Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Analiza procesów biznesowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza procesów biznesowych
Specjalność Lean Management
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania, analizy danych, zarządzania projektami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z identyfikacją i modelowaniem procesów biznesowych
C-2Umiejętność rozwiązywania problemów i posługiwania się wybranymi narzędziami służącymi modelowaniu procesów biznesowych, identyfikacji, mapowaniu, optymalizacji, symulacji i analizie procesów biznesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza procesów produkcyjnych: Mapowanie strumienia wartości, odwzorowanie przepływów materiałowych i informacyjnych w systemie produkcyjnym10
T-L-2Standardy opisu procesów: modelowanie procesów biznezowych z wykorzystaniem wybranych narzędzi20
30
wykłady
T-W-1Podejście procesowe2
T-W-2Pojęcie procesu biznesowego. Cechy procesów biznesowych.4
T-W-3Etapy analizy procesów biznesowych4
T-W-4Metody i narzędzia stosowane w analizie procesów biznesowych5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Praca własna, analiza modeli, przygotowanie sprawozdań18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna w tym przegląd literatury, przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe i aktywizyjące: wykład konwersatoryjny, omówienie przykładów
M-3Metody praktyczne: zajecia laboratoryjne, wykorzystanie metod programowanych, symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności, uczestnictwa w dyskusji, ocena sprawozdań z poszczególnych laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego przedmiotu, ocena z realizacji zadań w ramach laboratorium ich poprawność oraz samodzielność w rozwiązywania analizowanych problemów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/02_W01
Student posiada uporzadkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów biznesowych
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W04C-1, C-2T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/02_U01
Student potrafi dokonać analizy procesów biznesowych, doboru narzędzi i zarządzać przebiegiem procesu z ich wykorzystaniem
ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U21C-2T-L-1, T-L-2M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/02_W01
Student posiada uporzadkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów biznesowych
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje wybrane zagadnienia z zakresu analizy procesów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/02_U01
Student potrafi dokonać analizy procesów biznesowych, doboru narzędzi i zarządzać przebiegiem procesu z ich wykorzystaniem
2,0
3,0Student analizuje możliwość wykorzystania wybranych narzędzi, stosuje je tylko do poszczególnych etapów procesu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bitkowska A, Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Vizja Press&IT

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Strategie i praktyki sprawnego działania: Lean, Six Sigma i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza procesów produkcyjnych: Mapowanie strumienia wartości, odwzorowanie przepływów materiałowych i informacyjnych w systemie produkcyjnym10
T-L-2Standardy opisu procesów: modelowanie procesów biznezowych z wykorzystaniem wybranych narzędzi20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podejście procesowe2
T-W-2Pojęcie procesu biznesowego. Cechy procesów biznesowych.4
T-W-3Etapy analizy procesów biznesowych4
T-W-4Metody i narzędzia stosowane w analizie procesów biznesowych5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Praca własna, analiza modeli, przygotowanie sprawozdań18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna w tym przegląd literatury, przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/02_W01Student posiada uporzadkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów biznesowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z identyfikacją i modelowaniem procesów biznesowych
C-2Umiejętność rozwiązywania problemów i posługiwania się wybranymi narzędziami służącymi modelowaniu procesów biznesowych, identyfikacji, mapowaniu, optymalizacji, symulacji i analizie procesów biznesowych
Treści programoweT-L-2Standardy opisu procesów: modelowanie procesów biznezowych z wykorzystaniem wybranych narzędzi
T-W-4Metody i narzędzia stosowane w analizie procesów biznesowych
T-W-3Etapy analizy procesów biznesowych
T-W-2Pojęcie procesu biznesowego. Cechy procesów biznesowych.
T-W-1Podejście procesowe
T-L-1Analiza procesów produkcyjnych: Mapowanie strumienia wartości, odwzorowanie przepływów materiałowych i informacyjnych w systemie produkcyjnym
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizyjące: wykład konwersatoryjny, omówienie przykładów
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody praktyczne: zajecia laboratoryjne, wykorzystanie metod programowanych, symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności, uczestnictwa w dyskusji, ocena sprawozdań z poszczególnych laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego przedmiotu, ocena z realizacji zadań w ramach laboratorium ich poprawność oraz samodzielność w rozwiązywania analizowanych problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje wybrane zagadnienia z zakresu analizy procesów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/02_U01Student potrafi dokonać analizy procesów biznesowych, doboru narzędzi i zarządzać przebiegiem procesu z ich wykorzystaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozwiązywania problemów i posługiwania się wybranymi narzędziami służącymi modelowaniu procesów biznesowych, identyfikacji, mapowaniu, optymalizacji, symulacji i analizie procesów biznesowych
Treści programoweT-L-1Analiza procesów produkcyjnych: Mapowanie strumienia wartości, odwzorowanie przepływów materiałowych i informacyjnych w systemie produkcyjnym
T-L-2Standardy opisu procesów: modelowanie procesów biznezowych z wykorzystaniem wybranych narzędzi
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: zajecia laboratoryjne, wykorzystanie metod programowanych, symulacji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego przedmiotu, ocena z realizacji zadań w ramach laboratorium ich poprawność oraz samodzielność w rozwiązywania analizowanych problemów
S-1Ocena formująca: ocena aktywności, uczestnictwa w dyskusji, ocena sprawozdań z poszczególnych laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje możliwość wykorzystania wybranych narzędzi, stosuje je tylko do poszczególnych etapów procesu
3,5
4,0
4,5
5,0