Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Samooczyszczanie wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Samooczyszczanie wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 7 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomosc chemii, fizyki i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy fizyczne i chemiczne samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie.3
T-W-2Samooczyszczanie biologiczne -biodegradacja. Strefy saprobowości. Podstawy rekultywacji zbiorników wodnych4
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego20
A-W-3Konsultacje4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A12_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
UWOS_10A_W05, UWOS_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A12_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód, na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody potrafi sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
UWOS_10A_U04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A12_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
UWOS_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A12_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
2,0Słuchacz Studiów Podyplomowych nie zna podstawowych procesów składających się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie dostatecznym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
3,5Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód. Mimo osiągnięcia efektu kształcena na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0łuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
4,5Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie bardzo dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód. Mimo osiągnięcia efektu kształcena na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie bardzo dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A12_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód, na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody potrafi sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
2,0Słuchacz Studiów Podyplomowych nie umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu dostatecznym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
3,5Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
4,5Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu bardzo dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu bardzo dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A12_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
2,0Słuchacz Studiów Podyplomowych niem ma świadomości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma niewielka świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
3,5Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania.
4,5Słuchacz Studiów Podyplomowych ma bardzo dobrą świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma bardzo dobrą świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania.

Literatura podstawowa

  1. Lampert W. Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Kajak Z, Hydrobiologia-Limnologia, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy fizyczne i chemiczne samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie.3
T-W-2Samooczyszczanie biologiczne -biodegradacja. Strefy saprobowości. Podstawy rekultywacji zbiorników wodnych4
7

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego20
A-W-3Konsultacje4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWOS_10A_A12_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W05Rozumie w zawansowanym stopniu rolę mikroorganizmów jaka pełnią w procesach technologicznych wody i scieków.
UWOS_10-_W04Zna i rozumie aktualnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków i utylizacji osadów ściekowych oraz procesy samooczyszczania wód wraz z ich ograniczeniami.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Treści programoweT-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy fizyczne i chemiczne samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie.
T-W-2Samooczyszczanie biologiczne -biodegradacja. Strefy saprobowości. Podstawy rekultywacji zbiorników wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz Studiów Podyplomowych nie zna podstawowych procesów składających się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie dostatecznym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
3,5Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód. Mimo osiągnięcia efektu kształcena na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0łuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
4,5Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie bardzo dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód. Mimo osiągnięcia efektu kształcena na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Słuchacz Studiów Podyplomowych na poziomie bardzo dobrym zna podstawowe procesy składające się na samooczyszczania wód, czynniki wpływające na tempo tych procesów oraz biologiczne i chemiczne wskaźniki jakości wody będące wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWOS_10A_A12_U01Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód, na podstawie wybranych biologicznych i chemicznych wskaźników jakości wody potrafi sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U04Umie zaproponować nowoczesne rozwiązania w technologii wody i ścieków oraz utylizacji osadów ściekowych zgodnie z obowiązujacymi wymogami prawnymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Treści programoweT-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy fizyczne i chemiczne samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie.
T-W-2Samooczyszczanie biologiczne -biodegradacja. Strefy saprobowości. Podstawy rekultywacji zbiorników wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz Studiów Podyplomowych nie umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu dostatecznym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
3,5Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
4,5Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu bardzo dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Słuchacz Studiów Podyplomowych w stopniu bardzo dobrym umie analizować problemy związane z samooczyszczaniem wód oraz sklasyfikować intensywność procesów samooczyszczania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWOS_10A_A12_K01Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K01Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę w zakresie technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz metod kontroli zanieczyszczeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z procesami samooczyszczania wód oraz z czynnikami wpływającymi na tempo tych procesów, a także z biologicznymi i chemicznymi wskaźnikami stopnia samooczyszczania wód
Treści programoweT-W-1Definicja i rodzaje zanieczyszczeń wód. Podstawowe procesy fizyczne i chemiczne samooczyszczania wód: rozcieńczanie, sedymentacja, adsorpcja, koagulacja, hydroliza, fotoliza, utlenianie.
T-W-2Samooczyszczanie biologiczne -biodegradacja. Strefy saprobowości. Podstawy rekultywacji zbiorników wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z teorii omawianych na wykładach. Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście, 100% odpowiada ocenie bardzo dobrej, a 60% ocenie dostatecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz Studiów Podyplomowych niem ma świadomości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
3,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma niewielka świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania,
3,5Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
4,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania.
4,5Słuchacz Studiów Podyplomowych ma bardzo dobrą świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania. Mimo osiągniętego efektu kształcenia popełnia błędy.
5,0Słuchacz Studiów Podyplomowych ma bardzo dobrą świadomość możliwości zagrożeń wynikających z nadmiernego zanieczyszczenia ekosystemów wodnych, w kontekście ich naturalnych zdolności samooczyszczania.