Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych

Sylabus przedmiotu Abiotyczne zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Abiotyczne zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę i umiejętności z zakresu fizyki, chemii na poziomie studiów 1 stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat abiotycznych źródeł energii odnawialnej, ich klasyfikacji, potencjału i możliwości wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji fotowoltaicznych i kolektorowych, ogniw wodorowych.4
T-A-2Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wiatrowych.3
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wodnych.3
T-A-4Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji geotermalnych i geotermicznych.3
T-A-5Zaliczenie pisemne przedmiotu.2
15
wykłady
T-W-1Abiotyczne źródła energii- klasyfikacja i potencjał.2
T-W-2Energia słoneczna- bezpośrednie wykorzystanie promieniowania słonecznego- fotoogniwa i kolektory słoneczne.6
T-W-3Pośrednie wykorzystanie energii słonecznej- ogrzewanie powierzchni ziemii i atmosfery- pompy ciepła i elektrownie OTEC2
T-W-4Wykorzystanie energii wiatru- elektrownie wiatrowe, instalacje oparte o efekt Magnusa, rotorowce i żaglowce.4
T-W-5Wykorzystanie energii wód płynących- parowanie i opady, elektrownie wodne.4
T-W-6Wykorzystanie energii fal i pływów morskich- energia grawitacji4
T-W-7Wykorzystanie energii wnętrza Ziemii- energia geotermalna, elektrownie i ciepłownie geotermalne3
T-W-8Szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem abiotycznych źródeł energii.3
T-W-9Kierunki rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism i portali tematycznych. Konsultacje.10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia formy zajęć.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych. Konsultacje.20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i egzamin pisemny10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C01_W01
Student ma szeroką wiedzę z zakresu źródeł, potencjału i sposobów wykorzystania energii odnawialnej ze źródeł abiotycznych.
OZE_2A_W03C-1T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C01_U01
Student potrafi oszacować potencjał abiotycznych źródeł energii oraz podstawowe parametry urządzeń i instalacji wykorzystujących te źródła do przetwarzania energii.
OZE_2A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C01_K01
Student ma świadomość potrzeby zwiększania roli OZE dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
OZE_2A_K03C-1T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C01_W01
Student ma szeroką wiedzę z zakresu źródeł, potencjału i sposobów wykorzystania energii odnawialnej ze źródeł abiotycznych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
3,5Student ma zadowalającą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
4,5Student ma wyróżniającą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C01_U01
Student potrafi oszacować potencjał abiotycznych źródeł energii oraz podstawowe parametry urządzeń i instalacji wykorzystujących te źródła do przetwarzania energii.
2,0Student nie opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C01_K01
Student ma świadomość potrzeby zwiększania roli OZE dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
2,0Student nie rozumie roli rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
3,5Student w stopniu zadowalającym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  2. Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  3. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
  4. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  5. Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
  6. Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2008
  7. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  8. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  9. Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
  10. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  11. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
  12. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  13. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
  14. Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010
  15. Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
  16. Klugmann-Radziemska Ewa, Lewandowski Witold M., Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  2. Czasopisma branżowe, np. Polska Energetyka Słoneczna, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji fotowoltaicznych i kolektorowych, ogniw wodorowych.4
T-A-2Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wiatrowych.3
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wodnych.3
T-A-4Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji geotermalnych i geotermicznych.3
T-A-5Zaliczenie pisemne przedmiotu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Abiotyczne źródła energii- klasyfikacja i potencjał.2
T-W-2Energia słoneczna- bezpośrednie wykorzystanie promieniowania słonecznego- fotoogniwa i kolektory słoneczne.6
T-W-3Pośrednie wykorzystanie energii słonecznej- ogrzewanie powierzchni ziemii i atmosfery- pompy ciepła i elektrownie OTEC2
T-W-4Wykorzystanie energii wiatru- elektrownie wiatrowe, instalacje oparte o efekt Magnusa, rotorowce i żaglowce.4
T-W-5Wykorzystanie energii wód płynących- parowanie i opady, elektrownie wodne.4
T-W-6Wykorzystanie energii fal i pływów morskich- energia grawitacji4
T-W-7Wykorzystanie energii wnętrza Ziemii- energia geotermalna, elektrownie i ciepłownie geotermalne3
T-W-8Szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem abiotycznych źródeł energii.3
T-W-9Kierunki rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism i portali tematycznych. Konsultacje.10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia formy zajęć.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych. Konsultacje.20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i egzamin pisemny10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C01_W01Student ma szeroką wiedzę z zakresu źródeł, potencjału i sposobów wykorzystania energii odnawialnej ze źródeł abiotycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat abiotycznych źródeł energii odnawialnej, ich klasyfikacji, potencjału i możliwości wykorzystania.
Treści programoweT-W-9Kierunki rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych.
T-W-1Abiotyczne źródła energii- klasyfikacja i potencjał.
T-W-3Pośrednie wykorzystanie energii słonecznej- ogrzewanie powierzchni ziemii i atmosfery- pompy ciepła i elektrownie OTEC
T-W-4Wykorzystanie energii wiatru- elektrownie wiatrowe, instalacje oparte o efekt Magnusa, rotorowce i żaglowce.
T-W-5Wykorzystanie energii wód płynących- parowanie i opady, elektrownie wodne.
T-W-6Wykorzystanie energii fal i pływów morskich- energia grawitacji
T-W-8Szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem abiotycznych źródeł energii.
T-W-2Energia słoneczna- bezpośrednie wykorzystanie promieniowania słonecznego- fotoogniwa i kolektory słoneczne.
T-W-7Wykorzystanie energii wnętrza Ziemii- energia geotermalna, elektrownie i ciepłownie geotermalne
T-A-1Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji fotowoltaicznych i kolektorowych, ogniw wodorowych.
T-A-2Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wiatrowych.
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wodnych.
T-A-4Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji geotermalnych i geotermicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
3,5Student ma zadowalającą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
4,5Student ma wyróżniającą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C01_U01Student potrafi oszacować potencjał abiotycznych źródeł energii oraz podstawowe parametry urządzeń i instalacji wykorzystujących te źródła do przetwarzania energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U05potrafi oszacować abiotyczne zasoby energii odnawialnej oraz formę i zakres ich wykorzystania, rozumie zasady tworzenia, działania i eksploatacji układów technicznych wykorzystujących abiotyczne zasoby energii odnawialnej;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat abiotycznych źródeł energii odnawialnej, ich klasyfikacji, potencjału i możliwości wykorzystania.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji fotowoltaicznych i kolektorowych, ogniw wodorowych.
T-A-2Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wiatrowych.
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wodnych.
T-A-4Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji geotermalnych i geotermicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C01_K01Student ma świadomość potrzeby zwiększania roli OZE dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat abiotycznych źródeł energii odnawialnej, ich klasyfikacji, potencjału i możliwości wykorzystania.
Treści programoweT-W-9Kierunki rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych.
T-W-1Abiotyczne źródła energii- klasyfikacja i potencjał.
T-W-3Pośrednie wykorzystanie energii słonecznej- ogrzewanie powierzchni ziemii i atmosfery- pompy ciepła i elektrownie OTEC
T-W-4Wykorzystanie energii wiatru- elektrownie wiatrowe, instalacje oparte o efekt Magnusa, rotorowce i żaglowce.
T-W-5Wykorzystanie energii wód płynących- parowanie i opady, elektrownie wodne.
T-W-6Wykorzystanie energii fal i pływów morskich- energia grawitacji
T-W-8Szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem abiotycznych źródeł energii.
T-W-2Energia słoneczna- bezpośrednie wykorzystanie promieniowania słonecznego- fotoogniwa i kolektory słoneczne.
T-W-7Wykorzystanie energii wnętrza Ziemii- energia geotermalna, elektrownie i ciepłownie geotermalne
T-A-1Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji fotowoltaicznych i kolektorowych, ogniw wodorowych.
T-A-2Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wiatrowych.
T-A-3Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wodnych.
T-A-4Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji geotermalnych i geotermicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie roli rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
3,5Student w stopniu zadowalającym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
4,0Student w stopniu dobrym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
4,5Student w stopniu wyróżniającym się rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska.