Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ryby, rybactwo i ekologia

Sylabus przedmiotu Akwakultura, rybactwo i wędkarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ryby, rybactwo i ekologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Akwakultura, rybactwo i wędkarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 29 3,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 22 2,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 38 4,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę na temat biologii ryb, systematyki ryb i fizjologii ryb.
W-2Student powinien posiadać wiedzę z podstaw genetyki oraz biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i technikami połowów ryb w wodach powierzchniowych Polski, nabycie umiejętności obliczania ilości materiału zarybieniowego i jego wsiedlania do wód.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami genetycznymi umozliwiającymi racjonalną gospodarkę zasobami ryb.
C-3Zapoznanie studentów z różnymi formami akwakultury
C-4Zapoznanie stidentów z wędkarskimi metodami pozyskiwania ryb
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami oceny jakości gamet oraz z prawidłowością przebiegu rozwoju zarodkowego
C-6Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnej gospodarowania rybackimi zasobami wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Banki genów w ichtiologii. Tworzenie i możliwości wykorzystania.1
T-A-2Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.1
T-A-3Biomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.1
T-A-4Zasosowanie metod molekularnych do śledzenia pochodzenia ryb. Traceability.1
T-A-5Taksony poniżej gatunku (populacja, linia, rasa, stado, forma barwna) - metodologia i możliwości konstrukcji genotypów pożądanych.1
T-A-6Cytogenetyka i możliwości wytwarzania form poliploidalnych ryb (triploidyzacja, tetraploidyzacja). Metodologia gyno- i androgenezy - wykorzystanie form jednopłciowych ryb.1
T-A-7Cechy morfometryczne jezior Badania bonitacyjne cieków i określenie możliwośc i zarybieniowych Określanie ilości materiału zarybieniowego w rzekach i jeziorach6
T-A-8podstawowe obliczenia stosowane w akwakulturze - przykłady zastosowań dla chowu stawowego, RAS, chowu sadzowego.6
T-A-9Zastosowanie w praktyce wiedzy na temat sprzętu, przynęt i technik połowu w poszczególnych łowiskach oraz dostosowanie metod połowu do biologii ryb10
T-A-10Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. Identyfikacja stad. Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. Dobowe wahania wydajności połowowej. Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. Selektywność narzędzi połowu. Analiza wirtualnej populacji. Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.10
38
laboratoria
T-L-1Metody i techniki połowów przy pomocy narzedzi pułapkowych, usidlających i ciagnionych oraz elektropołowów - wyjazd terenowy. Ocena efektywności i selektywności stosowania narzędzi rybackich8
T-L-2zajęcia praktyczne w terenie - prezentacja funkcjonowania gospodarstwa rybackiego8
T-L-3Embriogeneza – szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, przebieg rozwoju zarodkowego, wpływ warunków środowiskowych6
22
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i mechanizmy w genetyce (gen, kariotyp, analiza genomu, inzynieria genetyczna, transfer genów).2
T-W-2Ekologiczne podstawy rybactwa Metody i techniki połowu ryb Gospodarka rybacka ważniejszymi gatunkami ryb słodkowodnych4
T-W-3Akwakultura śródlądowa2
T-W-4Marikultura2
T-W-5Omówienie wędkarskich metod połowu ryb, dobór sprzętu i zróżnicowanie metod połowu ryb w zależności od zbiorników.8
T-W-6Rozród ryb w warunkach naturalnych – rozmnażanie i reprodukcja jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji oraz odgrywające zasadniczą rolę w gospodarce hodowlanej, morfologiczny wyraz przystosowań organizmu do rozrodu; układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym u ryb i ich biologiczne znaczenie; Zmiany w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza; rozwój zarodkowy, zróżnicowanie morfomechaniki rozwoju zarodkowego, jej przyczyny, istota i znaczenie. Wpływ czynników zewnętrznych – środowiskowych – na rozwój zarodkowy wpływ temperatury otoczenia, jednostki termiczne (stopniodni, stopniogodziny, temperatury optymalne i letalne), wpływ tlenu rozpuszczonego w wodzie, wymiana wodna i gazowa; oddziaływanie światła, zasolenie – zakres tolerancji, wrażliwość na wstrząsy i urazy mechaniczne, wpływ pola magnetycznego, wpływ innych czynników środowiskowych.3
T-W-7Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej. Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie. Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów. Charakterystyka rybackich zasobów wód. Metodyka badań zasobów rybackich. Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód. Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne. Zasoby rybackie Bałtyku. Historia badań rybackich zasobów wód.8
29

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach38
A-A-2konsultacje z wykładowcami22
A-A-3praca samodzielna z literaturą przedmiotu40
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
120
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2praca z piśmiennictwem20
A-L-3przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych18
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2praca samodzielna z literaturą przedmiotu42
A-W-3konsultacje z wykładowcami5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia14
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
M-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Analiza danych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-1_W01
Uczestnik po skończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat technik połowów wędkarskich, sprzętu i przynęt oraz znaczenia wędkarstwa w aspekcie gospodarowania zasobami ichtiofauny
RRE_10-_W15C-1T-W-5M-2S-1
RRE_10-_C-1_W02
Uczestnik po ukończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat gamet ryb i przebiegu rozwoju zarodkowego
RRE_10-_W04, RRE_10-_W12C-5T-W-6, T-L-3M-2, M-1S-3, S-4, S-2
RRE_10-_C-1_W03
Uczestnik będzie miał wiedzę na temat racjonalnej gospodarki rybackiej, metod połowu ryb, ekologicznych aspektów rybactwa
RRE_10-_W06, RRE_10-_W14, RRE_10-_W11C-1T-W-2, T-L-2, T-A-10, T-W-7M-1S-3, S-2
RRE_10-_C-1_W04
Uczestnik będzie miał wiedzę na temat metod i oceny ilości materiału zarybieniowego, który nalezy wsiedlić do wód jezior i rzek
RRE_10-_W06C-1T-A-7, T-A-10, T-W-2M-1S-1, S-3
RRE_10-_C-1_W05
Uczestnik zna i rozumie podstawowe technologie chowu w akwakulturze wraz z zasadami żywienia organizmów wodnych
RRE_10-_W07, RRE_10-_W08C-3T-A-8, T-W-4, T-W-3M-1S-1
RRE_10-_C-1_W06
Uczestnik powinien znać podstawowe procesy w genetyce mendlowskiej, zasady analizy genomu oraz podstawowe procesy w inżynierii genetycznej
RRE_10-_W10C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-1_U01
Uczestnik potrafi dobrać i zastosować sprzęt wędkarski do połowu poszczególnych gatunków ryb w określonych warunkacjh łowiska
RRE_10-_U05, RRE_10-_U02C-4T-W-5M-2S-3
RRE_10-_C-1_U02
Uczestnik ma umiejętność oceny jakości gamet i prawidłowości przebiegu rozwoju zarodkowego
RRE_10-_U04C-5T-W-6, T-L-3M-2S-3, S-2, S-4
RRE_10-_C-1_U03
Uczestnik potrafi dobrac sprzęt rybacki służacy do połowu ryb do rodzaju wód. Umie własnoręcznie uszyć proste narzędzia połowu i je zastosować.
RRE_10-_U15, RRE_10-_U14C-1T-W-2, T-A-9, T-A-7, T-L-2M-1S-3
RRE_10-_C-1_U04
Uczestnik potrafi dobrać urządzenia do realizacji wybranych technik akwakultury
RRE_10-_U18, RRE_10-_U13C-3T-W-4, T-A-8, T-W-3M-1S-1
RRE_10-_C-1_U05
Uczestnik portrafi skomponować skład paszy dla wybranego gatunku ryby w akwakulturze
RRE_10-_U12C-3T-W-3, T-W-4M-1S-1
RRE_10-_C-1_U06
Uczestnik potrafi przeprowadzić analize połowów pod kątem ich racjonalności.
RRE_10-_U01, RRE_10-_U10, RRE_10-_U15C-6T-A-10M-3, M-4S-3
RRE_10-_C-1_U07
Uczestnik potrafi wykorzystać metody inżynierii genetycznej do racjonalnego zarządzania populacjami ryb. Ma umiejetność wykorzystania narzędzi molekularnych do śledzenia towarów pochodzenia wodnego (identyfikacji genetycznej)
RRE_10-_U03C-2T-A-4, T-W-1M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RRE_10-_C-1_K01
Uczestnik ma kompetencje do pracy w zespole
RRE_10-_K01, RRE_10-_K02C-5T-A-8M-2S-3
RRE_10-_C-1_K02
Uczestnik ma kompetencje do pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa
RRE_10-_K01, RRE_10-_K06, RRE_10-_K03C-1T-A-7, T-W-2, T-A-10M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-1_W01
Uczestnik po skończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat technik połowów wędkarskich, sprzętu i przynęt oraz znaczenia wędkarstwa w aspekcie gospodarowania zasobami ichtiofauny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat doboru sprzętu i techniki połowu poszczególny ch gatunków ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_W02
Uczestnik po ukończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat gamet ryb i przebiegu rozwoju zarodkowego
2,0
3,0podstawowa wiedza na temat rozrodu ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_W03
Uczestnik będzie miał wiedzę na temat racjonalnej gospodarki rybackiej, metod połowu ryb, ekologicznych aspektów rybactwa
2,0
3,0Student zna metody i techniki połowu poszczególnych gatunków ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_W04
Uczestnik będzie miał wiedzę na temat metod i oceny ilości materiału zarybieniowego, który nalezy wsiedlić do wód jezior i rzek
2,0
3,0Student zna sortymenty materiału zarybieniowego wie jak obliczyć ilość materiału zarybieniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_W05
Uczestnik zna i rozumie podstawowe technologie chowu w akwakulturze wraz z zasadami żywienia organizmów wodnych
2,0
3,0potrafi scharakteryzować wybraną technologię chowu
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_W06
Uczestnik powinien znać podstawowe procesy w genetyce mendlowskiej, zasady analizy genomu oraz podstawowe procesy w inżynierii genetycznej
2,0
3,0Student zna podstawowe procesy w genetyce mendlowskiej oraz podstawowe procesy w inżynierii genetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-1_U01
Uczestnik potrafi dobrać i zastosować sprzęt wędkarski do połowu poszczególnych gatunków ryb w określonych warunkacjh łowiska
2,0
3,0Student potrafi dobrać sprzęt i dostosować metodę połowu w zależności do warunków ponujących na łowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_U02
Uczestnik ma umiejętność oceny jakości gamet i prawidłowości przebiegu rozwoju zarodkowego
2,0
3,0Student ma umiejętności oceny jakości gamet w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_U03
Uczestnik potrafi dobrac sprzęt rybacki służacy do połowu ryb do rodzaju wód. Umie własnoręcznie uszyć proste narzędzia połowu i je zastosować.
2,0
3,0Student potrafi prowadzić połowy w rzekach i jeziorach i własnoręcznie uszyć narzędzia połowu ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_U04
Uczestnik potrafi dobrać urządzenia do realizacji wybranych technik akwakultury
2,0
3,0student potrafi na poziomie podstawowyn określić poszczególne techniki akwakultury
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_U05
Uczestnik portrafi skomponować skład paszy dla wybranego gatunku ryby w akwakulturze
2,0
3,0student potrafi skomponować paszę dla ryb na bazie kilku komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_U06
Uczestnik potrafi przeprowadzić analize połowów pod kątem ich racjonalności.
2,0
3,0Studen potrafi na poziomie podstawowym dokonać analizy statystyk rybackich
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_U07
Uczestnik potrafi wykorzystać metody inżynierii genetycznej do racjonalnego zarządzania populacjami ryb. Ma umiejetność wykorzystania narzędzi molekularnych do śledzenia towarów pochodzenia wodnego (identyfikacji genetycznej)
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody inżynierii genetycznej do racjonalnego zarządzania populacjami ryb. Ma podstawowe umiejetność wykorzystania narzędzi molekularnych do śledzenia towarów pochodzenia wodnego (identyfikacji genetycznej)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RRE_10-_C-1_K01
Uczestnik ma kompetencje do pracy w zespole
2,0
3,0Stodent ma podastawowe kompetencje w zakresie pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
RRE_10-_C-1_K02
Uczestnik ma kompetencje do pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje do pracy na stanowisku ichtiologa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Węgleński, Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 1996
  2. Gerard Drewa, Podstawy genetyki, Volumed, Wrocław, 1995
  3. Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS OLsztyn, 2008
  4. Filipiak J. Trzebiatowski R., Sadowski J., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR Szczecin, 1999
  5. Tański Adam, Wędkarstwo i ryby, SBM, Warszawa, 2019
  6. Kolendowicz Jacek, Wędkarstwo gruntowe, Multico, Warszawa, 2002
  7. Sikora Adam, Wędkarstwo muchowe, Multico, Warszawa, 1997
  8. Wróblewski J., Nowoczesne wędkarstwo spławikowe, Multico, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Artykuły podane w formie plików pdf przez prowadzącego zajecia w odniesieniu do realizowanych tematów.
  2. William Hunter III, Fisheries management and conservation, Apple Academic Press; 1st edition, 2011
  3. Tim R. McClanahan, Juan Carlos Castilla, Fisheries Management: Progress Towards Sustainability, Blackwell Publishing Ltd, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Banki genów w ichtiologii. Tworzenie i możliwości wykorzystania.1
T-A-2Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.1
T-A-3Biomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.1
T-A-4Zasosowanie metod molekularnych do śledzenia pochodzenia ryb. Traceability.1
T-A-5Taksony poniżej gatunku (populacja, linia, rasa, stado, forma barwna) - metodologia i możliwości konstrukcji genotypów pożądanych.1
T-A-6Cytogenetyka i możliwości wytwarzania form poliploidalnych ryb (triploidyzacja, tetraploidyzacja). Metodologia gyno- i androgenezy - wykorzystanie form jednopłciowych ryb.1
T-A-7Cechy morfometryczne jezior Badania bonitacyjne cieków i określenie możliwośc i zarybieniowych Określanie ilości materiału zarybieniowego w rzekach i jeziorach6
T-A-8podstawowe obliczenia stosowane w akwakulturze - przykłady zastosowań dla chowu stawowego, RAS, chowu sadzowego.6
T-A-9Zastosowanie w praktyce wiedzy na temat sprzętu, przynęt i technik połowu w poszczególnych łowiskach oraz dostosowanie metod połowu do biologii ryb10
T-A-10Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. Identyfikacja stad. Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. Dobowe wahania wydajności połowowej. Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. Selektywność narzędzi połowu. Analiza wirtualnej populacji. Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.10
38

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody i techniki połowów przy pomocy narzedzi pułapkowych, usidlających i ciagnionych oraz elektropołowów - wyjazd terenowy. Ocena efektywności i selektywności stosowania narzędzi rybackich8
T-L-2zajęcia praktyczne w terenie - prezentacja funkcjonowania gospodarstwa rybackiego8
T-L-3Embriogeneza – szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, przebieg rozwoju zarodkowego, wpływ warunków środowiskowych6
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i mechanizmy w genetyce (gen, kariotyp, analiza genomu, inzynieria genetyczna, transfer genów).2
T-W-2Ekologiczne podstawy rybactwa Metody i techniki połowu ryb Gospodarka rybacka ważniejszymi gatunkami ryb słodkowodnych4
T-W-3Akwakultura śródlądowa2
T-W-4Marikultura2
T-W-5Omówienie wędkarskich metod połowu ryb, dobór sprzętu i zróżnicowanie metod połowu ryb w zależności od zbiorników.8
T-W-6Rozród ryb w warunkach naturalnych – rozmnażanie i reprodukcja jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji oraz odgrywające zasadniczą rolę w gospodarce hodowlanej, morfologiczny wyraz przystosowań organizmu do rozrodu; układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym u ryb i ich biologiczne znaczenie; Zmiany w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza; rozwój zarodkowy, zróżnicowanie morfomechaniki rozwoju zarodkowego, jej przyczyny, istota i znaczenie. Wpływ czynników zewnętrznych – środowiskowych – na rozwój zarodkowy wpływ temperatury otoczenia, jednostki termiczne (stopniodni, stopniogodziny, temperatury optymalne i letalne), wpływ tlenu rozpuszczonego w wodzie, wymiana wodna i gazowa; oddziaływanie światła, zasolenie – zakres tolerancji, wrażliwość na wstrząsy i urazy mechaniczne, wpływ pola magnetycznego, wpływ innych czynników środowiskowych.3
T-W-7Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej. Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie. Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów. Charakterystyka rybackich zasobów wód. Metodyka badań zasobów rybackich. Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód. Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne. Zasoby rybackie Bałtyku. Historia badań rybackich zasobów wód.8
29

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach38
A-A-2konsultacje z wykładowcami22
A-A-3praca samodzielna z literaturą przedmiotu40
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2praca z piśmiennictwem20
A-L-3przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2praca samodzielna z literaturą przedmiotu42
A-W-3konsultacje z wykładowcami5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia14
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_W01Uczestnik po skończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat technik połowów wędkarskich, sprzętu i przynęt oraz znaczenia wędkarstwa w aspekcie gospodarowania zasobami ichtiofauny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W15Zna znaczenie wędkarstwa w gospodarce
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i technikami połowów ryb w wodach powierzchniowych Polski, nabycie umiejętności obliczania ilości materiału zarybieniowego i jego wsiedlania do wód.
Treści programoweT-W-5Omówienie wędkarskich metod połowu ryb, dobór sprzętu i zróżnicowanie metod połowu ryb w zależności od zbiorników.
Metody nauczaniaM-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat doboru sprzętu i techniki połowu poszczególny ch gatunków ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_W02Uczestnik po ukończeniu kursu będzie miał wiedzę na temat gamet ryb i przebiegu rozwoju zarodkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W04Posiada podstawową wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii flory wodnej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków mających znaczenie gospodarcze lub duże znaczenie biologiczne w ekosystemach wodnych
RRE_10-_W12Ma wiedzę z zakresu technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów ze sposobami oceny jakości gamet oraz z prawidłowością przebiegu rozwoju zarodkowego
Treści programoweT-W-6Rozród ryb w warunkach naturalnych – rozmnażanie i reprodukcja jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji oraz odgrywające zasadniczą rolę w gospodarce hodowlanej, morfologiczny wyraz przystosowań organizmu do rozrodu; układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym u ryb i ich biologiczne znaczenie; Zmiany w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza; rozwój zarodkowy, zróżnicowanie morfomechaniki rozwoju zarodkowego, jej przyczyny, istota i znaczenie. Wpływ czynników zewnętrznych – środowiskowych – na rozwój zarodkowy wpływ temperatury otoczenia, jednostki termiczne (stopniodni, stopniogodziny, temperatury optymalne i letalne), wpływ tlenu rozpuszczonego w wodzie, wymiana wodna i gazowa; oddziaływanie światła, zasolenie – zakres tolerancji, wrażliwość na wstrząsy i urazy mechaniczne, wpływ pola magnetycznego, wpływ innych czynników środowiskowych.
T-L-3Embriogeneza – szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, przebieg rozwoju zarodkowego, wpływ warunków środowiskowych
Metody nauczaniaM-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0podstawowa wiedza na temat rozrodu ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_W03Uczestnik będzie miał wiedzę na temat racjonalnej gospodarki rybackiej, metod połowu ryb, ekologicznych aspektów rybactwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W06Ma wiedzę w zakresie podstaw gospodarki rybackiej
RRE_10-_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym
RRE_10-_W11Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna podstawowe metody szacowania i oceny ich wielkości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i technikami połowów ryb w wodach powierzchniowych Polski, nabycie umiejętności obliczania ilości materiału zarybieniowego i jego wsiedlania do wód.
Treści programoweT-W-2Ekologiczne podstawy rybactwa Metody i techniki połowu ryb Gospodarka rybacka ważniejszymi gatunkami ryb słodkowodnych
T-L-2zajęcia praktyczne w terenie - prezentacja funkcjonowania gospodarstwa rybackiego
T-A-10Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. Identyfikacja stad. Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. Dobowe wahania wydajności połowowej. Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. Selektywność narzędzi połowu. Analiza wirtualnej populacji. Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-W-7Rozmieszczenie rybackich zasobów wód na kuli ziemskiej. Nierybne zasoby wód - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie. Ryby - wielkość, rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów. Charakterystyka rybackich zasobów wód. Metodyka badań zasobów rybackich. Zasady racjonalnej eksploatacji rybackich zasobów wód. Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne. Zasoby rybackie Bałtyku. Historia badań rybackich zasobów wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody i techniki połowu poszczególnych gatunków ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_W04Uczestnik będzie miał wiedzę na temat metod i oceny ilości materiału zarybieniowego, który nalezy wsiedlić do wód jezior i rzek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W06Ma wiedzę w zakresie podstaw gospodarki rybackiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i technikami połowów ryb w wodach powierzchniowych Polski, nabycie umiejętności obliczania ilości materiału zarybieniowego i jego wsiedlania do wód.
Treści programoweT-A-7Cechy morfometryczne jezior Badania bonitacyjne cieków i określenie możliwośc i zarybieniowych Określanie ilości materiału zarybieniowego w rzekach i jeziorach
T-A-10Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. Identyfikacja stad. Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. Dobowe wahania wydajności połowowej. Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. Selektywność narzędzi połowu. Analiza wirtualnej populacji. Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-W-2Ekologiczne podstawy rybactwa Metody i techniki połowu ryb Gospodarka rybacka ważniejszymi gatunkami ryb słodkowodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sortymenty materiału zarybieniowego wie jak obliczyć ilość materiału zarybieniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_W05Uczestnik zna i rozumie podstawowe technologie chowu w akwakulturze wraz z zasadami żywienia organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W07Ma poszeżoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb i raków mających znaczenie w akwakulturze. Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych
RRE_10-_W08Ma wiedzę na temat metod i sposobów wytwarzania pasz dla organizmów wodnych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z różnymi formami akwakultury
Treści programoweT-A-8podstawowe obliczenia stosowane w akwakulturze - przykłady zastosowań dla chowu stawowego, RAS, chowu sadzowego.
T-W-4Marikultura
T-W-3Akwakultura śródlądowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować wybraną technologię chowu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_W06Uczestnik powinien znać podstawowe procesy w genetyce mendlowskiej, zasady analizy genomu oraz podstawowe procesy w inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_W10Zna terminologię stosowaną w genetyce oraz zna podstawowe sposoby wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych oraz na rynku produktów rybnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami genetycznymi umozliwiającymi racjonalną gospodarkę zasobami ryb.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i mechanizmy w genetyce (gen, kariotyp, analiza genomu, inzynieria genetyczna, transfer genów).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
M-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe procesy w genetyce mendlowskiej oraz podstawowe procesy w inżynierii genetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U01Uczestnik potrafi dobrać i zastosować sprzęt wędkarski do połowu poszczególnych gatunków ryb w określonych warunkacjh łowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U05Potrafi wykorzystać wiedzę na temat wędkarstwa, restytucji gatunków oraz renaturyzacji wód w procesie ochrony ekosystemów wodnych
RRE_10-_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie stidentów z wędkarskimi metodami pozyskiwania ryb
Treści programoweT-W-5Omówienie wędkarskich metod połowu ryb, dobór sprzętu i zróżnicowanie metod połowu ryb w zależności od zbiorników.
Metody nauczaniaM-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać sprzęt i dostosować metodę połowu w zależności do warunków ponujących na łowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U02Uczestnik ma umiejętność oceny jakości gamet i prawidłowości przebiegu rozwoju zarodkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U04Potrafi zastosować zasady biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów ze sposobami oceny jakości gamet oraz z prawidłowością przebiegu rozwoju zarodkowego
Treści programoweT-W-6Rozród ryb w warunkach naturalnych – rozmnażanie i reprodukcja jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji oraz odgrywające zasadniczą rolę w gospodarce hodowlanej, morfologiczny wyraz przystosowań organizmu do rozrodu; układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym u ryb i ich biologiczne znaczenie; Zmiany w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza; rozwój zarodkowy, zróżnicowanie morfomechaniki rozwoju zarodkowego, jej przyczyny, istota i znaczenie. Wpływ czynników zewnętrznych – środowiskowych – na rozwój zarodkowy wpływ temperatury otoczenia, jednostki termiczne (stopniodni, stopniogodziny, temperatury optymalne i letalne), wpływ tlenu rozpuszczonego w wodzie, wymiana wodna i gazowa; oddziaływanie światła, zasolenie – zakres tolerancji, wrażliwość na wstrząsy i urazy mechaniczne, wpływ pola magnetycznego, wpływ innych czynników środowiskowych.
T-L-3Embriogeneza – szczegółowa budowa gamet (jaja i plemniki) i ich zróżnicowanie gatunkowe, przebieg rozwoju zarodkowego, wpływ warunków środowiskowych
Metody nauczaniaM-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma umiejętności oceny jakości gamet w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U03Uczestnik potrafi dobrac sprzęt rybacki służacy do połowu ryb do rodzaju wód. Umie własnoręcznie uszyć proste narzędzia połowu i je zastosować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego
RRE_10-_U14Potrafi zastosować w praktyce podstawy gospodarki rybackiej. Umie stosować narzędzia połowu ryb w celu eksploatacji wód oraz prowadzenia monitoringu ichtiologicznego wód
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i technikami połowów ryb w wodach powierzchniowych Polski, nabycie umiejętności obliczania ilości materiału zarybieniowego i jego wsiedlania do wód.
Treści programoweT-W-2Ekologiczne podstawy rybactwa Metody i techniki połowu ryb Gospodarka rybacka ważniejszymi gatunkami ryb słodkowodnych
T-A-9Zastosowanie w praktyce wiedzy na temat sprzętu, przynęt i technik połowu w poszczególnych łowiskach oraz dostosowanie metod połowu do biologii ryb
T-A-7Cechy morfometryczne jezior Badania bonitacyjne cieków i określenie możliwośc i zarybieniowych Określanie ilości materiału zarybieniowego w rzekach i jeziorach
T-L-2zajęcia praktyczne w terenie - prezentacja funkcjonowania gospodarstwa rybackiego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prowadzić połowy w rzekach i jeziorach i własnoręcznie uszyć narzędzia połowu ryb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U04Uczestnik potrafi dobrać urządzenia do realizacji wybranych technik akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U18Potrafi scharakteryzować maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury
RRE_10-_U13Potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego, stawu oraz hodowli sadzowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z różnymi formami akwakultury
Treści programoweT-W-4Marikultura
T-A-8podstawowe obliczenia stosowane w akwakulturze - przykłady zastosowań dla chowu stawowego, RAS, chowu sadzowego.
T-W-3Akwakultura śródlądowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi na poziomie podstawowyn określić poszczególne techniki akwakultury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U05Uczestnik portrafi skomponować skład paszy dla wybranego gatunku ryby w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U12Potrafi skomponować skład paszy na podstawie zgromadzonych danych dotyczących składu chemicznego komponentów i wymagań żywieniowych organizmu wodnego i dokonać oceny efektywności żywienia na podstawie wyników chowu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z różnymi formami akwakultury
Treści programoweT-W-3Akwakultura śródlądowa
T-W-4Marikultura
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi skomponować paszę dla ryb na bazie kilku komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U06Uczestnik potrafi przeprowadzić analize połowów pod kątem ich racjonalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
RRE_10-_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji
RRE_10-_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnej gospodarowania rybackimi zasobami wód
Treści programoweT-A-10Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. Identyfikacja stad. Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. Dobowe wahania wydajności połowowej. Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. Selektywność narzędzi połowu. Analiza wirtualnej populacji. Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Analiza danych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen potrafi na poziomie podstawowym dokonać analizy statystyk rybackich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_U07Uczestnik potrafi wykorzystać metody inżynierii genetycznej do racjonalnego zarządzania populacjami ryb. Ma umiejetność wykorzystania narzędzi molekularnych do śledzenia towarów pochodzenia wodnego (identyfikacji genetycznej)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_U03Potrafi wykorzystać zasady inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych i na rynku produktów rybnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami genetycznymi umozliwiającymi racjonalną gospodarkę zasobami ryb.
Treści programoweT-A-4Zasosowanie metod molekularnych do śledzenia pochodzenia ryb. Traceability.
T-W-1Podstawowe pojęcia i mechanizmy w genetyce (gen, kariotyp, analiza genomu, inzynieria genetyczna, transfer genów).
Metody nauczaniaM-3Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody inżynierii genetycznej do racjonalnego zarządzania populacjami ryb. Ma podstawowe umiejetność wykorzystania narzędzi molekularnych do śledzenia towarów pochodzenia wodnego (identyfikacji genetycznej)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_K01Uczestnik ma kompetencje do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
RRE_10-_K02Ma świadomość ważności postępowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów ze sposobami oceny jakości gamet oraz z prawidłowością przebiegu rozwoju zarodkowego
Treści programoweT-A-8podstawowe obliczenia stosowane w akwakulturze - przykłady zastosowań dla chowu stawowego, RAS, chowu sadzowego.
Metody nauczaniaM-2Pokaz sprzętu i nauka prawidłowego użytkowania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stodent ma podastawowe kompetencje w zakresie pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRRE_10-_C-1_K02Uczestnik ma kompetencje do pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRRE_10-_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
RRE_10-_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera
RRE_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami i technikami połowów ryb w wodach powierzchniowych Polski, nabycie umiejętności obliczania ilości materiału zarybieniowego i jego wsiedlania do wód.
Treści programoweT-A-7Cechy morfometryczne jezior Badania bonitacyjne cieków i określenie możliwośc i zarybieniowych Określanie ilości materiału zarybieniowego w rzekach i jeziorach
T-W-2Ekologiczne podstawy rybactwa Metody i techniki połowu ryb Gospodarka rybacka ważniejszymi gatunkami ryb słodkowodnych
T-A-10Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. Identyfikacja stad. Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. Dobowe wahania wydajności połowowej. Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. Selektywność narzędzi połowu. Analiza wirtualnej populacji. Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, Dyskusja, wyjazd terenowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe kompetencje do pracy na stanowisku ichtiologa
3,5
4,0
4,5
5,0