Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Monitoring i diagnostyka fitopatologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring i diagnostyka fitopatologiczna
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 8 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 12 1,50,50egzamin
zajęcia terenoweT2 3 0,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin.
W-2Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin rolniczych.
W-3Umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania gatunków bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów patogenicznych dla roślin rolniczych oraz ekologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin rolniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska i skutecznie zwalczających sprawców chorób.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne.8
8
zajęcia terenowe
T-T-1Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości.3
3
wykłady
T-W-1Zadania fitopatologii. Istota choroby rośliny. Szkodliwość chorób roślin. Podział chorób roślin.2
T-W-2Pasożytnictwo i patogeniczność. Cykl chorobowy – znaczenia dla monitorowania i diagnozowania.2
T-W-3Cele i zadania prognoz, sygnalizacji i rejestracji chorób roślin. Metody prognoz długo- i krótkoterminowych pojawu chorób roślin. Zasady opracowania prognoz pojawu chorób. Biologiczne i ekologiczne kryteria prognozowania i sygnalizacji pojawu chorób.3
T-W-4Metody oceny progu ekonomicznego zagrożenia czynnikami chorobotwórczymi. Objawy chorób roślin. Identyfikacja czynników chorobotwórczych. Metody ochrony roślin przed chorobami.5
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.16
A-L-2uczestnictwo w zajęciach8
A-L-3Konsultacje.6
30
zajęcia terenowe
A-T-1Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.12
A-T-2Uczestnictwo w zajęciach.3
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do zajęć.27
A-W-3Konsultacje.6
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne sprawdziany na każdym kolejnym ćwiczeniu.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany ustne.
S-3Ocena formująca: Końcowe zaliczenie (pisemne lub ustne).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_W01
Wymienia i rozpoznaje ważniejsze choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i chorobowych.
ROL_2A_W06C-2, C-1T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-T-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2
ROL_2A_D03_W02
Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów.
ROL_2A_W06C-2, C-6, C-5T-T-1, T-L-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_U01
Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów.
ROL_2A_U06C-3, C-5, C-1, C-2, C-4T-W-4, T-W-3, T-T-1, T-L-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_K01
Ma potrzebę samoksztalcenia.
ROL_2A_K04, ROL_2A_K05, ROL_2A_K03, ROL_2A_K07, ROL_2A_K02, ROL_2A_K01, ROL_2A_K06C-5, C-6, C-2, C-3, C-4, C-1T-W-3, T-L-1, T-T-1, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_W01
Wymienia i rozpoznaje ważniejsze choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i chorobowych.
2,0Nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych.
3,0Rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D03_W02
Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów.
2,0Nie potrafi omówić żadnego procesu chorobowego.
3,0Potrafi omówić proces chorobowy powodowany tylko przez pojedyncze patogeny. Przekazywana wiedza jest niepełna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_U01
Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów.
2,0
3,0Zna nieliczne metody ochrony roślin przed czynnikami chorobotwórczymi, które charakteryzuje bardzo ogólnie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_K01
Ma potrzebę samoksztalcenia.
2,0
3,0Zna nieliczne metody monitorowania pojawu chorób i z trudnością wyjaśnia znaczenie progu szkodliwości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2011
  3. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne.8
8

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania fitopatologii. Istota choroby rośliny. Szkodliwość chorób roślin. Podział chorób roślin.2
T-W-2Pasożytnictwo i patogeniczność. Cykl chorobowy – znaczenia dla monitorowania i diagnozowania.2
T-W-3Cele i zadania prognoz, sygnalizacji i rejestracji chorób roślin. Metody prognoz długo- i krótkoterminowych pojawu chorób roślin. Zasady opracowania prognoz pojawu chorób. Biologiczne i ekologiczne kryteria prognozowania i sygnalizacji pojawu chorób.3
T-W-4Metody oceny progu ekonomicznego zagrożenia czynnikami chorobotwórczymi. Objawy chorób roślin. Identyfikacja czynników chorobotwórczych. Metody ochrony roślin przed chorobami.5
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.16
A-L-2uczestnictwo w zajęciach8
A-L-3Konsultacje.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Przygotowanie do zaliczenia pisemnego.12
A-T-2Uczestnictwo w zajęciach.3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do zajęć.27
A-W-3Konsultacje.6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_W01Wymienia i rozpoznaje ważniejsze choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i chorobowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania gatunków bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów patogenicznych dla roślin rolniczych oraz ekologii tych organizmów.
C-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
Treści programoweT-L-1Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne.
T-W-2Pasożytnictwo i patogeniczność. Cykl chorobowy – znaczenia dla monitorowania i diagnozowania.
T-W-1Zadania fitopatologii. Istota choroby rośliny. Szkodliwość chorób roślin. Podział chorób roślin.
T-T-1Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości.
Metody nauczaniaM-2Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Końcowe zaliczenie (pisemne lub ustne).
S-1Ocena formująca: Pisemne sprawdziany na każdym kolejnym ćwiczeniu.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych.
3,0Rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_W02Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania gatunków bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów patogenicznych dla roślin rolniczych oraz ekologii tych organizmów.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
Treści programoweT-T-1Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne.
T-W-2Pasożytnictwo i patogeniczność. Cykl chorobowy – znaczenia dla monitorowania i diagnozowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany ustne.
S-1Ocena formująca: Pisemne sprawdziany na każdym kolejnym ćwiczeniu.
S-3Ocena formująca: Końcowe zaliczenie (pisemne lub ustne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi omówić żadnego procesu chorobowego.
3,0Potrafi omówić proces chorobowy powodowany tylko przez pojedyncze patogeny. Przekazywana wiedza jest niepełna.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_U01Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U06Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych, prezentowania uzyskanych wyników oraz formułowania wniosków w ramach prowadzonej pracy dyplomowej z zakresu rolnictwa.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin rolniczych.
C-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania gatunków bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów patogenicznych dla roślin rolniczych oraz ekologii tych organizmów.
C-4Wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska i skutecznie zwalczających sprawców chorób.
Treści programoweT-W-4Metody oceny progu ekonomicznego zagrożenia czynnikami chorobotwórczymi. Objawy chorób roślin. Identyfikacja czynników chorobotwórczych. Metody ochrony roślin przed chorobami.
T-W-3Cele i zadania prognoz, sygnalizacji i rejestracji chorób roślin. Metody prognoz długo- i krótkoterminowych pojawu chorób roślin. Zasady opracowania prognoz pojawu chorób. Biologiczne i ekologiczne kryteria prognozowania i sygnalizacji pojawu chorób.
T-T-1Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Pokaz.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany ustne.
S-3Ocena formująca: Końcowe zaliczenie (pisemne lub ustne).
S-1Ocena formująca: Pisemne sprawdziany na każdym kolejnym ćwiczeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna nieliczne metody ochrony roślin przed czynnikami chorobotwórczymi, które charakteryzuje bardzo ogólnie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_D03_K01Ma potrzebę samoksztalcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K05Potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji zadań związanych z produkcją rolniczą i organizacją agroturystyki
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-5Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii.
C-6Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania gatunków bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów patogenicznych dla roślin rolniczych oraz ekologii tych organizmów.
C-3Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin rolniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska i skutecznie zwalczających sprawców chorób.
C-1Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych.
Treści programoweT-W-3Cele i zadania prognoz, sygnalizacji i rejestracji chorób roślin. Metody prognoz długo- i krótkoterminowych pojawu chorób roślin. Zasady opracowania prognoz pojawu chorób. Biologiczne i ekologiczne kryteria prognozowania i sygnalizacji pojawu chorób.
T-L-1Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne.
T-T-1Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości.
T-W-4Metody oceny progu ekonomicznego zagrożenia czynnikami chorobotwórczymi. Objawy chorób roślin. Identyfikacja czynników chorobotwórczych. Metody ochrony roślin przed chorobami.
Metody nauczaniaM-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne sprawdziany na każdym kolejnym ćwiczeniu.
S-3Ocena formująca: Końcowe zaliczenie (pisemne lub ustne).
S-2Ocena formująca: Sprawdziany ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna nieliczne metody monitorowania pojawu chorób i z trudnością wyjaśnia znaczenie progu szkodliwości.
3,5
4,0
4,5
5,0