Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Automatyka i sterowanie w instalacjach OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka i sterowanie w instalacjach OZE
Specjalność systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,90,30zaliczenie
wykładyW3 20 1,20,40zaliczenie
laboratoriaL3 15 0,90,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw budowy maszyn oraz układów regulacji, diagnostycznych.
W-2Znajomość podstaw automatyki oraz programowania
W-3Podstawowa wiedza z zakresu budowy instalacji OZE oraz ich eksploatacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie przykładowego systemu automatycznego sterowania w OZE.15
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do programowania PLC.1
T-L-2Układy czasowe i odliczające ilość zdarzeń w PLC.8
T-L-3Wizualizacja w układach automatyki.6
15
wykłady
T-W-1Programowalne układy sterowania w instalacjach OZE.2
T-W-2Projektowanie układów sterowania ze sterownkami PLC.6
T-W-3Struktura systemów wizualizacji układów automatyki.4
T-W-4Diagnostyka w układach automatycznego sterowania.6
T-W-5Struktury układów regulacji.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prezentacji12
27
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań12
27
wykłady
A-W-1Studiowanie bibliografi15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja problemowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego lub pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G04-swe_W01
Student zna podstawowe układy automatyki stosowane w instalacjach OZE
OZE_2A_W09C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G04-swe_U01
Student potrafi wykonać pomiary eksploatacyjne instalacji OZE, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE
OZE_2A_U09C-1T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G04-swe_K01
Student zdaje sobie sprawę z ciagłego rozwoju układów automatyzacji oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_2A_K01, OZE_2A_K02C-1T-A-1M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G04-swe_W01
Student zna podstawowe układy automatyki stosowane w instalacjach OZE
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat stosowanych układów automatyki w instalacjach OZE
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G04-swe_U01
Student potrafi wykonać pomiary eksploatacyjne instalacji OZE, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz podjać decyzje o dalszym postepowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G04-swe_K01
Student zdaje sobie sprawę z ciagłego rozwoju układów automatyzacji oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz potrafi podjać prawidłową decyzję o dalszym postępowaniu, wymaga jednak nadzoru
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  2. Szelerski Marek Wiktor, Automatyka przemysłowa w praktyce, KaBe, Krosno, 2016
  3. Dariusz Bismor, Programowanie systemów sterowania, WNT, Warszawa, 2015
  4. Włodzimierz Kwiatkowski, Wprowadzenie do automatyki, BEL Studio, Warszawa, 2010
  5. Bogdan Broel-Plater, Układy wykorzystujące sterowniki PLC, Wydawnictwo Naukowe PWN

Literatura dodatkowa

  1. Zdzisław Bubnicki, Teoria i algorytmy sterowania, PWN, Warszawa, 2012
  2. Andrzej Dębowski, Automatyka Technika regulacji, WNT, Warszawa, 2012
  3. Zbigniew Lubośny, Elektroenergetyczna automatyka zabezpieczeniowa farm wiatrowych, WNT, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie przykładowego systemu automatycznego sterowania w OZE.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do programowania PLC.1
T-L-2Układy czasowe i odliczające ilość zdarzeń w PLC.8
T-L-3Wizualizacja w układach automatyki.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Programowalne układy sterowania w instalacjach OZE.2
T-W-2Projektowanie układów sterowania ze sterownkami PLC.6
T-W-3Struktura systemów wizualizacji układów automatyki.4
T-W-4Diagnostyka w układach automatycznego sterowania.6
T-W-5Struktury układów regulacji.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prezentacji12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie bibliografi15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G04-swe_W01Student zna podstawowe układy automatyki stosowane w instalacjach OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W09posiada szeroką wiedzę dotyczącą sterowania, automatyki oraz metod i procedur wykonywania pomiarów na potrzeby produkcji, przetwarzania i wykorzystania energii odnawialnej;
Cel przedmiotuC-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE
Treści programoweT-W-1Programowalne układy sterowania w instalacjach OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego lub pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat stosowanych układów automatyki w instalacjach OZE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G04-swe_U01Student potrafi wykonać pomiary eksploatacyjne instalacji OZE, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U09potrafi wykonać komputerową symulację regulacji, wykonać pomiary eksploatacyjne, a także wykonać regulację układów sterowania i automatyki urządzeń i instalacji z obszaru OZE;
Cel przedmiotuC-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do programowania PLC.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz podjać decyzje o dalszym postepowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G04-swe_K01Student zdaje sobie sprawę z ciagłego rozwoju układów automatyzacji oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
Cel przedmiotuC-1Znajomość układów diagnostyczno-sterujacych stosowanych w procesach automatyzacji pracy instalacji OZE
Treści programoweT-A-1Projektowanie przykładowego systemu automatycznego sterowania w OZE.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego lub pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie dokonać odczytu informacji z układów diagnostyczno-sterujacych oraz potrafi podjać prawidłową decyzję o dalszym postępowaniu, wymaga jednak nadzoru
3,5
4,0
4,5
5,0