Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów. Poznanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony zdrowia podczas kontaktu z substancjami chemicznymi.
C-2Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy kontakcie ze środkami ochrony roślin i nawozami. Zapoznanie się z zasadami profilaktyki, objawami zatrucia oraz pierwszą pomocą przy zatruciach toksykologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Regulacje prawne odnoszące się do: zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków ochrony roślin; dróg wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu (doustna, skórna, oddechowa, przez błonę śluzową). Zagadnienia związane ze środkami ochrony indywidualnej i zasadami ich użycia oraz prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin.4
T-W-2Zasady profilaktyki związanej z kontaktem ze środkami ochrony roślin, w tym: badania lekarskie, wyposażenie apteczki pierwszej pomocy medycznej oraz informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznych. Objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwsza pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków. Przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń oraz drogi pożarowe. Postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin. Ochrona pracy kobiet i ochrona pracy młodocianych.4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury13
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca – dyskusja w oparciu o studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-1_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej będzie potrafił określić zagrożenia dla zdrowia związane z kontaktem bezpośrednim i pośrednim środków chemicznych wykorzystywanych rolniczo.
OSO_10-_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-1_U01
Student zdobędzie umiejętność bezpiecznego kontaktowania się z rolniczymi środkami chemicznymi. Pozna zasady pomocy przy zatruciach tymi środkami, a także postępowania w razie zagrożenia pożarowego.
OSO_10-_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-1_K01
Student uświadomi sobie rolę stosowania bhp w kontakcie ze środkami chemicznymi w celu zabezpieczenia zdrowia, jak i komfortu wykonywania pracy.
OSO_10-_K01, OSO_10-_K06C-2, C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-1_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej będzie potrafił określić zagrożenia dla zdrowia związane z kontaktem bezpośrednim i pośrednim środków chemicznych wykorzystywanych rolniczo.
2,0
3,0Student zna w stopniu zadowalającym przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące przy kontakcie bezpośrednim i pośrednim środków ochrony roślin i nawozów mineralnych. Jest także w stanie ocenić ryzyko związane z uszczerbkiem na zdrowiu związane z kontaktem danego środka chemicznego. Ocena: zal.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-1_U01
Student zdobędzie umiejętność bezpiecznego kontaktowania się z rolniczymi środkami chemicznymi. Pozna zasady pomocy przy zatruciach tymi środkami, a także postępowania w razie zagrożenia pożarowego.
2,0
3,0Student potrafi postępować z chemicznymi środkami ochrony roślin, w celu wyeliminowania/ zminimalizowania zagrożenia dla zdrowia/ życia osoby pracującej jak i osób współtowarzyszących przy poszczególnych czynnościach zawodowych. Ocena: zal.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-1_K01
Student uświadomi sobie rolę stosowania bhp w kontakcie ze środkami chemicznymi w celu zabezpieczenia zdrowia, jak i komfortu wykonywania pracy.
2,0
3,0Student ma świadomość jak ważnym jest przestrzeganie zasad bhp na stanowisku pracy związanym z obecnością środków chemicznych. Potrafi zdefiniować zagrożenie i wie jak jemu zapobiec lub zmniejszyć szkodliwość jego skutków. Ocena: zal.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grausz T.W., Chemia dla rolników, poradnik bhp., Państwowa Inspekcja Pracy, Warszawa, 2015
  2. Gierasimiuk J., Grabowski J., Krupa W.L., Pietrzak A.M., Witczak J., Żurawski K., Żurek J., Ambroziewicz M., Celeda R., Kołodziejczyk E., Kowerski A., Stojek-Siwińska M., Wroński J., MERITUM Bezpieczeństwo i higiena pracy, 2017
  3. Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 22 maja 2013 r. w sprawie sposobu postępowania przy stosowaniu i przechowywaniu środków ochrony roślin (Dz.U. z 2013 r. poz. 625), 2013
  4. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 31 marca 2014 r. w sprawie warunków stosowania środków ochrony roślin (Dz.U. z 2014 r. poz. 516, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Dz.U. 2016 poz. 1488. Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 9 września 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych, 2016
  2. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2016
  3. Nowak R., Włodarczyk-Makuła M., Mamzer E., Ryzyko środowiskowe i zdrowotne wynikające ze stosowania środków ochrony roślin, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy, Katowice, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne odnoszące się do: zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków ochrony roślin; dróg wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu (doustna, skórna, oddechowa, przez błonę śluzową). Zagadnienia związane ze środkami ochrony indywidualnej i zasadami ich użycia oraz prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin.4
T-W-2Zasady profilaktyki związanej z kontaktem ze środkami ochrony roślin, w tym: badania lekarskie, wyposażenie apteczki pierwszej pomocy medycznej oraz informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznych. Objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwsza pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków. Przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń oraz drogi pożarowe. Postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin. Ochrona pracy kobiet i ochrona pracy młodocianych.4
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury13
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-1_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej będzie potrafił określić zagrożenia dla zdrowia związane z kontaktem bezpośrednim i pośrednim środków chemicznych wykorzystywanych rolniczo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W01Po zrealizowaniu części wykładowej potrafi profesjonalnie obchodzić się ze środkami ochrony roślin.
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów. Poznanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony zdrowia podczas kontaktu z substancjami chemicznymi.
C-2Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy kontakcie ze środkami ochrony roślin i nawozami. Zapoznanie się z zasadami profilaktyki, objawami zatrucia oraz pierwszą pomocą przy zatruciach toksykologicznych.
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne odnoszące się do: zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków ochrony roślin; dróg wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu (doustna, skórna, oddechowa, przez błonę śluzową). Zagadnienia związane ze środkami ochrony indywidualnej i zasadami ich użycia oraz prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin.
T-W-2Zasady profilaktyki związanej z kontaktem ze środkami ochrony roślin, w tym: badania lekarskie, wyposażenie apteczki pierwszej pomocy medycznej oraz informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznych. Objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwsza pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków. Przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń oraz drogi pożarowe. Postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin. Ochrona pracy kobiet i ochrona pracy młodocianych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca – dyskusja w oparciu o studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu zadowalającym przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące przy kontakcie bezpośrednim i pośrednim środków ochrony roślin i nawozów mineralnych. Jest także w stanie ocenić ryzyko związane z uszczerbkiem na zdrowiu związane z kontaktem danego środka chemicznego. Ocena: zal.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-1_U01Student zdobędzie umiejętność bezpiecznego kontaktowania się z rolniczymi środkami chemicznymi. Pozna zasady pomocy przy zatruciach tymi środkami, a także postępowania w razie zagrożenia pożarowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U01Umie bezpiecznie stosować środki ochrony roślin.
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów. Poznanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony zdrowia podczas kontaktu z substancjami chemicznymi.
C-2Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy kontakcie ze środkami ochrony roślin i nawozami. Zapoznanie się z zasadami profilaktyki, objawami zatrucia oraz pierwszą pomocą przy zatruciach toksykologicznych.
Treści programoweT-W-1Regulacje prawne odnoszące się do: zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków ochrony roślin; dróg wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu (doustna, skórna, oddechowa, przez błonę śluzową). Zagadnienia związane ze środkami ochrony indywidualnej i zasadami ich użycia oraz prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin.
T-W-2Zasady profilaktyki związanej z kontaktem ze środkami ochrony roślin, w tym: badania lekarskie, wyposażenie apteczki pierwszej pomocy medycznej oraz informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznych. Objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwsza pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków. Przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń oraz drogi pożarowe. Postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin. Ochrona pracy kobiet i ochrona pracy młodocianych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca – dyskusja w oparciu o studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi postępować z chemicznymi środkami ochrony roślin, w celu wyeliminowania/ zminimalizowania zagrożenia dla zdrowia/ życia osoby pracującej jak i osób współtowarzyszących przy poszczególnych czynnościach zawodowych. Ocena: zal.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-1_K01Student uświadomi sobie rolę stosowania bhp w kontakcie ze środkami chemicznymi w celu zabezpieczenia zdrowia, jak i komfortu wykonywania pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
OSO_10-_K06Jest świadomy ważności i potrzeby ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy kontakcie ze środkami ochrony roślin i nawozami. Zapoznanie się z zasadami profilaktyki, objawami zatrucia oraz pierwszą pomocą przy zatruciach toksykologicznych.
C-1Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów. Poznanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony zdrowia podczas kontaktu z substancjami chemicznymi.
Treści programoweT-W-2Zasady profilaktyki związanej z kontaktem ze środkami ochrony roślin, w tym: badania lekarskie, wyposażenie apteczki pierwszej pomocy medycznej oraz informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznych. Objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwsza pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków. Przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń oraz drogi pożarowe. Postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin. Ochrona pracy kobiet i ochrona pracy młodocianych.
T-W-1Regulacje prawne odnoszące się do: zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków ochrony roślin; dróg wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu (doustna, skórna, oddechowa, przez błonę śluzową). Zagadnienia związane ze środkami ochrony indywidualnej i zasadami ich użycia oraz prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca – dyskusja w oparciu o studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość jak ważnym jest przestrzeganie zasad bhp na stanowisku pracy związanym z obecnością środków chemicznych. Potrafi zdefiniować zagrożenie i wie jak jemu zapobiec lub zmniejszyć szkodliwość jego skutków. Ocena: zal.
3,5
4,0
4,5
5,0