Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW8 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
W-2Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.1
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.2
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).5
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.1
T-A-7Rachunek kosztów.2
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-A-10Podsumowanie1
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym1
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.1
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.1
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji2
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji1
T-W-7Sprawozdawczość finansowa1
T-W-8Podsumowania1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Realizacja zadania projektowego.23
A-A-4Konsultacje4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W17C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U23C-1, C-2T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_U01
Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D16tiz_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
  2. Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
  3. Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009
  4. Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Gazeta Prawna
  2. Rzeczpospolita

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.1
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.2
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).5
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.1
T-A-7Rachunek kosztów.2
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-A-10Podsumowanie1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym1
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.1
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.1
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji2
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji1
T-W-7Sprawozdawczość finansowa1
T-W-8Podsumowania1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Realizacja zadania projektowego.23
A-A-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie ekonomiki, zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i systemy zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Zna materiały do produkcji opakowań, zasady certyfikacji i znakowania.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-7Sprawozdawczość finansowa
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
T-W-8Podsumowania
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-10Podsumowanie
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_U01Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-10Podsumowanie
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować, kalkulować i rozliczać proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zweryfikować poprawność wyliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D16tiz_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-7Sprawozdawczość finansowa
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
T-W-8Podsumowania
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębiorstwach branży spożywczej.
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-A-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-A-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-A-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-A-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-A-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-A-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-A-7Rachunek kosztów.
T-A-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-A-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-A-10Podsumowanie
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0