Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość ogólnych zasad żywienia.
W-2Znajomość podstawowych surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
W-3Znajomość pojęć związanych ze "sposobem zdrowego trybu życia".

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu.
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia.
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.1
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.5
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy się kierować przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI - Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.2
T-A-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobów ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego, masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2czytanie wskazanej literatury6
A-A-3analiza informacji zawartej na opakowaniach produktów żywnościowych4
A-A-4przygotowanie do dyskusji tematycznej9
A-A-5konsultacje2
A-A-6przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń10
A-A-7przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-8uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A05_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej bedzie znał podstawowy skład roślinny produktów spożywczych i będzie w stanie prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowieniej diety
ROL_1A_W17C-2T-A-6, T-A-2, T-A-4M-2, M-1S-3, S-2, S-4
ROL_1A_A05_W02
Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
ROL_1A_W17C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A05_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogordniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
ROL_1A_U17C-1T-A-1, T-A-3M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-5
ROL_1A_A05_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywnosći.
ROL_1A_U17C-2T-A-2, T-A-4M-4, M-2, M-1S-1, S-4
ROL_1A_A05_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjne spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu.
ROL_1A_U17C-3T-A-8, T-A-7M-4, M-5S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_A05_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
ROL_1A_K05C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-4M-3, M-2S-2, S-5
ROL_1A_A05_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu.
ROL_1A_K03C-3, C-1, C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-4M-4, M-5, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A05_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej bedzie znał podstawowy skład roślinny produktów spożywczych i będzie w stanie prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowieniej diety
2,0
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_A05_W02
Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A05_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogordniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
2,0
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzeniu czasu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_A05_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywnosći.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować codzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_A05_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjne spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu.
2,0
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, wdraża je jako spędzenie wolnego czasu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_A05_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_A05_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada świadomość łaczenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
  2. Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as therapeutic tool., HTM, 2004
  3. Jędrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
  4. Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Pachnąca Apteka, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.1
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.5
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy się kierować przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI - Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.2
T-A-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobów ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego, masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2czytanie wskazanej literatury6
A-A-3analiza informacji zawartej na opakowaniach produktów żywnościowych4
A-A-4przygotowanie do dyskusji tematycznej9
A-A-5konsultacje2
A-A-6przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń10
A-A-7przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-8uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej bedzie znał podstawowy skład roślinny produktów spożywczych i będzie w stanie prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowieniej diety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia.
Treści programoweT-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_W02Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu.
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia.
Treści programoweT-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_U01Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogordniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U17Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze dotyczące rolnictwa oraz prawidłowo interpretuje rezultaty, wyciąga wnioski i przedstawia je w formie syntetycznej
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu.
Treści programoweT-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzeniu czasu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_U02Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywnosći.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U17Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze dotyczące rolnictwa oraz prawidłowo interpretuje rezultaty, wyciąga wnioski i przedstawia je w formie syntetycznej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia.
Treści programoweT-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować codzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_U03Student będzie potrafił połączyć rekreacyjne spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U17Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze dotyczące rolnictwa oraz prawidłowo interpretuje rezultaty, wyciąga wnioski i przedstawia je w formie syntetycznej
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu.
Treści programoweT-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego, masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu.
T-A-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobów ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, wdraża je jako spędzenie wolnego czasu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_K01Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia.
Treści programoweT-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy się kierować przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI - Body Mass Index).
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.
T-A-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobów ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_A05_K02Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu.
C-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu.
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia.
Treści programoweT-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy się kierować przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI - Body Mass Index).
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.
T-A-7Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobów ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiada świadomość łaczenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu.
3,5
4,0
4,5
5,0