Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Surowce rybne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce rybne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)
W-2Ogólna technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.2
T-L-2Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp1
T-L-3Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna ryb z gromad: Chondrichtyes i Actionopterygii. Najważniejsze gatunki ryb na polskim i światowym rynku rybnym.6
9
wykłady
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków1
T-W-2Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.1
T-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.1
T-W-4Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Przegląd gatunków z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei) - właściwości biologiczne i technologiczne surowców.2
T-W-5Omówienie gatunków z podgromady Neopterygii - z rzędów: Anguilliformes. Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes, Esociformes i SAalmoniformes, wraz z charakterystyką technologiczną surowców pozyskiwanych z tych ryb.2
T-W-6Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych3
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-4udział w konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do egzaminu20
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tiz_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2
TZZ_1A_D11tiz_W02
Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
TZZ_1A_W13C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tiz_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U14C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-3
TZZ_1A_D11tiz_U02
Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U18C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tiz_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-L-2M-2, M-1S-3, S-2
TZZ_1A_D11tiz_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
TZZ_1A_K01C-2T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-2M-2, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tiz_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
5,0Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
TZZ_1A_D11tiz_W02
Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,0Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
5,0Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tiz_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
2,0Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,0Student umie analizować i oceniać bardzo mało cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,5Student umie analizować i oceniać niewiele cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,0Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,5Student umie analizować i oceniać prawie wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
5,0Student umie analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
TZZ_1A_D11tiz_U02
Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
2,0Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,0Potrafi nakreślać niewiele kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,5Potrafi nakreślać podstawowe kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,0Potrafi właściwie nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,5Potrafi bardzo dobrze nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt oraz dobrze nakreślać kierunki wykorzystania roślin wodnych jako surowców technologicznych
5,0Potrafi bardzo dobrze nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt oraz kierunki wykorzystania roślin wodnych jako surowców technologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tiz_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
2,0Nie ma świadomości przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, bo wiedza jest za mała
3,0Ma minimalną świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, bo jego wiedza jest bardzo mała
4,0Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest dobra
4,5Ma bardzo dobrą świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest dobra
5,0Ma bardzo dobrą świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest bardzo dobra
TZZ_1A_D11tiz_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
2,0Nie ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma takiej wiedzy
3,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale wiedzę ma minimalną na ten temat
3,5Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale wiedzę ma na podstawowym poziomie na ten temat
4,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma dobrą wiedzę na ten temat
4,5Ma wysoką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma dobrą wiedzę na ten temat
5,0Ma wysoką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma bardzo dobrą wiedzę na ten temat

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wyd. Nauk. PWN, 1996, ISBN 83-01-12034-6, Warszawa, 1996
  2. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
  3. Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana., PWN wyd. 2., Warszawa, 1982
  2. Kadłubowska J., Zarys algologii., PWN Warszawa, Warszawa, 1985
  3. Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.2
T-L-2Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp1
T-L-3Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna ryb z gromad: Chondrichtyes i Actionopterygii. Najważniejsze gatunki ryb na polskim i światowym rynku rybnym.6
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków1
T-W-2Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.1
T-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.1
T-W-4Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Przegląd gatunków z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei) - właściwości biologiczne i technologiczne surowców.2
T-W-5Omówienie gatunków z podgromady Neopterygii - z rzędów: Anguilliformes. Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes, Esociformes i SAalmoniformes, wraz z charakterystyką technologiczną surowców pozyskiwanych z tych ryb.2
T-W-6Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych3
A-L-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-4udział w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do egzaminu20
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_W01Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-2Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
5,0Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_W02Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes.
T-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,0Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
5,0Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_U01Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U11Potrafi dokonać identyfikacji surowców pochodzenia wodnego i krytycznie ocenić czynniki wpływające na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-2Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-4Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Przegląd gatunków z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei) - właściwości biologiczne i technologiczne surowców.
T-W-5Omówienie gatunków z podgromady Neopterygii - z rzędów: Anguilliformes. Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes, Esociformes i SAalmoniformes, wraz z charakterystyką technologiczną surowców pozyskiwanych z tych ryb.
T-L-3Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna ryb z gromad: Chondrichtyes i Actionopterygii. Najważniejsze gatunki ryb na polskim i światowym rynku rybnym.
T-L-1Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.
T-L-2Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,0Student umie analizować i oceniać bardzo mało cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,5Student umie analizować i oceniać niewiele cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,0Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,5Student umie analizować i oceniać prawie wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
5,0Student umie analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_U02Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-6Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes.
T-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-4Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Przegląd gatunków z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei) - właściwości biologiczne i technologiczne surowców.
T-L-3Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna ryb z gromad: Chondrichtyes i Actionopterygii. Najważniejsze gatunki ryb na polskim i światowym rynku rybnym.
T-L-1Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,0Potrafi nakreślać niewiele kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,5Potrafi nakreślać podstawowe kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,0Potrafi właściwie nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,5Potrafi bardzo dobrze nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt oraz dobrze nakreślać kierunki wykorzystania roślin wodnych jako surowców technologicznych
5,0Potrafi bardzo dobrze nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt oraz kierunki wykorzystania roślin wodnych jako surowców technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_K01Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes.
T-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-L-2Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, bo wiedza jest za mała
3,0Ma minimalną świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, bo jego wiedza jest bardzo mała
4,0Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest dobra
4,5Ma bardzo dobrą świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest dobra
5,0Ma bardzo dobrą świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest bardzo dobra
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_K02Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes.
T-W-3Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-1Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-L-3Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna ryb z gromad: Chondrichtyes i Actionopterygii. Najważniejsze gatunki ryb na polskim i światowym rynku rybnym.
T-L-2Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma takiej wiedzy
3,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale wiedzę ma minimalną na ten temat
3,5Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale wiedzę ma na podstawowym poziomie na ten temat
4,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma dobrą wiedzę na ten temat
4,5Ma wysoką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma dobrą wiedzę na ten temat
5,0Ma wysoką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma bardzo dobrą wiedzę na ten temat