Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Bandur <Pawel.Bandur@zut.edu.pl>, Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)6
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_A06-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
OZE_2A_W13C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_A06-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
OZE_2A_U13C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-4, M-1, M-2, M-3, M-6S-1, S-2
OZE_2A_A06-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
OZE_2A_U13C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-1, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_A06-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
OZE_2A_K02C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_A06-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_A06-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_2A_A06-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_A06-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Die Energiewende-das Projekt, die Ziele, die Erfolge, Magazin Deutschland 1/2014, 2014
  2. https://www.unendlich-viel-energie.de/erneuerbare-energie, Agentur für Erneuerbare Energien

Literatura dodatkowa

  1. https://www.ise.fraunhofer.de/.../daten-zu-erneuerbaren-energien, Frauenhofer Institut für Solare Energiesysteme
  2. Erneuerbare Rohstoffe mischen mit, Sulzer Tchnical Review 1/2012, 2012
  3. Biomasse-Energie- so wird aus Biomasse Energie, welt online, 2010
  4. www.umweltbundesamt.de/themen/klima.../die-treibhausgase, Umweltbundesamt

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)6
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_A06-N_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W13posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prac badawczych, zna specjalistyczne słownictwo w języku obcym z zakresu OZE.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_A06-N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U13potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych na potrzeby prowadzenia, dokumentowania i prezentacji prac inżynierskich i badawczych, a także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji, posługuje się językiem obcym, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarowaniem OZE.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_A06-N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U13potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych na potrzeby prowadzenia, dokumentowania i prezentacji prac inżynierskich i badawczych, a także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji, posługuje się językiem obcym, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarowaniem OZE.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_A06-N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-1Odnawialne źródła energii: definicja, cele, zadania (Erneuerbare Energie: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-LK-2Zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Transformacja energetyczna w Niemczech. Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Projektowanie wybranych obiektów w instalacjach OZE. Zdania względne , przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Ciepło z biomasy, biomasa jako surowiec energetyczny Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Budownictwo energooszczędne (Energieeffizienter Wohnungsbau) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Ogrniczenie emisji gazów cieplarnianych (Beschränkung der Treibhausgasemmision) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0