Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N2)
specjalność: pozyskiwanie i konwersja biomasy na cele energetyczne

Sylabus przedmiotu Farmy energetyczne, układy kogeneracyjne i systemy hybrydowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Farmy energetyczne, układy kogeneracyjne i systemy hybrydowe
Specjalność systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wynagana jest wiedza z zakresu fizyki/elektrotechniki, chemii na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych i ich roli w produkcji i dystrybucji energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Systemy i układy hybrydowe OZE- podział, możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju.1
T-W-2Przegląd kombinacji systemów i układów hybrydowych i ocena celowości zastosowania ich w warunkach krajowych.1
T-W-3Hybrydowe systemy wytwórcze w energetyce rozproszonej.1
T-W-4Układy kogeneracyjne i ich rola w energetyce rozproszonej. Układy kogeneracyjne w systemach energetyki zawodowej.2
T-W-5Krajowy system elektroenergetyczny i znaczenie technologii OZE i niekonwencjonalnych źródeł energii.2
T-W-6Farmy energetyczne- wiatrowe i fotowoltaiczne- budowa, parametry, współpraca w systemie elektroenergetycznym.3
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Studiowanie literatury fachowej. Przygotowanie do zaliczenia.18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G05swe_W01
Student posiada wiedzę na temat ukłdów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych i ich roli w systemie elektroenergetycznym i ochronie środowiska.
OZE_2A_W04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G05swe_U01
Student potrafi oszacować wpływ układów kogeneracyjnych i hybrydowych oraz farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój kraju.
OZE_2A_U03C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_G05swe_K01
Student ma świadomość znaczenia farm energetycznych, systemów kogeneracyjnych i hybrydowych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
OZE_2A_K03C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G05swe_W01
Student posiada wiedzę na temat ukłdów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych i ich roli w systemie elektroenergetycznym i ochronie środowiska.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,5Student posiada wyróżniającą się wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
5,0Student posiada bardzo obszerną wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G05swe_U01
Student potrafi oszacować wpływ układów kogeneracyjnych i hybrydowych oraz farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój kraju.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
3,0Student zna i stosuje w stopniu dostatecznym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
3,5Student zna i stosuje w stopniu zadowalającym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
4,0Student zna i stosuje w stopniu dobrym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
4,5Student zna i stosuje w stopniu wyróżniającym się podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
5,0Student bardzo dobrze zna i stosuje podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_G05swe_K01
Student ma świadomość znaczenia farm energetycznych, systemów kogeneracyjnych i hybrydowych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,5Student ma zadowalającą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,5Student ma wyróżniającą się świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  2. Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  3. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
  4. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  5. Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
  6. Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2008
  7. Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010
  8. Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
  9. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  10. Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
  11. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  12. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
  13. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  14. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  15. Praca zbiorowa pod redakcją R. Szczerbowskiego i P. Kwiatkiewicza, Energetyka. Aspekty badań interdyscyplinarnych, Fundacja na rzecz czystej energii, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma branżowe, np. Polska Energetyka Słoneczna, 2017
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy i układy hybrydowe OZE- podział, możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju.1
T-W-2Przegląd kombinacji systemów i układów hybrydowych i ocena celowości zastosowania ich w warunkach krajowych.1
T-W-3Hybrydowe systemy wytwórcze w energetyce rozproszonej.1
T-W-4Układy kogeneracyjne i ich rola w energetyce rozproszonej. Układy kogeneracyjne w systemach energetyki zawodowej.2
T-W-5Krajowy system elektroenergetyczny i znaczenie technologii OZE i niekonwencjonalnych źródeł energii.2
T-W-6Farmy energetyczne- wiatrowe i fotowoltaiczne- budowa, parametry, współpraca w systemie elektroenergetycznym.3
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu.2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Studiowanie literatury fachowej. Przygotowanie do zaliczenia.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G05swe_W01Student posiada wiedzę na temat ukłdów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych i ich roli w systemie elektroenergetycznym i ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W04posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i instalacji stosowanych w produkcji energii z biomasy, zasad i metod integrowania konwencjonalnych nośników energetycznych z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii, a także pogłębioną wiedzę na temat rozwoju energetyki w aspekcie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych i ich roli w produkcji i dystrybucji energii.
Treści programoweT-W-5Krajowy system elektroenergetyczny i znaczenie technologii OZE i niekonwencjonalnych źródeł energii.
T-W-4Układy kogeneracyjne i ich rola w energetyce rozproszonej. Układy kogeneracyjne w systemach energetyki zawodowej.
T-W-1Systemy i układy hybrydowe OZE- podział, możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju.
T-W-2Przegląd kombinacji systemów i układów hybrydowych i ocena celowości zastosowania ich w warunkach krajowych.
T-W-3Hybrydowe systemy wytwórcze w energetyce rozproszonej.
T-W-6Farmy energetyczne- wiatrowe i fotowoltaiczne- budowa, parametry, współpraca w systemie elektroenergetycznym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,5Student posiada wyróżniającą się wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
5,0Student posiada bardzo obszerną wiedzę na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm wiatrowych w systemie elektroenergetycznym kraju i ich roli dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G05swe_U01Student potrafi oszacować wpływ układów kogeneracyjnych i hybrydowych oraz farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych i ich roli w produkcji i dystrybucji energii.
Treści programoweT-W-5Krajowy system elektroenergetyczny i znaczenie technologii OZE i niekonwencjonalnych źródeł energii.
T-W-4Układy kogeneracyjne i ich rola w energetyce rozproszonej. Układy kogeneracyjne w systemach energetyki zawodowej.
T-W-1Systemy i układy hybrydowe OZE- podział, możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju.
T-W-2Przegląd kombinacji systemów i układów hybrydowych i ocena celowości zastosowania ich w warunkach krajowych.
T-W-3Hybrydowe systemy wytwórcze w energetyce rozproszonej.
T-W-6Farmy energetyczne- wiatrowe i fotowoltaiczne- budowa, parametry, współpraca w systemie elektroenergetycznym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
3,0Student zna i stosuje w stopniu dostatecznym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
3,5Student zna i stosuje w stopniu zadowalającym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
4,0Student zna i stosuje w stopniu dobrym podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
4,5Student zna i stosuje w stopniu wyróżniającym się podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
5,0Student bardzo dobrze zna i stosuje podstawowe pojęcia i zależności do opisu systemów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych w systemie elektroenergetycznym i sieciach wydzielonych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_G05swe_K01Student ma świadomość znaczenia farm energetycznych, systemów kogeneracyjnych i hybrydowych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat układów kogeneracyjnych, systemów i układów hybrydowych i farm energetycznych i ich roli w produkcji i dystrybucji energii.
Treści programoweT-W-5Krajowy system elektroenergetyczny i znaczenie technologii OZE i niekonwencjonalnych źródeł energii.
T-W-4Układy kogeneracyjne i ich rola w energetyce rozproszonej. Układy kogeneracyjne w systemach energetyki zawodowej.
T-W-1Systemy i układy hybrydowe OZE- podział, możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju.
T-W-2Przegląd kombinacji systemów i układów hybrydowych i ocena celowości zastosowania ich w warunkach krajowych.
T-W-3Hybrydowe systemy wytwórcze w energetyce rozproszonej.
T-W-6Farmy energetyczne- wiatrowe i fotowoltaiczne- budowa, parametry, współpraca w systemie elektroenergetycznym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
3,5Student ma zadowalającą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
4,5Student ma wyróżniającą się świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia omawianych systemów wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.