Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ryby, rybactwo i ekologia

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii rybnej i ekonomiki przemysłu rybnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ryby, rybactwo i ekologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii rybnej i ekonomiki przemysłu rybnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,70,40zaliczenie
laboratoriaL1 5 0,60,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 0,70,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i zoologii
W-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu systematyki ryb, chemii żywności i ogólnej technologii żywności.
W-3Znajomość podstaw ekonomii i ekonomiki przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem obecności patogenów na jakość różnych grup surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Wskazanie zagrożeń gospodarczych i zdrowowtnych wynikających z obecności patogenów w środowisku wodnym.
C-2Zapoznanie z przydatnością technologiczną surowców pochodzenia wodnego.
C-3Przekazanie wiedzy idotyczącej przetwarzania organizmów wodnych na produkty spożywcze.
C-4Przekazanie umiejętności wykorzystanie różnych metod służących do przetwarzania organizmów wodnych na cele spozywcze.
C-5Przekazanie wiedzy o uwarunkowaniach ekonomiczno-przyrodniczych w rybactwie
C-6Przekazanie wiedzy o środkach trwałych oraz inwestycjach w rybactwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy ekonomiki rybackiej2
T-A-2Koszty i przychody2
T-A-3Środki trwałe i inwestycje w rybactwie2
6
laboratoria
T-L-1Obróbka wstepna surowców pochodzenia wodnego oraz jej wpływ na ich przydatnośc do dalszego przetwarzania.2
T-L-2Technologia cieplnego utrwalania żywności.3
5
wykłady
T-W-1Najważniejsze i najczęściej spotykane patogeny obecne w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego, sposoby ich identyfikacji i zwalczanie. Zapobieganie rozprzestrzeniniania się chorób związanych z występowaniem wybranych patogenów. Regulacje prawne i kontrola weterynaryjna.3
T-W-2Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa i przydatność technologiczna. Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w przetwórstwie rybnym.3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje z wykładowcami3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
21
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Konsultacje z wykładowcą8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia zajęć5
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-W-4Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-5Konsultacje z wykładowcą5
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-3Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-5Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-4_W01
Uczestnik posiada wiedzę z zakresu występowania, rozprzestrzeniania i epidemiologii patogenów w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego. Potrafi zdefiniować wpływ wybranych grup patogenów na jakość tych surowców. Posiada wiedzę z zakresu norm spożywczych dotyczących bezpieczeństwa żywności pochodzenia wodnego, obowiązujących w Polsce i UE.
RRE_10-_W05, RRE_10-_W13C-1T-W-1M-1S-1
RRE_10-_C-4_W02
Uczestnik w zaawansowanym stopniu wie i rozumie jak właściwie dobrać rodzaj obróbki wstępnej dla określonego surowca. Wie i rozumie w zaawansowanym stopniu jak zaproponować odpowiedni proces technologiczny w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. Wie i rozumie w zaawansowanym stopniu jak wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, przed i po procesie przetwarzania.
RRE_10-_W18, RRE_10-_W13C-2, C-4, C-3T-W-2M-4, M-2, M-3, M-5S-1, S-2
RRE_10-_C-4_W03
Uczestnik posiada wiedzę odnośnie poprawy efektywności gospodarowania przedsiębiorstwa rybackiego. Poznaje kryteria doboru i finansowania inwestycji w środki trwałe oraz oceny ich wykorzystania.
RRE_10-_W19C-6, C-5T-A-1, T-A-3, T-A-2M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-4_U01
Uczestnik potrafi rozpoznać wybrane patogeny w surowcach żywnościowych posługując się odpowiednią dla danej grupy techniką diagnostyczną. Potrafi zastosować procedury stosowane w celu identyfikacji patogenów i zapobieganiu ich rozprzestrzeniania, w oparciu o specjalistyczne akty prawne.
RRE_10-_U19, RRE_10-_U08, RRE_10-_U01, RRE_10-_U07C-1T-W-1M-1S-1
RRE_10-_C-4_U02
Uczestnik potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obróbki i przetwarzania surowca rybnego w zależności od jego rodzaju.
RRE_10-_U20C-4T-W-2M-5, M-4, M-3, M-2S-1, S-2
RRE_10-_C-4_U03
Potrafi wprowadzić w praktyce zasady ekonomiki gospodarki rybackiej
RRE_10-_U21C-5T-A-3, T-A-1M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-4_K01
Uczestnik jest świadomy odpowiedzialności przeprowadzania kontroli surowców żywnościowych pochodzenia wodnego pod kątem występowania patogenów. Ma świadomość zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wolnej od patogenów.
RRE_10-_K04, RRE_10-_K01, RRE_10-_K03C-1T-W-1M-1S-1
RRE_10-_C-4_K02
Uczestnik jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotowy do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotowy do ciągłego nabywania wiedzy.
RRE_10-_K01, RRE_10-_K03, RRE_10-_K05C-4T-A-1M-5, M-3, M-2, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-4_W01
Uczestnik posiada wiedzę z zakresu występowania, rozprzestrzeniania i epidemiologii patogenów w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego. Potrafi zdefiniować wpływ wybranych grup patogenów na jakość tych surowców. Posiada wiedzę z zakresu norm spożywczych dotyczących bezpieczeństwa żywności pochodzenia wodnego, obowiązujących w Polsce i UE.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu występowania, rozprzestrzeniania i epidemiologii patogenów w surowcach żywnościowych. Dostatecznie precyzuje wpływ patogenów na jakość surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Zna podstawowe akty prawne charakteryzujące normy bezpieczeństwa dla surowców pochodzenia wodnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-4_W02
Uczestnik w zaawansowanym stopniu wie i rozumie jak właściwie dobrać rodzaj obróbki wstępnej dla określonego surowca. Wie i rozumie w zaawansowanym stopniu jak zaproponować odpowiedni proces technologiczny w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. Wie i rozumie w zaawansowanym stopniu jak wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, przed i po procesie przetwarzania.
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetworzenia surowca.
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć n iektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca.
3,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca.
4,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca.
4,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.
RRE_10-_C-4_W03
Uczestnik posiada wiedzę odnośnie poprawy efektywności gospodarowania przedsiębiorstwa rybackiego. Poznaje kryteria doboru i finansowania inwestycji w środki trwałe oraz oceny ich wykorzystania.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedę odnośnie prowadzenia przedsiębiorstwa rybackiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-4_U01
Uczestnik potrafi rozpoznać wybrane patogeny w surowcach żywnościowych posługując się odpowiednią dla danej grupy techniką diagnostyczną. Potrafi zastosować procedury stosowane w celu identyfikacji patogenów i zapobieganiu ich rozprzestrzeniania, w oparciu o specjalistyczne akty prawne.
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe patogeny w surowcach pochodzenia wodnego. Postępuje zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w celu identyfikacji i dezaktywacji patogenów w surowcach.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-4_U02
Uczestnik potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obróbki i przetwarzania surowca rybnego w zależności od jego rodzaju.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi wykorzystać żadnych metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowca wodnego
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowca wodnego
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a także proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
RRE_10-_C-4_U03
Potrafi wprowadzić w praktyce zasady ekonomiki gospodarki rybackiej
2,0
3,0Student potrafi wprowadzić w praktyce podstawowe zasady ekonomiki gospodarki rybackiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-4_K01
Uczestnik jest świadomy odpowiedzialności przeprowadzania kontroli surowców żywnościowych pochodzenia wodnego pod kątem występowania patogenów. Ma świadomość zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wolnej od patogenów.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę z zasadności kontroli surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Ma świadomość odpowiedzialności za przygotowanie bezpiecznej żywności pochodzenia wodnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-4_K02
Uczestnik jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotowy do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotowy do ciągłego nabywania wiedzy.
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiązania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PWN, Warszawa, 1994
  2. Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2011
  3. Sikorski Z.E., Technologia żywności pochodzenia morskiego, WNT, Warszawa, 1980
  4. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
  5. Brocki W., Uwarunkowania rybołowstwa bałtyckiego w latach 2004-2014, ZUT, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Guziur J., Własow T., Higiena ryb i środowiska hodowlanego z profilaktyką chorób raków, Hoża Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008
  2. Kołakowski E, Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984
  3. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównoważonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy ekonomiki rybackiej2
T-A-2Koszty i przychody2
T-A-3Środki trwałe i inwestycje w rybactwie2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obróbka wstepna surowców pochodzenia wodnego oraz jej wpływ na ich przydatnośc do dalszego przetwarzania.2
T-L-2Technologia cieplnego utrwalania żywności.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze i najczęściej spotykane patogeny obecne w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego, sposoby ich identyfikacji i zwalczanie. Zapobieganie rozprzestrzeniniania się chorób związanych z występowaniem wybranych patogenów. Regulacje prawne i kontrola weterynaryjna.3
T-W-2Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa i przydatność technologiczna. Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w przetwórstwie rybnym.3
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje z wykładowcami3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Konsultacje z wykładowcą8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia zajęć5
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-W-4Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury5
A-W-5Konsultacje z wykładowcą5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_W01Uczestnik posiada wiedzę z zakresu występowania, rozprzestrzeniania i epidemiologii patogenów w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego. Potrafi zdefiniować wpływ wybranych grup patogenów na jakość tych surowców. Posiada wiedzę z zakresu norm spożywczych dotyczących bezpieczeństwa żywności pochodzenia wodnego, obowiązujących w Polsce i UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W05Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii pasożytów i chorób zwierząt wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów wykorzystywanych gospodarczo. Zna metody wykrywania, oznaczania i zwalczania organizmów pasożytniczych
RRE_10-_W13Zna zagrożenia jakości surowców żywnościowych pochodzenia wodnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem obecności patogenów na jakość różnych grup surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Wskazanie zagrożeń gospodarczych i zdrowowtnych wynikających z obecności patogenów w środowisku wodnym.
Treści programoweT-W-1Najważniejsze i najczęściej spotykane patogeny obecne w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego, sposoby ich identyfikacji i zwalczanie. Zapobieganie rozprzestrzeniniania się chorób związanych z występowaniem wybranych patogenów. Regulacje prawne i kontrola weterynaryjna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu występowania, rozprzestrzeniania i epidemiologii patogenów w surowcach żywnościowych. Dostatecznie precyzuje wpływ patogenów na jakość surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Zna podstawowe akty prawne charakteryzujące normy bezpieczeństwa dla surowców pochodzenia wodnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_W02Uczestnik w zaawansowanym stopniu wie i rozumie jak właściwie dobrać rodzaj obróbki wstępnej dla określonego surowca. Wie i rozumie w zaawansowanym stopniu jak zaproponować odpowiedni proces technologiczny w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. Wie i rozumie w zaawansowanym stopniu jak wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, przed i po procesie przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W18Zna teoretyczne podstawy zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego i metody ich obróbki technologicznej
RRE_10-_W13Zna zagrożenia jakości surowców żywnościowych pochodzenia wodnego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z przydatnością technologiczną surowców pochodzenia wodnego.
C-4Przekazanie umiejętności wykorzystanie różnych metod służących do przetwarzania organizmów wodnych na cele spozywcze.
C-3Przekazanie wiedzy idotyczącej przetwarzania organizmów wodnych na produkty spożywcze.
Treści programoweT-W-2Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa i przydatność technologiczna. Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w przetwórstwie rybnym.
Metody nauczaniaM-4Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-2Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-3Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-5Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetworzenia surowca.
3,0Student potrafi dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć n iektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetworzenia surowca.
3,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca.
4,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca.
4,5Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetworzenia surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_W03Uczestnik posiada wiedzę odnośnie poprawy efektywności gospodarowania przedsiębiorstwa rybackiego. Poznaje kryteria doboru i finansowania inwestycji w środki trwałe oraz oceny ich wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W19Ma podstawową wiedzę w zakresie ekonomiki gospodarki rybackiej
Cel przedmiotuC-6Przekazanie wiedzy o środkach trwałych oraz inwestycjach w rybactwie
C-5Przekazanie wiedzy o uwarunkowaniach ekonomiczno-przyrodniczych w rybactwie
Treści programoweT-A-1Podstawy ekonomiki rybackiej
T-A-3Środki trwałe i inwestycje w rybactwie
T-A-2Koszty i przychody
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-2Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedę odnośnie prowadzenia przedsiębiorstwa rybackiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_U01Uczestnik potrafi rozpoznać wybrane patogeny w surowcach żywnościowych posługując się odpowiednią dla danej grupy techniką diagnostyczną. Potrafi zastosować procedury stosowane w celu identyfikacji patogenów i zapobieganiu ich rozprzestrzeniania, w oparciu o specjalistyczne akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U19Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować parazytologiczne zanieczyszczenia żywności wytworzonej z produktów akwakultury. Potrafi zastosować odpowiednie techniki diagnostyczne w celu wykrycia pasożytów ryb i innych organizmów wodnych. Stosuje odpowiednie techniki prewencyjne pozwalające na usunięcie bądź dezaktywowanie pasożytów żywności
RRE_10-_U08Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie i utrzymywanie się pasożytów w różnych grupach organizmów wodnych
RRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
RRE_10-_U07Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny i profilaktyki w celu zapewnienia zdrowia i dobrostanu zwierząt wodnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem obecności patogenów na jakość różnych grup surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Wskazanie zagrożeń gospodarczych i zdrowowtnych wynikających z obecności patogenów w środowisku wodnym.
Treści programoweT-W-1Najważniejsze i najczęściej spotykane patogeny obecne w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego, sposoby ich identyfikacji i zwalczanie. Zapobieganie rozprzestrzeniniania się chorób związanych z występowaniem wybranych patogenów. Regulacje prawne i kontrola weterynaryjna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe patogeny w surowcach pochodzenia wodnego. Postępuje zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w celu identyfikacji i dezaktywacji patogenów w surowcach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_U02Uczestnik potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obróbki i przetwarzania surowca rybnego w zależności od jego rodzaju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U20Potrafi zabezpieczyć surowce pochodzenia wodnego i użyć metod ich obróbki technologicznej
Cel przedmiotuC-4Przekazanie umiejętności wykorzystanie różnych metod służących do przetwarzania organizmów wodnych na cele spozywcze.
Treści programoweT-W-2Przemysłowe formy surowców rybnych, ich wartość użytkowa i przydatność technologiczna. Charakterystyka ważniejszych operacji, zabiegów i procesów technologicznych stosowanych w przetwórstwie rybnym.
Metody nauczaniaM-5Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
M-4Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-3Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-2Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi wykorzystać żadnych metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowca wodnego
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obróbki i przetwarzania surowca wodnego
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a także proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obróbki i przetwarzania surowca wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_U03Potrafi wprowadzić w praktyce zasady ekonomiki gospodarki rybackiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U21Potrafi w praktyce wprowadzić podstawowe zasady ekonomiki gospodarki rybackiej
Cel przedmiotuC-5Przekazanie wiedzy o uwarunkowaniach ekonomiczno-przyrodniczych w rybactwie
Treści programoweT-A-3Środki trwałe i inwestycje w rybactwie
T-A-1Podstawy ekonomiki rybackiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wprowadzić w praktyce podstawowe zasady ekonomiki gospodarki rybackiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_K01Uczestnik jest świadomy odpowiedzialności przeprowadzania kontroli surowców żywnościowych pochodzenia wodnego pod kątem występowania patogenów. Ma świadomość zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wolnej od patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa, ekologii i gospodarki wodnej
RRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
RRE_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem obecności patogenów na jakość różnych grup surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Wskazanie zagrożeń gospodarczych i zdrowowtnych wynikających z obecności patogenów w środowisku wodnym.
Treści programoweT-W-1Najważniejsze i najczęściej spotykane patogeny obecne w surowcach żywnościowych pochodzenia wodnego, sposoby ich identyfikacji i zwalczanie. Zapobieganie rozprzestrzeniniania się chorób związanych z występowaniem wybranych patogenów. Regulacje prawne i kontrola weterynaryjna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę z zasadności kontroli surowców żywnościowych pochodzenia wodnego. Ma świadomość odpowiedzialności za przygotowanie bezpiecznej żywności pochodzenia wodnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-4_K02Uczestnik jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotowy do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotowy do ciągłego nabywania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
RRE_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
RRE_10-_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Przekazanie umiejętności wykorzystanie różnych metod służących do przetwarzania organizmów wodnych na cele spozywcze.
Treści programoweT-A-1Podstawy ekonomiki rybackiej
Metody nauczaniaM-5Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
M-3Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-2Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści zajęc laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiązania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.