych pacjentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego
Treści programoweT-L-3Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego.
T-L-4Diety po zabiegach bariatrycznych.
T-L-6Zaliczenie.
T-W-1Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne.
T-W-4Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych.
T-W-3Leczenie farmakologiczne nadwagi i otyłości. Planowanie żywienia w okresie okołooperacyjnym.
T-W-2Postępowanie dietetyczne i aktywność fizyczna w redukcji masy ciała.
T-W-6Najczęstsze powikłania pooperacyjne i niedobory żywieniowe. Skuteczność stosowanych zabiegów bariatrycznych.
T-W-5Postępowanie dietetyczne u chorych po operacjach bariatrycznych.
T-L-5Sposoby zapobiegania niedoborom żywieniowym.
T-L-2Modelowe postępowanie z pacjentem otyłym. Diety uwzględniające choroby towarzyszące otyłości.
T-L-1Diety redukujące masę ciała.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-6oaiz_U02Potrafi otoczyć opieką dietetyczną pacjentów po opracjach bariatrycznych. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego
Treści programoweT-L-3Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego.
T-L-4Diety po zabiegach bariatrycznych.
T-L-6Zaliczenie.
T-W-1Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne.
T-W-4Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Ćwiczenia labolatoryjne - opanowanie metod żywienia osób po operacji bariatrycznej
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-6oaiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego
Treści programoweT-W-1Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne.
T-W-4Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych.
T-L-6Zaliczenie.
T-L-3Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego.
T-L-4Diety po zabiegach bariatrycznych.
Metody nauczaniaM-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia labolatoryjne - opanowanie metod żywienia osób po operacji bariatrycznej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bierzące zaliczenie ćwiczeń teoretycznie i praktycznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-6oaiz_K02Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób po operacjach bariatrycznych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego
Treści programoweT-L-3Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego.
T-L-4Diety po zabiegach bariatrycznych.
T-L-6Zaliczenie.
T-W-1Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne.
T-W-4Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Ćwiczenia labolatoryjne - opanowanie metod żywienia osób po operacji bariatrycznej
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bierzące zaliczenie ćwiczeń teoretycznie i praktycznie
S-2Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.