Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej.
W-2Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
C-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe właściwości płynów2
T-A-2Statyka płynów2
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy3
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody4
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych4
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-A-7Uogólniony stan naprężeń1
18
wykłady
T-W-1Podstawowe właściwości płynów1
T-W-2Prawo lepkości Newtona.1
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych2
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody2
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych2
T-W-8Podstawy przenoszenia masy2
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych2
T-W-10Zamrażanie żywności2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych20
A-A-3konsultacje z prowadzącym zajęcia8
A-A-4studiowanie literatury18
A-A-5przygotowanie do kolokwium zaliczającego25
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia rachunkowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_W01
Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
TZZ_1A_W07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_U01
Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
TZZ_1A_U10C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1
TZZ_1A_C4_U02
Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_1A_U10C-4T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
TZZ_1A_K01C-4T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_W01
Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_U01
Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
2,0
3,0Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_C4_U02
Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu
3,5
4,0.
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
2,0
3,0Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
  3. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  4. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Journal od Food Process Engineering

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe właściwości płynów2
T-A-2Statyka płynów2
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy3
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody4
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych4
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-A-7Uogólniony stan naprężeń1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe właściwości płynów1
T-W-2Prawo lepkości Newtona.1
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Dynamika płynów rzeczywistych2
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody2
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych2
T-W-8Podstawy przenoszenia masy2
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych2
T-W-10Zamrażanie żywności2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych20
A-A-3konsultacje z prowadzącym zajęcia8
A-A-4studiowanie literatury18
A-A-5przygotowanie do kolokwium zaliczającego25
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3konsultacje z prowadzącym5
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_W01Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
Treści programoweT-W-4Dynamika płynów rzeczywistych
T-W-1Podstawowe właściwości płynów
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-8Podstawy przenoszenia masy
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-10Zamrażanie żywności
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_U01Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U10Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego. W tym celu potrafi wykorzystać poznane metody komputerowe.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-W-1Podstawowe właściwości płynów
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_U02Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U10Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego. W tym celu potrafi wykorzystać poznane metody komputerowe.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-4Dynamika płynów rzeczywistych
T-W-8Podstawy przenoszenia masy
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-10Zamrażanie żywności
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu
3,5
4,0.
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C4_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-4Dynamika płynów rzeczywistych
T-W-1Podstawowe właściwości płynów
T-W-2Prawo lepkości Newtona.
T-W-8Podstawy przenoszenia masy
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-9Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-10Zamrażanie żywności
T-W-7Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-6Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-5Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-5Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-3Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-A-4Opory przepływu płynów przez przewody
T-A-2Statyka płynów
T-A-1Podstawowe właściwości płynów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0