Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: Lean Management

Sylabus przedmiotu Metody pomiaru procesów biznesowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody pomiaru procesów biznesowych
Specjalność Lean Management
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
projektyP2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Analiza i doskonalenie procesów biznesowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Zapoznanie studentów z metodami pomiaru procesów biznesowych
C-2C2 Student stosuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu nt. pomiaru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie produkcyjnym26
T-P-2Obrona projektu4
30
wykłady
T-W-1Kluczowe wskaźniki efejetywności (KPI) - wprowadzenie1
T-W-2Wskaźniki CTQ2
T-W-3Wskaźniki CTT2
T-W-4Wskaźniki CTC2
T-W-5Gemba Walk1
T-W-6Time Based Managment3
T-W-7Controlling procesów biznesowych2
T-W-8Podsumowanie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca zespołowa20
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna i przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów tworzenia projektu
S-2Ocena podsumowująca: Obrona projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/04_W01
Student zna zasady stosowania wybranych metod pomiaru procesów biznesowych
ZIIP_2A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
ZIIP_2A_LM/04_W02
Student opisuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W06C-2T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/04_U01
Student potrafi planować wdrożenie wybranych metod pomiaru procesów biznesowych
ZIIP_2A_U18, ZIIP_2A_U04, ZIIP_2A_U10C-2T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-P-2M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/04_K01
Student posiada zdolność pracy w zespole, postrzega relacje między poszczególnymi procesami biznesowymi, myśli konceptualnie
ZIIP_2A_K04, ZIIP_2A_K03C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/04_W01
Student zna zasady stosowania wybranych metod pomiaru procesów biznesowych
2,0
3,0Student wymienia zasady stosowania wybranych metod pomiaru procesów biznesowych, bez umiejętności ich efejetywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_LM/04_W02
Student opisuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
2,0
3,0Student opisuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych, bez umiejętności ich efektywnego opisu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/04_U01
Student potrafi planować wdrożenie wybranych metod pomiaru procesów biznesowych
2,0
3,0Student potrafi planować wdrożenie wybranych metod pomiaru procesów biznesowych, bez wskazania uwarunkowań i ich specyfiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/04_K01
Student posiada zdolność pracy w zespole, postrzega relacje między poszczególnymi procesami biznesowymi, myśli konceptualnie
2,0
3,0Student posiada zdolność pracy w zespole na poziomie podstawowym (pełni rolę współwykonawcy), identyfikuje relacje momiędzy wybranymi metodami, ale bez umiejętności efektywnej ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bitkowska Agnieszka, Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, VIZJA PRESS&IT, Warszawa, 2009
  2. Hamrol Adam, Strategie i praktyki sprawnego działania, PWN, Warszawa, 2015
  3. Kulińska Ewa, Busławski Adam, Zarządzanie procesami produkcji, Difin, Warszawa, 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu nt. pomiaru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie produkcyjnym26
T-P-2Obrona projektu4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kluczowe wskaźniki efejetywności (KPI) - wprowadzenie1
T-W-2Wskaźniki CTQ2
T-W-3Wskaźniki CTT2
T-W-4Wskaźniki CTC2
T-W-5Gemba Walk1
T-W-6Time Based Managment3
T-W-7Controlling procesów biznesowych2
T-W-8Podsumowanie2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca zespołowa20
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna i przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/04_W01Student zna zasady stosowania wybranych metod pomiaru procesów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-2C2 Student stosuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
C-1C1 Zapoznanie studentów z metodami pomiaru procesów biznesowych
Treści programoweT-W-1Kluczowe wskaźniki efejetywności (KPI) - wprowadzenie
T-W-3Wskaźniki CTT
T-W-4Wskaźniki CTC
T-W-7Controlling procesów biznesowych
T-W-2Wskaźniki CTQ
T-W-6Time Based Managment
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów tworzenia projektu
S-2Ocena podsumowująca: Obrona projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia zasady stosowania wybranych metod pomiaru procesów biznesowych, bez umiejętności ich efejetywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/04_W02Student opisuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-2C2 Student stosuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
Treści programoweT-W-7Controlling procesów biznesowych
T-W-3Wskaźniki CTT
T-W-1Kluczowe wskaźniki efejetywności (KPI) - wprowadzenie
T-W-4Wskaźniki CTC
T-W-2Wskaźniki CTQ
T-W-6Time Based Managment
T-W-5Gemba Walk
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów tworzenia projektu
S-2Ocena podsumowująca: Obrona projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych, bez umiejętności ich efektywnego opisu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/04_U01Student potrafi planować wdrożenie wybranych metod pomiaru procesów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2C2 Student stosuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
Treści programoweT-W-4Wskaźniki CTC
T-W-6Time Based Managment
T-W-2Wskaźniki CTQ
T-W-5Gemba Walk
T-W-1Kluczowe wskaźniki efejetywności (KPI) - wprowadzenie
T-W-3Wskaźniki CTT
T-W-7Controlling procesów biznesowych
T-P-2Obrona projektu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Obrona projektu
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów tworzenia projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi planować wdrożenie wybranych metod pomiaru procesów biznesowych, bez wskazania uwarunkowań i ich specyfiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/04_K01Student posiada zdolność pracy w zespole, postrzega relacje między poszczególnymi procesami biznesowymi, myśli konceptualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2C2 Student stosuje wybrane metody pomiaru procesów biznesowych
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu nt. pomiaru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie produkcyjnym
T-P-2Obrona projektu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Obrona projektu
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów tworzenia projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zdolność pracy w zespole na poziomie podstawowym (pełni rolę współwykonawcy), identyfikuje relacje momiędzy wybranymi metodami, ale bez umiejętności efektywnej ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0