Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza danych i modelowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza danych i modelowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości ze statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby1
T-A-2Doświadczenia czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją1
T-A-3Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji1
T-A-4Ocena zależności pomiędzy wieloma zmiennymi1
T-A-5Porównania wielokrotne średnich1
T-A-6Transformacje wyników1
T-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych2
8
laboratoria
T-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zajeć10
A-A-3konsultacje przedmiotow2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje4
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4przygotowanie do prac kontrolnych6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajeciach
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C22_W01
Posiada wiedzę z zakresu statystycznej analizy danych
ROL_1A_W19C-1T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C22_U01
Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz wyciągać wnioski
ROL_1A_U12C-1T-L-1M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C22_K01
Rozumie potrzebę uczenia się oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03C-1T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C22_W01
Posiada wiedzę z zakresu statystycznej analizy danych
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analizy danych
3,0Posiada wiedzę na temat części z nich
3,5Posiada wiedzę na temat większości z nich
4,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich przydatność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C22_U01
Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi analizować wyników
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki
4,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować
4,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod
5,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod oraz możliwości ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C22_K01
Rozumie potrzebę uczenia się oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób w szerokim zakresie

Literatura podstawowa

  1. Trętowski J., Wójcik A.R., Metodyka doswiadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Wójcik A.R., Laudański Z., Planowanie i wnioskowanie statystyczne w doswiadczalnictwie, PWN, Warszawa, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby1
T-A-2Doświadczenia czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją1
T-A-3Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji1
T-A-4Ocena zależności pomiędzy wieloma zmiennymi1
T-A-5Porównania wielokrotne średnich1
T-A-6Transformacje wyników1
T-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych2
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zajeć10
A-A-3konsultacje przedmiotow2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje4
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4przygotowanie do prac kontrolnych6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C22_W01Posiada wiedzę z zakresu statystycznej analizy danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych
Treści programoweT-A-7Zastosowanie metod nieparametrycznych do analizy danych
T-A-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby
T-A-2Doświadczenia czynnikami ilościowymi, analiza wariancji z regresją
T-A-3Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-A-4Ocena zależności pomiędzy wieloma zmiennymi
T-A-5Porównania wielokrotne średnich
T-A-6Transformacje wyników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analizy danych
3,0Posiada wiedzę na temat części z nich
3,5Posiada wiedzę na temat większości z nich
4,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedzę na temat większości z nich, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich przydatność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C22_U01Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych
Treści programoweT-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować wyników
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki
4,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować
4,5Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod
5,0Student potrafi zaplanować badania i analizować wyniki i je zinterpretować, ocenić przydatność metod oraz możliwości ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C22_K01Rozumie potrzebę uczenia się oraz ma świadomość poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy danych
Treści programoweT-L-1Analiza przykładów w programach komputerowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, inspiruje kształcenie się innych osób w szerokim zakresie