Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i konsumpcją surowców pochodzenia wodnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.7
T-L-2Ocena parazytologiczna - praktyczne zapoznanie się z techniką stosowanych badań2
9
wykłady
T-W-1Zagrożenia parazytologiczne związane z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwięrzetami.5
T-W-2Drogi przenoszenia, sposoby zapobiegania i skutki ekonomiczne parazytoz kręgowców i bezkregowców wodnych; stosowane metody diagnostyczne4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń17
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12tzpw_W01
Student posiada wiedze na temat dróg przenoszenia oraz zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój patogenów w środowisku, potencjalne źródła zarażenia.
TZZ_1A_W06C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12tzpw_U01
Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań, pozwalających na wykrycie i rozpoznanie pasożytów w surowcu lub produkcie finalnym.
TZZ_1A_U08C-2, C-1T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12tzpw_K01
Student ma świadomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialnosci za odpowiedni dobór metod produkcji zywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać w zespole.
TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12tzpw_W01
Student posiada wiedze na temat dróg przenoszenia oraz zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój patogenów w środowisku, potencjalne źródła zarażenia.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojeć, - nie zna literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje dostateczne zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12tzpw_U01
Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań, pozwalających na wykrycie i rozpoznanie pasożytów w surowcu lub produkcie finalnym.
2,0Student: nie posiada umiejętnosc zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych.
3,0Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadan laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
4,0Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciaganiu wniosków
5,0Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadan laboratoryjnych, potrafi wykorzystać szeroką wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12tzpw_K01
Student ma świadomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialnosci za odpowiedni dobór metod produkcji zywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać w zespole.
2,0Student: nie docenia wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożenia parazytologicznego.
3,0Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych w stopniu dostatecznym.
3,5Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotnosci człowieka. Jest swiadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminacje zagrożen parazytologicznych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
4,0Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotnosci człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialnosci za produkcję zywnosci bezpiecznej i wysokiej jakosci. Potrafi współdziałac i pracować w zespole
4,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest swiadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrozeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję zywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
5,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole

Literatura podstawowa

  1. Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy., Wydawnictwo FnRRRKDN, Lublin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Klaus Rohde (red.), Marine Parasitology, CSIRO PUBLISHING, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.7
T-L-2Ocena parazytologiczna - praktyczne zapoznanie się z techniką stosowanych badań2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia parazytologiczne związane z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwięrzetami.5
T-W-2Drogi przenoszenia, sposoby zapobiegania i skutki ekonomiczne parazytoz kręgowców i bezkregowców wodnych; stosowane metody diagnostyczne4
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń17
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12tzpw_W01Student posiada wiedze na temat dróg przenoszenia oraz zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój patogenów w środowisku, potencjalne źródła zarażenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i konsumpcją surowców pochodzenia wodnego
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym
Treści programoweT-W-2Drogi przenoszenia, sposoby zapobiegania i skutki ekonomiczne parazytoz kręgowców i bezkregowców wodnych; stosowane metody diagnostyczne
T-W-1Zagrożenia parazytologiczne związane z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwięrzetami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojeć, - nie zna literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje dostateczne zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy.
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy .
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów.
5,0Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12tzpw_U01Stdent posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań, pozwalających na wykrycie i rozpoznanie pasożytów w surowcu lub produkcie finalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych w analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i konsumpcją surowców pochodzenia wodnego
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna - praktyczne zapoznanie się z techniką stosowanych badań
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie posiada umiejętnosc zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych.
3,0Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadan laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
4,0Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem
4,5Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciaganiu wniosków
5,0Student: posiada umiejetność zaprojektowania i wykonania prostych zadan laboratoryjnych, potrafi wykorzystać szeroką wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12tzpw_K01Student ma świadomość: zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego, znaczenia zawodowej odpowiedzialnosci za odpowiedni dobór metod produkcji zywności bezpiecznej. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i konsumpcją surowców pochodzenia wodnego
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym
Treści programoweT-W-2Drogi przenoszenia, sposoby zapobiegania i skutki ekonomiczne parazytoz kręgowców i bezkregowców wodnych; stosowane metody diagnostyczne
T-W-1Zagrożenia parazytologiczne związane z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwięrzetami.
T-L-2Ocena parazytologiczna - praktyczne zapoznanie się z techniką stosowanych badań
T-L-1Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie
S-3Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie docenia wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożenia parazytologicznego.
3,0Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych w stopniu dostatecznym.
3,5Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotnosci człowieka. Jest swiadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminacje zagrożen parazytologicznych. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
4,0Student: ma swiadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotnosci człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialnosci za produkcję zywnosci bezpiecznej i wysokiej jakosci. Potrafi współdziałac i pracować w zespole
4,5Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest swiadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrozeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję zywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
5,0Student: ma świadomość wpływu patogenów odzwierzęcych na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń parazytologicznych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości oraz konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole