Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ryby, rybactwo i ekologia

Sylabus przedmiotu Ekologia, jakość wód i techniki renaturyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ryby, rybactwo i ekologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ekologia, jakość wód i techniki renaturyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 23 2,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę z ekologii, chemii i biochemii zgodnie ze studiowanym kierunkiem.
W-2Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii ryb innych organizmów wodnych (bezkręgowców i kręgowców)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy studenta o stanie wód powierzchniowych i technikach odnowy środwiska wodnego z uwzględnieniem technologii oczyszczania ścieków oraz metod ochrony i restytucji fauny wodnej.
C-2Poszerzenie wiedzy z zakresu rozrodu ryb
C-3Zapoznanie studenta z zagrożeniami zwierzat wodnych w ekosystemach naturalnych i ochroną prawną hydrobiontów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównacza opracowanej koncepcji rewitalizacji zdegradowanego akwenu4
T-A-2Prezentacja gatunków zwierząt wodnych zagrożonych w skali Polski i Europy. Wykorzystanie baz danych związanych z gatunkami chronionymi i inwazyjnymi (m.in. FishBase, SealifeBase, NOBANIS)5
9
laboratoria
T-L-1BHP pracy w laboratorium chemicznym. Procesy fizykochemiczne w oczyszczaniu ścieków– oczyszczanie wody za pomocą procesów membranowych (odwrócona osmoza) i złoża jonowymiennego. Strącanie jonów fosforanowych i koagulacja chemiczna ścieków przy użyciu wybranych koagulantów typu PIX, PAX.4
T-L-2Analityczne metody oznaczeń podstawowych parametrów jakości wód powierzchniowych3
T-L-3Hydrobionty (podstawowe formacje ekologiczne) ekosystemów limnetycznych. Przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie - planktonu, nektonu i bentosu. Ptactwo wodne. Podstawy współczesnej praktyki ochrony środowiska, formy ochrony przyrody w Polsce. Zasady edukacji ekologicznej. Zarys historii ochrony przyrody. Przeszłość i teraźniejszość hydrobiologii na Pomorzu Zachodnim – rys historyczny. Ochrona wód – w krajowych i Unijnych przepisach. Czym jest monitoring biologiczny. Energia addytywna w ochronie środowiska i wód (siłownie wiatrowe, solarne, wodne, pływowe etc.).8
T-L-4Sposoby modyfikacji koryt rzecznych w celu przywrócenia naturalnych siedlisk i przystosowania dna do rozrodu ryb łososiowatych - wyjazdy demonstracyjne w teren8
23
wykłady
T-W-1Oczyszczalnie ścieków (komunalnych i poprodukcyjnych). Ogólna charakterystyka ścieków. Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków: oczyszczanie mechaniczne; biologiczne, chemiczne. Przeróbka i unieszkodliwianie osadów.4
T-W-2Przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych (zarys problematyki). Metody odnowy akwenów zdegradowanych (technologie rekultywacji, rewitalizacji i renaturyzacji akwenów).4
T-W-3Eutrofizacja oraz wpływ antropopresji na jej tempo (pierwiastki biogenne odpowiedzialne za eutrofizację, limitujące produkcję pierwotną, akwakultura a eutrofizacja).5
T-W-4Miedzynarodowe konwencje ochrony zwierząt wodnych i ich środowisk. Problemy ochrony wodnych zwierząt wędrownych. Stan łowisk i stad ryb bałtyckich; znaczenie Marine Stewardship Council. Wpływ mikroplastiku na zdrowie zwierząt wodnych.4
T-W-5Ekologia stosowana, zakres zainteresowań, ochrona środowiska versus ochrona przyrody, ekologia a ochrona środowiska. Sozologia – ochrona zasobów przyrody odnawialnej i nieodnawialnej Gatunki korzystne i szkodliwe dla gospodarki człowieka (wykorzystanie repelentów, feromonów – naturalne środki regulacji populacji). Bioindykacja. Ekologia – pojęcia podstawowe. Ekologizm – ruchy polityczne, społeczne oraz NGO. Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem, biom. Nisza ekologiczna.5
T-W-6Ekologia wód (max). Cechy biotopów limnetycznych, oceanicznych i estuaryjnych. Ekosytemy limnetyczne: lenityczne (jeziora, stawy, bagna, młaki) i lotyczne (rzeki, kanały, by passy). Ekosystemy morskie – charakterystyczne elementy biotopów słonowodnych w dziedzinie bentonicznej i pelagicznej. Poziome i pionowe rozmieszczenie życia w morzach i oceanach. Giganty mórz i oceanów. Kryzys ekosystemu Morza Bałtyckiego5
T-W-7Typowanie miejsc, prace przygotowawcze (planowanie) i uregulowania prawne w procesie urządzania tarlisk3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna - opracowywanie zadań tematycznych, przegląd literatury15
A-A-3Konsultacje z wykładowcami6
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach23
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.17
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium i napisanie raportu z zajęć.12
A-L-4Konsultacje z wykładowcami8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna - opracowywanie zagadneiń tematycznych.20
A-W-3Konsultacje z wykładowcami10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Studiowanie literatury przedmiotu15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja opracowanych samodzielnie prac tematycznych i ich dyskusja w grupie
M-3Motywowanie do aktywnego udziału w zajęciach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Udział w zajęciach terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac tematycznych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-4Ocena formująca: Bieżąca kontrola zachowania i aktywności na wykładach, przygotowania się i poprawności pracy w zespole na zajęciach laboratoryjnych/audytoryjnych/praktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-3_W01
Uczestnik ma pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii, jakości wód, oczyszczania ścieków oraz technik stosowanych w odnowie akwenów.
RRE_10-_W02, RRE_10-_W16, RRE_10-_W09, RRE_10-_W17C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-3
RRE_10-_C-3_W02
Uczestnik ma wiedzę na temat typowania miejsc w których mogą być stworzone tarliska dla tarła ryb oraz procesów restytucji zagrożonych gatunków ryb
RRE_10-_W01, RRE_10-_W16C-1, C-2T-L-4, T-W-7M-2, M-5, M-3, M-1, M-4, M-6S-2
RRE_10-_C-3_W03
Uczestnik zna przyczyny zagrożeń zwierząt wodnych w środowisku naturalnym i ma wiedzę na temat prawnych i praktycznych możliwości ich ochrony
RRE_10-_W21C-3T-W-4M-1, M-4S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-3_U01
Uczestnik potrafi ocenić przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych oraz wskazać efektywne metody ochrony i odnowy akwenu zdegradowanego w tym przywrócenie jego funkcji ekologicznej.
RRE_10-_U05, RRE_10-_U01, RRE_10-_U22, RRE_10-_U16, RRE_10-_U17C-1T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-A-2, T-L-4, T-L-3M-2, M-4, M-5S-2, S-1
RRE_10-_C-3_U02
Uczestnik ma umiejętność wytypowania miejsca do stworzenia tarlisk dla ryb łososiowatych
RRE_10-_U01C-1, C-2T-W-7, T-L-4M-2, M-3, M-4, M-5, M-1, M-6S-2, S-3, S-1, S-4
RRE_10-_C-3_U03
Uczestnik potrafi ocenić zagrożenia fauny wodnej oraz wskazać możliwości jej ochrony i eliminacji zagrożeń
RRE_10-_U22, RRE_10-_U01, RRE_10-_U06, RRE_10-_U09C-3T-L-1M-4, M-1S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-3_K01
Uczestnik jest gotów do racjonalnej oceny antroporesji i odpowiedzialnego podejścia do efektywnej ochrony zasobów naturalnych.
RRE_10-_K04, RRE_10-_K01, RRE_10-_K03C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-3, T-L-4M-3S-4
RRE_10-_C-3_K02
Uczestnik ma zdolności zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie ochrony fauny wodnej
RRE_10-_K03, RRE_10-_K06C-3T-A-2M-3, M-1S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-3_W01
Uczestnik ma pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii, jakości wód, oczyszczania ścieków oraz technik stosowanych w odnowie akwenów.
2,0
3,0Opanowanie wiedzy (na podstawie testu pisemnego) w zakresie 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-3_W02
Uczestnik ma wiedzę na temat typowania miejsc w których mogą być stworzone tarliska dla tarła ryb oraz procesów restytucji zagrożonych gatunków ryb
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu rozrodu ryb łososiowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-3_W03
Uczestnik zna przyczyny zagrożeń zwierząt wodnych w środowisku naturalnym i ma wiedzę na temat prawnych i praktycznych możliwości ich ochrony
2,0
3,0Student zna przyczyny zagożeń hydrobiontów i ma podstawową wiedzę na temat prawnych i praktycznych możliwości ich ochrony
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-3_U01
Uczestnik potrafi ocenić przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych oraz wskazać efektywne metody ochrony i odnowy akwenu zdegradowanego w tym przywrócenie jego funkcji ekologicznej.
2,0
3,0Opanowanie wiedzy z zakresu przedniotu na poziomie 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-3_U02
Uczestnik ma umiejętność wytypowania miejsca do stworzenia tarlisk dla ryb łososiowatych
2,0
3,0Student potrafi dokonać wyboru fragmentów rzek w których istnieją materialne podstawy do urządzenia tarlisk dla ryb łososiowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-3_U03
Uczestnik potrafi ocenić zagrożenia fauny wodnej oraz wskazać możliwości jej ochrony i eliminacji zagrożeń
2,0
3,0Student potrafi ocenić zagrożenia fauny wodnej oraz wskazać możliwości jej ochrony i eliminacji zagrożeń na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-3_K01
Uczestnik jest gotów do racjonalnej oceny antroporesji i odpowiedzialnego podejścia do efektywnej ochrony zasobów naturalnych.
2,0
3,0aprobata na podstawie ciągłej obserwacji
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-3_K02
Uczestnik ma zdolności zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie ochrony fauny wodnej
2,0
3,0Student ma umiejętności zastosowania wiedzy w stopniu podstawowym, w zakresie działań ochronnych fauny wodnej w środowisku naturalnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbysław Dymaczewski, Poradnik ekploatatora oczyszczalni ścieków, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2012, III
  2. Jan Dojlido, Wiera Dożańska, Witold Hermanowicz, Bohdan Koziorowski, Jerzy Zerbe, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, 1999
  3. Jan Żelazo, Zbigniew Popek, Podstawy renaturyzacji rzek., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  4. Jan R. Dojlido, Chemia wód powierzchniowych, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1995
  5. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1996
  6. Allan J.D, Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  7. Chojnacki J.C., Zarys ekologii wód, Wyd AR Szczecin, Szczecin, 1996
  8. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  9. Kalinowska A., Ekologia – wybór przyszłości, Ed. Spotkania, Warszawa, 1993
  10. Karaczun Z., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996
  11. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2005
  12. Froese, R. and D. Pauly., FishBase, World Wide Web electronic publication. www.fishbase.org, version (2021)., 2021
  13. NOBANIS The European Network on Invasive Alien Species, https://www.nobanis.org, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Łukasz Karamus, Oczyszczalnie ścieków i ich eksploatacja, Kabe, 2018
  2. J. David Allan, Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  3. Mikulski J., Biologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1982
  4. Starmach K., Wróbel S., Pasternak R., Hydrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 1976
  5. Kajak Z., Hydrobiologia. Ekosystemy wód śródlądowych, Wydaw. UW filia w Białymstoku, Białystok, 1995
  6. Chełmicki W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2002
  7. Wetzel R. G., Limnology. Lake and river ecosytems, Academic Press, 2001
  8. Faliński J., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001
  9. Głowaciński Z., (red.), Polska czerwona księga zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2001
  10. Odum P.E., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982
  11. Stanners D., Burdeau P., Europe`s environment. The dobris assessment., PHARE, Eur.Envir. Agency, Copenhagen, 1995
  12. Wirdheim A., Chojnacki J.C., Co się dzieje z morzem Bałtyckim, CCB Naturskydds foreningen, Stockholm, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównacza opracowanej koncepcji rewitalizacji zdegradowanego akwenu4
T-A-2Prezentacja gatunków zwierząt wodnych zagrożonych w skali Polski i Europy. Wykorzystanie baz danych związanych z gatunkami chronionymi i inwazyjnymi (m.in. FishBase, SealifeBase, NOBANIS)5
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP pracy w laboratorium chemicznym. Procesy fizykochemiczne w oczyszczaniu ścieków– oczyszczanie wody za pomocą procesów membranowych (odwrócona osmoza) i złoża jonowymiennego. Strącanie jonów fosforanowych i koagulacja chemiczna ścieków przy użyciu wybranych koagulantów typu PIX, PAX.4
T-L-2Analityczne metody oznaczeń podstawowych parametrów jakości wód powierzchniowych3
T-L-3Hydrobionty (podstawowe formacje ekologiczne) ekosystemów limnetycznych. Przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie - planktonu, nektonu i bentosu. Ptactwo wodne. Podstawy współczesnej praktyki ochrony środowiska, formy ochrony przyrody w Polsce. Zasady edukacji ekologicznej. Zarys historii ochrony przyrody. Przeszłość i teraźniejszość hydrobiologii na Pomorzu Zachodnim – rys historyczny. Ochrona wód – w krajowych i Unijnych przepisach. Czym jest monitoring biologiczny. Energia addytywna w ochronie środowiska i wód (siłownie wiatrowe, solarne, wodne, pływowe etc.).8
T-L-4Sposoby modyfikacji koryt rzecznych w celu przywrócenia naturalnych siedlisk i przystosowania dna do rozrodu ryb łososiowatych - wyjazdy demonstracyjne w teren8
23

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oczyszczalnie ścieków (komunalnych i poprodukcyjnych). Ogólna charakterystyka ścieków. Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków: oczyszczanie mechaniczne; biologiczne, chemiczne. Przeróbka i unieszkodliwianie osadów.4
T-W-2Przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych (zarys problematyki). Metody odnowy akwenów zdegradowanych (technologie rekultywacji, rewitalizacji i renaturyzacji akwenów).4
T-W-3Eutrofizacja oraz wpływ antropopresji na jej tempo (pierwiastki biogenne odpowiedzialne za eutrofizację, limitujące produkcję pierwotną, akwakultura a eutrofizacja).5
T-W-4Miedzynarodowe konwencje ochrony zwierząt wodnych i ich środowisk. Problemy ochrony wodnych zwierząt wędrownych. Stan łowisk i stad ryb bałtyckich; znaczenie Marine Stewardship Council. Wpływ mikroplastiku na zdrowie zwierząt wodnych.4
T-W-5Ekologia stosowana, zakres zainteresowań, ochrona środowiska versus ochrona przyrody, ekologia a ochrona środowiska. Sozologia – ochrona zasobów przyrody odnawialnej i nieodnawialnej Gatunki korzystne i szkodliwe dla gospodarki człowieka (wykorzystanie repelentów, feromonów – naturalne środki regulacji populacji). Bioindykacja. Ekologia – pojęcia podstawowe. Ekologizm – ruchy polityczne, społeczne oraz NGO. Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem, biom. Nisza ekologiczna.5
T-W-6Ekologia wód (max). Cechy biotopów limnetycznych, oceanicznych i estuaryjnych. Ekosytemy limnetyczne: lenityczne (jeziora, stawy, bagna, młaki) i lotyczne (rzeki, kanały, by passy). Ekosystemy morskie – charakterystyczne elementy biotopów słonowodnych w dziedzinie bentonicznej i pelagicznej. Poziome i pionowe rozmieszczenie życia w morzach i oceanach. Giganty mórz i oceanów. Kryzys ekosystemu Morza Bałtyckiego5
T-W-7Typowanie miejsc, prace przygotowawcze (planowanie) i uregulowania prawne w procesie urządzania tarlisk3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna - opracowywanie zadań tematycznych, przegląd literatury15
A-A-3Konsultacje z wykładowcami6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach23
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.17
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium i napisanie raportu z zajęć.12
A-L-4Konsultacje z wykładowcami8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna - opracowywanie zagadneiń tematycznych.20
A-W-3Konsultacje z wykładowcami10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Studiowanie literatury przedmiotu15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_W01Uczestnik ma pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii, jakości wód, oczyszczania ścieków oraz technik stosowanych w odnowie akwenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach (problemy eutrofizacji, zanieczyszczeń antropogennych)
RRE_10-_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie restytucji ichtiofauny i renaturyzacji wód
RRE_10-_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu
RRE_10-_W17Ma podstawową wiedzę w zakresie działania oczyszczalni ścieków i technik rewitalizacji wód
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy studenta o stanie wód powierzchniowych i technikach odnowy środwiska wodnego z uwzględnieniem technologii oczyszczania ścieków oraz metod ochrony i restytucji fauny wodnej.
Treści programoweT-W-2Przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych (zarys problematyki). Metody odnowy akwenów zdegradowanych (technologie rekultywacji, rewitalizacji i renaturyzacji akwenów).
T-W-1Oczyszczalnie ścieków (komunalnych i poprodukcyjnych). Ogólna charakterystyka ścieków. Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków: oczyszczanie mechaniczne; biologiczne, chemiczne. Przeróbka i unieszkodliwianie osadów.
T-W-3Eutrofizacja oraz wpływ antropopresji na jej tempo (pierwiastki biogenne odpowiedzialne za eutrofizację, limitujące produkcję pierwotną, akwakultura a eutrofizacja).
T-W-4Miedzynarodowe konwencje ochrony zwierząt wodnych i ich środowisk. Problemy ochrony wodnych zwierząt wędrownych. Stan łowisk i stad ryb bałtyckich; znaczenie Marine Stewardship Council. Wpływ mikroplastiku na zdrowie zwierząt wodnych.
T-W-7Typowanie miejsc, prace przygotowawcze (planowanie) i uregulowania prawne w procesie urządzania tarlisk
T-W-5Ekologia stosowana, zakres zainteresowań, ochrona środowiska versus ochrona przyrody, ekologia a ochrona środowiska. Sozologia – ochrona zasobów przyrody odnawialnej i nieodnawialnej Gatunki korzystne i szkodliwe dla gospodarki człowieka (wykorzystanie repelentów, feromonów – naturalne środki regulacji populacji). Bioindykacja. Ekologia – pojęcia podstawowe. Ekologizm – ruchy polityczne, społeczne oraz NGO. Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem, biom. Nisza ekologiczna.
T-W-6Ekologia wód (max). Cechy biotopów limnetycznych, oceanicznych i estuaryjnych. Ekosytemy limnetyczne: lenityczne (jeziora, stawy, bagna, młaki) i lotyczne (rzeki, kanały, by passy). Ekosystemy morskie – charakterystyczne elementy biotopów słonowodnych w dziedzinie bentonicznej i pelagicznej. Poziome i pionowe rozmieszczenie życia w morzach i oceanach. Giganty mórz i oceanów. Kryzys ekosystemu Morza Bałtyckiego
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanowanie wiedzy (na podstawie testu pisemnego) w zakresie 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_W02Uczestnik ma wiedzę na temat typowania miejsc w których mogą być stworzone tarliska dla tarła ryb oraz procesów restytucji zagrożonych gatunków ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W01Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb, innych kręgowców wodnych oraz bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie oraz duże znaczenie biologiczne w ekosystemach wodnych
RRE_10-_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie restytucji ichtiofauny i renaturyzacji wód
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy studenta o stanie wód powierzchniowych i technikach odnowy środwiska wodnego z uwzględnieniem technologii oczyszczania ścieków oraz metod ochrony i restytucji fauny wodnej.
C-2Poszerzenie wiedzy z zakresu rozrodu ryb
Treści programoweT-L-4Sposoby modyfikacji koryt rzecznych w celu przywrócenia naturalnych siedlisk i przystosowania dna do rozrodu ryb łososiowatych - wyjazdy demonstracyjne w teren
T-W-7Typowanie miejsc, prace przygotowawcze (planowanie) i uregulowania prawne w procesie urządzania tarlisk
Metody nauczaniaM-2Prezentacja opracowanych samodzielnie prac tematycznych i ich dyskusja w grupie
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Motywowanie do aktywnego udziału w zajęciach.
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Udział w zajęciach terenowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę z zakresu rozrodu ryb łososiowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_W03Uczestnik zna przyczyny zagrożeń zwierząt wodnych w środowisku naturalnym i ma wiedzę na temat prawnych i praktycznych możliwości ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W21Zna podstawowe zasady prawne ochrony fauny wodnej w wodach Polski i w Unii Europejskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zagrożeniami zwierzat wodnych w ekosystemach naturalnych i ochroną prawną hydrobiontów
Treści programoweT-W-4Miedzynarodowe konwencje ochrony zwierząt wodnych i ich środowisk. Problemy ochrony wodnych zwierząt wędrownych. Stan łowisk i stad ryb bałtyckich; znaczenie Marine Stewardship Council. Wpływ mikroplastiku na zdrowie zwierząt wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Bieżąca kontrola zachowania i aktywności na wykładach, przygotowania się i poprawności pracy w zespole na zajęciach laboratoryjnych/audytoryjnych/praktycznych
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przyczyny zagożeń hydrobiontów i ma podstawową wiedzę na temat prawnych i praktycznych możliwości ich ochrony
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_U01Uczestnik potrafi ocenić przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych oraz wskazać efektywne metody ochrony i odnowy akwenu zdegradowanego w tym przywrócenie jego funkcji ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U05Potrafi wykorzystać wiedzę na temat wędkarstwa, restytucji gatunków oraz renaturyzacji wód w procesie ochrony ekosystemów wodnych
RRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
RRE_10-_U22Potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym w celu ochrony i monitoringu ekosystemów wodnych
RRE_10-_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska
RRE_10-_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy studenta o stanie wód powierzchniowych i technikach odnowy środwiska wodnego z uwzględnieniem technologii oczyszczania ścieków oraz metod ochrony i restytucji fauny wodnej.
Treści programoweT-A-1Analiza porównacza opracowanej koncepcji rewitalizacji zdegradowanego akwenu
T-L-1BHP pracy w laboratorium chemicznym. Procesy fizykochemiczne w oczyszczaniu ścieków– oczyszczanie wody za pomocą procesów membranowych (odwrócona osmoza) i złoża jonowymiennego. Strącanie jonów fosforanowych i koagulacja chemiczna ścieków przy użyciu wybranych koagulantów typu PIX, PAX.
T-L-2Analityczne metody oznaczeń podstawowych parametrów jakości wód powierzchniowych
T-A-2Prezentacja gatunków zwierząt wodnych zagrożonych w skali Polski i Europy. Wykorzystanie baz danych związanych z gatunkami chronionymi i inwazyjnymi (m.in. FishBase, SealifeBase, NOBANIS)
T-L-4Sposoby modyfikacji koryt rzecznych w celu przywrócenia naturalnych siedlisk i przystosowania dna do rozrodu ryb łososiowatych - wyjazdy demonstracyjne w teren
T-L-3Hydrobionty (podstawowe formacje ekologiczne) ekosystemów limnetycznych. Przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie - planktonu, nektonu i bentosu. Ptactwo wodne. Podstawy współczesnej praktyki ochrony środowiska, formy ochrony przyrody w Polsce. Zasady edukacji ekologicznej. Zarys historii ochrony przyrody. Przeszłość i teraźniejszość hydrobiologii na Pomorzu Zachodnim – rys historyczny. Ochrona wód – w krajowych i Unijnych przepisach. Czym jest monitoring biologiczny. Energia addytywna w ochronie środowiska i wód (siłownie wiatrowe, solarne, wodne, pływowe etc.).
Metody nauczaniaM-2Prezentacja opracowanych samodzielnie prac tematycznych i ich dyskusja w grupie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac tematycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanowanie wiedzy z zakresu przedniotu na poziomie 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_U02Uczestnik ma umiejętność wytypowania miejsca do stworzenia tarlisk dla ryb łososiowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy studenta o stanie wód powierzchniowych i technikach odnowy środwiska wodnego z uwzględnieniem technologii oczyszczania ścieków oraz metod ochrony i restytucji fauny wodnej.
C-2Poszerzenie wiedzy z zakresu rozrodu ryb
Treści programoweT-W-7Typowanie miejsc, prace przygotowawcze (planowanie) i uregulowania prawne w procesie urządzania tarlisk
T-L-4Sposoby modyfikacji koryt rzecznych w celu przywrócenia naturalnych siedlisk i przystosowania dna do rozrodu ryb łososiowatych - wyjazdy demonstracyjne w teren
Metody nauczaniaM-2Prezentacja opracowanych samodzielnie prac tematycznych i ich dyskusja w grupie
M-3Motywowanie do aktywnego udziału w zajęciach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-6Udział w zajęciach terenowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac tematycznych
S-4Ocena formująca: Bieżąca kontrola zachowania i aktywności na wykładach, przygotowania się i poprawności pracy w zespole na zajęciach laboratoryjnych/audytoryjnych/praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać wyboru fragmentów rzek w których istnieją materialne podstawy do urządzenia tarlisk dla ryb łososiowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_U03Uczestnik potrafi ocenić zagrożenia fauny wodnej oraz wskazać możliwości jej ochrony i eliminacji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U22Potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym w celu ochrony i monitoringu ekosystemów wodnych
RRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
RRE_10-_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa i w procesie ochrony ekosystemów wodnych
RRE_10-_U09Potrafi określić zagrożenie organizmów wodnych i wskazać metody ich ochrony
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zagrożeniami zwierzat wodnych w ekosystemach naturalnych i ochroną prawną hydrobiontów
Treści programoweT-L-1BHP pracy w laboratorium chemicznym. Procesy fizykochemiczne w oczyszczaniu ścieków– oczyszczanie wody za pomocą procesów membranowych (odwrócona osmoza) i złoża jonowymiennego. Strącanie jonów fosforanowych i koagulacja chemiczna ścieków przy użyciu wybranych koagulantów typu PIX, PAX.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Bieżąca kontrola zachowania i aktywności na wykładach, przygotowania się i poprawności pracy w zespole na zajęciach laboratoryjnych/audytoryjnych/praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić zagrożenia fauny wodnej oraz wskazać możliwości jej ochrony i eliminacji zagrożeń na poziomie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_K01Uczestnik jest gotów do racjonalnej oceny antroporesji i odpowiedzialnego podejścia do efektywnej ochrony zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa, ekologii i gospodarki wodnej
RRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
RRE_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy studenta o stanie wód powierzchniowych i technikach odnowy środwiska wodnego z uwzględnieniem technologii oczyszczania ścieków oraz metod ochrony i restytucji fauny wodnej.
Treści programoweT-L-1BHP pracy w laboratorium chemicznym. Procesy fizykochemiczne w oczyszczaniu ścieków– oczyszczanie wody za pomocą procesów membranowych (odwrócona osmoza) i złoża jonowymiennego. Strącanie jonów fosforanowych i koagulacja chemiczna ścieków przy użyciu wybranych koagulantów typu PIX, PAX.
T-W-1Oczyszczalnie ścieków (komunalnych i poprodukcyjnych). Ogólna charakterystyka ścieków. Procesy technologiczne w oczyszczaniu ścieków: oczyszczanie mechaniczne; biologiczne, chemiczne. Przeróbka i unieszkodliwianie osadów.
T-W-2Przyczyny i skutki degradacji wód powierzchniowych (zarys problematyki). Metody odnowy akwenów zdegradowanych (technologie rekultywacji, rewitalizacji i renaturyzacji akwenów).
T-A-1Analiza porównacza opracowanej koncepcji rewitalizacji zdegradowanego akwenu
T-L-2Analityczne metody oznaczeń podstawowych parametrów jakości wód powierzchniowych
T-W-3Eutrofizacja oraz wpływ antropopresji na jej tempo (pierwiastki biogenne odpowiedzialne za eutrofizację, limitujące produkcję pierwotną, akwakultura a eutrofizacja).
T-W-4Miedzynarodowe konwencje ochrony zwierząt wodnych i ich środowisk. Problemy ochrony wodnych zwierząt wędrownych. Stan łowisk i stad ryb bałtyckich; znaczenie Marine Stewardship Council. Wpływ mikroplastiku na zdrowie zwierząt wodnych.
T-A-2Prezentacja gatunków zwierząt wodnych zagrożonych w skali Polski i Europy. Wykorzystanie baz danych związanych z gatunkami chronionymi i inwazyjnymi (m.in. FishBase, SealifeBase, NOBANIS)
T-W-6Ekologia wód (max). Cechy biotopów limnetycznych, oceanicznych i estuaryjnych. Ekosytemy limnetyczne: lenityczne (jeziora, stawy, bagna, młaki) i lotyczne (rzeki, kanały, by passy). Ekosystemy morskie – charakterystyczne elementy biotopów słonowodnych w dziedzinie bentonicznej i pelagicznej. Poziome i pionowe rozmieszczenie życia w morzach i oceanach. Giganty mórz i oceanów. Kryzys ekosystemu Morza Bałtyckiego
T-W-7Typowanie miejsc, prace przygotowawcze (planowanie) i uregulowania prawne w procesie urządzania tarlisk
T-W-5Ekologia stosowana, zakres zainteresowań, ochrona środowiska versus ochrona przyrody, ekologia a ochrona środowiska. Sozologia – ochrona zasobów przyrody odnawialnej i nieodnawialnej Gatunki korzystne i szkodliwe dla gospodarki człowieka (wykorzystanie repelentów, feromonów – naturalne środki regulacji populacji). Bioindykacja. Ekologia – pojęcia podstawowe. Ekologizm – ruchy polityczne, społeczne oraz NGO. Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem, biom. Nisza ekologiczna.
T-L-3Hydrobionty (podstawowe formacje ekologiczne) ekosystemów limnetycznych. Przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie - planktonu, nektonu i bentosu. Ptactwo wodne. Podstawy współczesnej praktyki ochrony środowiska, formy ochrony przyrody w Polsce. Zasady edukacji ekologicznej. Zarys historii ochrony przyrody. Przeszłość i teraźniejszość hydrobiologii na Pomorzu Zachodnim – rys historyczny. Ochrona wód – w krajowych i Unijnych przepisach. Czym jest monitoring biologiczny. Energia addytywna w ochronie środowiska i wód (siłownie wiatrowe, solarne, wodne, pływowe etc.).
T-L-4Sposoby modyfikacji koryt rzecznych w celu przywrócenia naturalnych siedlisk i przystosowania dna do rozrodu ryb łososiowatych - wyjazdy demonstracyjne w teren
Metody nauczaniaM-3Motywowanie do aktywnego udziału w zajęciach.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Bieżąca kontrola zachowania i aktywności na wykładach, przygotowania się i poprawności pracy w zespole na zajęciach laboratoryjnych/audytoryjnych/praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aprobata na podstawie ciągłej obserwacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-3_K02Uczestnik ma zdolności zastosowania zdobytej wiedzy w zakresie ochrony fauny wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
RRE_10-_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zagrożeniami zwierzat wodnych w ekosystemach naturalnych i ochroną prawną hydrobiontów
Treści programoweT-A-2Prezentacja gatunków zwierząt wodnych zagrożonych w skali Polski i Europy. Wykorzystanie baz danych związanych z gatunkami chronionymi i inwazyjnymi (m.in. FishBase, SealifeBase, NOBANIS)
Metody nauczaniaM-3Motywowanie do aktywnego udziału w zajęciach.
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac tematycznych
S-4Ocena formująca: Bieżąca kontrola zachowania i aktywności na wykładach, przygotowania się i poprawności pracy w zespole na zajęciach laboratoryjnych/audytoryjnych/praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma umiejętności zastosowania wiedzy w stopniu podstawowym, w zakresie działań ochronnych fauny wodnej w środowisku naturalnym
3,5
4,0
4,5
5,0