Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 4,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z chemii ogólnej i nieorganicznej, matematyki oraz fizyki - zakres szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.1
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych2
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego3
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych3
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń2
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych2
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze2
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów3
18
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.1
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.2
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.3
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.2
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.2
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.2
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.2
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.2
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowywanie się do wejściówek20
A-L-3Przygotoywanie się do kolokwium20
A-L-4Opracowanie Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych8
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury22
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje1
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu40
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień15
A-W-5Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów47
121

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
TZZ_1A_W01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_U02
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza zwiazków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
TZZ_1A_U05C-1T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych.
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanch treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanaował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_U02
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza zwiazków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracownii chemicznej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać sprzętu laboratoryjnego i przeprowadzać doświadczenia lub analizy chemicznej. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretowac uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia lub analizy chemicznej, a na podstawie uzyskanych wyników podejmuje próbę ich interpretacji.
4,0Student przcuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i analiz chemicznych podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje sprzęt i aparature w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samidzielnego przeprowadzania doświadczenia i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadzczeń i analiz prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę znajdującą się w pracownii chemicznej.Posiada umiejętność samodzielniego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieogranicznej tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, V
  2. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX

Literatura dodatkowa

  1. Cox P. A., Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.1
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych2
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego3
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych3
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń2
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych2
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze2
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.1
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.2
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.3
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.2
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.2
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.2
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.2
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.2
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowywanie się do wejściówek20
A-L-3Przygotoywanie się do kolokwium20
A-L-4Opracowanie Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych8
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury22
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje1
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu40
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień15
A-W-5Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów47
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu nomenklaturę, prawa, zjawiska i procesy z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej, zna właściwości pierwiastków, związków organicznych i nieorganicznych, oraz rozumie mechanizmy reakcji chemicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanch treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanaował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_U02Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę w zaplanowaniu i wykonywaniu doświadczeń chemicznych i wyjaśnianiu procesów chemicznych (tj. jak np. analiza i synteza zwiazków chemicznych, zjawiska zachodzące podczas reakcji chemicznych). Potrafi dobrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia (z zachowaniem zasad pracy i przepisów BHP) w trakcie eksperymentów laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną, dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracownii chemicznej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać sprzętu laboratoryjnego i przeprowadzać doświadczenia lub analizy chemicznej. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretowac uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia lub analizy chemicznej, a na podstawie uzyskanych wyników podejmuje próbę ich interpretacji.
4,0Student przcuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i analiz chemicznych podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje sprzęt i aparature w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samidzielnego przeprowadzania doświadczenia i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadzczeń i analiz prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę znajdującą się w pracownii chemicznej.Posiada umiejętność samodzielniego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne.
T-W-4Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja.
T-W-2Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych.
T-W-5Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa.
T-W-6Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-7Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-8Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców.
T-W-9Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków.
T-W-3Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas.
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń.
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0