Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 0,30,30zaliczenie
zajęcia terenoweT1 4 0,20,20zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm2
T-A-2Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko3
T-A-3Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska1
6
zajęcia terenowe
T-T-1Funkcjonowanie i rola obiektu gospodarowania odpadami4
4
wykłady
T-W-1Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji2
T-W-2Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego2
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć2
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 20002
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska4
T-W-6Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych2
T-W-7Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów4
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych2
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów2
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów2
T-W-11Budowle inżynierskie w ochronie środowiska3
T-W-12Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych2
T-W-13Migracja dziko żyjących zwierząt a procesy inwestycyjne1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia3
9
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo zajęciach4
A-T-2przygotowanie materiałów prezentujacych główne zasady funkcjonowania obiektu zagospodarowania odpadów oraz jego znaczenia2
6
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_B01_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska
AK_2A_W01, AK_2A_W11C-1T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_B01_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać
AK_2A_U02, AK_2A_U09, AK_2A_U04C-1T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_B01_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska
AK_2A_K03, AK_2A_K07C-1T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_B01_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych z inzynierią środowiska, nie rozpoznaje i nie potrafi nazwać żadnych rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, nie potrafi opisać żadnego procesu stosowanego w inżynierii środowiska
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
3,5Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
4,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
4,5Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
5,0Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z inzynierią środowiska, sprawnie rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_B01_U01
Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanego antropopresją, nie potrafi dobrać zadnych rozwiązań umożliwiających ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na którykolwiek z komponentów środowiska
3,0Student potrafi rozpoznać nieliczne zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z wydatną pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, ze znaczną pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska
3,5Student potrafi rozpoznać niektóre zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, z pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska
4,0Student potrafi rozpoznać większość zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska
4,5Student potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrane komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska
5,0Student sprawnie rozpoznaje zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, potrafi dobrać i dokładnie opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_B01_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
4,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
5,0W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych

Literatura podstawowa

  1. Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby ocen oddziaływania na środowisko, EKOKONSULT, Gdańsk, 2002
  2. Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
  3. Maciak F., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm2
T-A-2Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko3
T-A-3Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska1
6

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Funkcjonowanie i rola obiektu gospodarowania odpadami4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji2
T-W-2Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego2
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć2
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 20002
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska4
T-W-6Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych2
T-W-7Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów4
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych2
T-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów2
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów2
T-W-11Budowle inżynierskie w ochronie środowiska3
T-W-12Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych2
T-W-13Migracja dziko żyjących zwierząt a procesy inwestycyjne1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia3
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo zajęciach4
A-T-2przygotowanie materiałów prezentujacych główne zasady funkcjonowania obiektu zagospodarowania odpadów oraz jego znaczenia2
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_B01_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W11zna szczegółowe metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę
Treści programoweT-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów
T-W-1Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji
T-W-2Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000
T-W-6Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych
T-W-7Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć
T-W-13Migracja dziko żyjących zwierząt a procesy inwestycyjne
T-W-11Budowle inżynierskie w ochronie środowiska
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska
T-W-12Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm
T-A-2Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko
T-A-3Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska
T-T-1Funkcjonowanie i rola obiektu gospodarowania odpadami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych z inzynierią środowiska, nie rozpoznaje i nie potrafi nazwać żadnych rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, nie potrafi opisać żadnego procesu stosowanego w inżynierii środowiska
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
3,5Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
4,0Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
4,5Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
5,0Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z inzynierią środowiska, sprawnie rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_B01_U01Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
AK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
AK_2A_U04potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania nietypowych zadań inżynierskich umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych, w tym technik komputerowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę
Treści programoweT-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów
T-W-1Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji
T-W-2Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000
T-W-6Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych
T-W-7Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć
T-W-13Migracja dziko żyjących zwierząt a procesy inwestycyjne
T-W-11Budowle inżynierskie w ochronie środowiska
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska
T-W-12Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm
T-A-2Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko
T-A-3Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanego antropopresją, nie potrafi dobrać zadnych rozwiązań umożliwiających ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na którykolwiek z komponentów środowiska
3,0Student potrafi rozpoznać nieliczne zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z wydatną pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, ze znaczną pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska
3,5Student potrafi rozpoznać niektóre zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, z pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska
4,0Student potrafi rozpoznać większość zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska
4,5Student potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrane komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska
5,0Student sprawnie rozpoznaje zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, potrafi dobrać i dokładnie opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_B01_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę
Treści programoweT-W-9Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów
T-W-1Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji
T-W-2Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego
T-W-4Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000
T-W-6Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych
T-W-7Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów
T-W-8Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych
T-W-10Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów
T-W-3Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć
T-W-13Migracja dziko żyjących zwierząt a procesy inwestycyjne
T-W-11Budowle inżynierskie w ochronie środowiska
T-W-5Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska
T-W-12Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych
T-A-1Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm
T-A-2Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko
T-A-3Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska
T-T-1Funkcjonowanie i rola obiektu gospodarowania odpadami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
4,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
5,0W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych