Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia produktów ubocznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produktów ubocznych
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.1
T-L-2Badanie fizycznych właściwości surowców ubocznych i mączek paszowych.2
T-L-3Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.2
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.3
T-L-5Utrwalanie krwi zwierząt rzeźnych i jej przerób.2
T-L-6Utrwalanie niejadalnych surowców rzeźnych.3
T-L-7Tłuszcze zwierzęce, wytop smalcu i wykorzystanie skwarek.2
T-L-8Modyfikacja skórek zwierząt rzeźnych w celu ich wykorzystania w przetwórstwie.2
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące.1
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - definicje, charakterystyka i kierunki wykorzystania.3
T-W-3Technologia produkcji mączek zwierzęcych i rybnych oraz metody zabezpieczania ich jakości.4
T-W-4Technologia produkcji hydrolizatów rybnych.2
T-W-5Technologia produkcji tłuszczów topionych.2
T-W-6Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych i drobiowych.2
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji.3
T-W-8Wykład podsumowujący.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje12
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)34
A-W-3Przygotowanie do egzaminu36
A-W-4Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D23tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2M-1S-3
TZZ_1A_D23tzpw_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18C-2T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D23tzpw_U01
Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów.
TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U25C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-1
TZZ_1A_D23tzpw_U02
Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych.
TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U25C-2T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-7M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D23tzpw_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D23tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego..
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D23tzpw_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D23tzpw_U01
Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TZZ_1A_D23tzpw_U02
Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych.
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów produktów ubocznych. Potrafi opisać uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D23tzpw_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych., PWN, Warszawa, 1984
  2. pr. zbior. pod red. P. Znanieckiego, Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego., PWRiL
  3. Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych., PWN, Warszawa, 1984
  4. pr. zbior. pod red. Z. Sikorskiego, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Przemysł spożywczy
  2. Żywność, nauka, technologia, jakość
  3. Kinsman D.M., Kotula A.W., Breidenstein B.C., Muscle foods - meat, poultry and seafood technology, Chapman & Hall, London, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.1
T-L-2Badanie fizycznych właściwości surowców ubocznych i mączek paszowych.2
T-L-3Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.2
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.3
T-L-5Utrwalanie krwi zwierząt rzeźnych i jej przerób.2
T-L-6Utrwalanie niejadalnych surowców rzeźnych.3
T-L-7Tłuszcze zwierzęce, wytop smalcu i wykorzystanie skwarek.2
T-L-8Modyfikacja skórek zwierząt rzeźnych w celu ich wykorzystania w przetwórstwie.2
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - definicje, charakterystyka i kierunki wykorzystania.3
T-W-3Technologia produkcji mączek zwierzęcych i rybnych oraz metody zabezpieczania ich jakości.4
T-W-4Technologia produkcji hydrolizatów rybnych.2
T-W-5Technologia produkcji tłuszczów topionych.2
T-W-6Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych i drobiowych.2
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji.3
T-W-8Wykład podsumowujący.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje12
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)34
A-W-3Przygotowanie do egzaminu36
A-W-4Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D23tzpw_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - definicje, charakterystyka i kierunki wykorzystania.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D23tzpw_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Technologia produkcji mączek zwierzęcych i rybnych oraz metody zabezpieczania ich jakości.
T-W-5Technologia produkcji tłuszczów topionych.
T-W-8Wykład podsumowujący.
T-W-6Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych i drobiowych.
T-W-4Technologia produkcji hydrolizatów rybnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D23tzpw_U01Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U19Potrafi właściwie dobrać narzędzia do oceny opakowań i systemów pakowania surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-L-2Badanie fizycznych właściwości surowców ubocznych i mączek paszowych.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.
T-L-3Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D23tzpw_U02Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U19Potrafi właściwie dobrać narzędzia do oceny opakowań i systemów pakowania surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-L-9Ćwiczenie podsumowujące.
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.
T-L-8Modyfikacja skórek zwierząt rzeźnych w celu ich wykorzystania w przetwórstwie.
T-L-6Utrwalanie niejadalnych surowców rzeźnych.
T-L-5Utrwalanie krwi zwierząt rzeźnych i jej przerób.
T-L-7Tłuszcze zwierzęce, wytop smalcu i wykorzystanie skwarek.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów produktów ubocznych. Potrafi opisać uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D23tzpw_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Technologia produkcji mączek zwierzęcych i rybnych oraz metody zabezpieczania ich jakości.
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji.
T-W-5Technologia produkcji tłuszczów topionych.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-W-6Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych i drobiowych.
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - definicje, charakterystyka i kierunki wykorzystania.
T-W-4Technologia produkcji hydrolizatów rybnych.
T-L-2Badanie fizycznych właściwości surowców ubocznych i mączek paszowych.
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.
T-L-8Modyfikacja skórek zwierząt rzeźnych w celu ich wykorzystania w przetwórstwie.
T-L-6Utrwalanie niejadalnych surowców rzeźnych.
T-L-3Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.
T-L-5Utrwalanie krwi zwierząt rzeźnych i jej przerób.
T-L-7Tłuszcze zwierzęce, wytop smalcu i wykorzystanie skwarek.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0