Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 27 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia roślinna powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.
W-3Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej
W-4Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
C-3Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
C-4Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-5Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.2
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.2
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.2
T-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.2
T-L-5Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-6Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-7Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-8Produkcja wina owocowego.2
T-L-9Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa i wina.2
T-L-10Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-11Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.2
T-L-12Technologia pieczywa pszennego i mieszanego3
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.2
27
wykłady
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw. Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.1
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.1
T-W-3Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.1
T-W-4Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.1
T-W-5Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.1
T-W-6Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.1
T-W-7Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-8Browarnictwo.1
T-W-9Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-10Gorzelnictwo.1
T-W-11Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-12Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.1
T-W-13Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-14Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.1
T-W-15Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-16Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.1
T-W-17Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich. Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-18Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.27
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów20
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-5Analiza zalecanej literatury8
90
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach18
A-W-2Samodzielna praca z literaturą30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem22
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D20tzpw_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1
TZZ_1A_D20tzpw_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych
TZZ_1A_W16C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D20tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2S-1
TZZ_1A_D20tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U16C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D20tzpw_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D20tzpw_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_D20tzpw_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D20tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZZ_1A_D20tzpw_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D20tzpw_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz. I i II, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Ambroziak Z, Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, arszawa, 1988
  3. Bednarski W., Biotechnologia żywności, Sigma NOT, Warszawa, 2003, 1
  4. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  5. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  6. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  7. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  8. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
  9. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
  10. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
  11. Czupryński B, Aktualne problemy gorzelnictwa rolniczego, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1983, 1
  12. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994
  13. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
  14. Jankowski S, Surowce mączne i kaszowe, WNT, Warszawa, 1988
  15. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
  16. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I i II., WPLiS, Warszawa, 1973
  17. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994
  18. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981
  19. Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
  20. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu, AR, Poznań, 1997
  21. Jankowski S, Surowce mączne i kaszowe, WNT, Warszawa, 1988
  22. Praca zbiorowa., Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  23. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., WPLiS, Warszawa, 1973
  24. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  25. Jankowski S., Zarys technologii młynarstwa i kaszarstwa, WNT, Warszawa, 1981
  26. Kunze W., Technologia piwa i słodu, PIWOCHMIEL, Sp. z o.o, Warszawa, 1999, 1
  27. Gąsiorowski H., Technologia produkcji chleba żytniego, w: Żyto chemia i technologia, red. H. Gąsiorowski, pr. zb., PWRiL, Warszawa, 1994, 1
  28. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  29. Obuchowski W., Technologia przemysłowej produkcji makaronu, AR, Poznań, 1997
  30. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995
  31. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., PWRiL, Warszawa, 1976
  32. Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności, WNT, Warszawa, 2007
  33. Praca zbiorowa., Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
  34. Łączyński B., Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, Sigma NOT, Warszawa, 2005, 1
  35. Kołakowski E, Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 2005, 1
  36. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
  37. Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wydawnictwo Fachowe Gilde Sp., Warszawa, 1997
  38. Opuszyńska H., Staszewska E., Zagadnienia mikrobiologiczne i sanitarne w produkcji piekarskiej i ciastkarskiej, w: Piekarstwo i ciastkarstwo, red. Z. Ambroziak, WNT, Warszawa, 1988, 1
  39. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  40. Pijanowski E, Ogólna technologia żywności, WN-T, Warszawa, 1996, 2
  41. Kunze W., Technologia piwa i słodu, PIWOCHMIEL, Sp. z o.o, Warszawa, 1999, 1
  42. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1993
  43. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  44. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995
  45. Łączyński B, Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, w: Przemysł Fermentacyjny i Owocowo -Warzywny, NOT SIGMA, Warszawa, 2005, 1
  46. Grajek W., Przeciwutleniacze w żywności, WNT, Warszawa, 2007
  47. Łączyński B., Skrócony kurs gorzelnictwa rolniczego, Sigma NOT, Warszawa, 2005, 1
  48. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., WNT, Warszawa, 1999
  49. Opuszyńska H., Staszewska E., Zagadnienia mikrobiologiczne i sanitarne w produkcji piekarskiej i ciastkarskiej, w: Piekarstwo i ciastkarstwo, red. Z. Ambroziak, WNT, Warszawa, 1988, 1
  50. Pijanowski E, Ogólna technologia żywności, WN-T, Warszawa, 1996, 2

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
  2. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996
  3. --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
  4. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007
  5. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985
  6. Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., WSiP, Warszawa, 1991
  7. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., WNT, Warszawa., 2003
  8. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., WNT, Warszawa., 2003
  9. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne składniki żywności., WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.2
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.2
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.2
T-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.2
T-L-5Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-6Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-7Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-8Produkcja wina owocowego.2
T-L-9Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa i wina.2
T-L-10Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-11Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.2
T-L-12Technologia pieczywa pszennego i mieszanego3
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.2
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw. Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.1
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.1
T-W-3Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.1
T-W-4Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.1
T-W-5Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.1
T-W-6Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.1
T-W-7Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.1
T-W-8Browarnictwo.1
T-W-9Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.1
T-W-10Gorzelnictwo.1
T-W-11Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-12Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.1
T-W-13Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.1
T-W-14Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.1
T-W-15Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.1
T-W-16Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.1
T-W-17Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich. Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.1
T-W-18Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.27
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów20
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-L-5Analiza zalecanej literatury8
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach18
A-W-2Samodzielna praca z literaturą30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem22
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20tzpw_W01Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw. Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-5Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-4Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-3Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-6Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20tzpw_W02Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Ma również wiedzę o właściwości funkcjonalnych i odżywczych produktów roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-W-2Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-1Skład chemiczny, wartość odżywcza, podział i przydatność technologiczna owoców i warzyw. Podział, technologia i wykorzystanie półproduktów w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-5Produkcja dżemów, marmolad, powideł i konfitur.
T-W-4Technologia produktów kiszonych oraz marynat owocvowych i warzywnych.
T-W-3Technologia otrzymywania produktów smażonych z ziemniaka.
T-W-6Produkcja soków, napojów i nektarów owocowych oraz soków warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20tzpw_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20tzpw_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20tzpw_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena wyrobu gotowego pod względem jakości sensorycznej i żywieniowej.
Treści programoweT-L-4Technologia i ocena wartości żywieniowej soków owocowych i warzywnych naturalnie mętnych oraz przecierowych.
T-L-2Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-3Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
T-L-1Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.