Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Herbologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Herbologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, uprawy roślin rolniczych 1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów- ich zalet i wad.
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.1
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.1
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.1
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.3
6
wykłady
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, progi szkodliwości2
T-W-3Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.2
T-W-5Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3przygotowanie prezentacji tematycznej10
A-A-4konsultacje przedmiotowe4
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury.11
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach.10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-1_W01
Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych.
ROL_1A_W10C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-1_U01
Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
ROL_1A_U03C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O06-1_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-1_W01
Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z biologii chwastów i metod ograniczania ich nasilenia w roślinach uprawnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, zna niektóre metody ograniczania zachwaszczenia.
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania.
5,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania, zna możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-1_U01
Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
2,0Student nie potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
3,0Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
3,5Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
4,0Student potrafi identyfikować większość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
4,5Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
5,0Student potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O06-1_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
2,0Student nie ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,5Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,0Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,5Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
5,0Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1997
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG Puławy, Puławy, 1996
  2. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus Poznań, Poznań, 1997
  3. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok)., IOR Poznań, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.1
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.1
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.1
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, progi szkodliwości2
T-W-3Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.2
T-W-5Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3przygotowanie prezentacji tematycznej10
A-A-4konsultacje przedmiotowe4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury.11
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach.10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O06-1_W01Ma szczegółową wiedzę z zakresu biologii chwastów i ograniczania ich nasilenia w roślinach rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów- ich zalet i wad.
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad.
Treści programoweT-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, progi szkodliwości
T-W-3Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.
T-W-5Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z biologii chwastów i metod ograniczania ich nasilenia w roślinach uprawnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, zna niektóre metody ograniczania zachwaszczenia.
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia.
4,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania.
5,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji nasion chwastów i ich reprodukcji z organów wegataywnych, glebowego banku nasion, stanu i stopnia zachwaszcenia, zna metody ograniczania zachwaszczenia oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania, zna możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O06-1_U01Potrafi dokonać identyfikacji chwastów z uwzględnieniem spektrum geograficzno-historycznego i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
Treści programoweT-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
3,0Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
3,5Student potrafi identyfikować niektóre gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
4,0Student potrafi identyfikować większość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych.
4,5Student potrafi identyfikować wiekszość gatunków chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
5,0Student potrafi identyfikować gatunki chwastów z uwzględnieniem ich pochodzenia i form życiowych oraz szkodliwości dla wielkości i jakości plonów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O06-1_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Wskazanie możliwości wyboru metod ograniczania nadmiaru chwastów- ich zalet i wad.
C-3Zapoznanie studentów z zasadmi prawidłowego stosowania herbicydów oraz zagrożeniami wynikającymi z nieprzestrzegania tych zasad.
Treści programoweT-W-3Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone.
T-W-5Zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego stosowania herbicydów - kryteria oceny szkodliwości, kompensacja i uodparnianie się chwastów na herbicydy.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych przedstawionych na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
3,5Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie potrafi ocenić skutków stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,0Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
4,5Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, potrafi ocenić niektóre skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.
5,0Ma świadomość znaczenia społecznej zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczania zachwaszczenia zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania herbicydów w produkcji rolniczej.