Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Metody zarządzania i sterowania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody zarządzania i sterowania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 3,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 30 3,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu zarządzania jakością

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi
C-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z narzędzi zarządzania i sterowania jakością8
T-A-2Warsztawy z wykorzystanai metod japońskich, SPC, Projektowania jakości22
30
projekty
T-P-1Wprowdzenie do projektu1
T-P-2Konsulatacje w ramach godzin zacjęć odnośnie przygotowania sprawozdania z I częsci projektu, obejmującej wykorzystanie metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie do projektowania nowego wyrobu lub usprawnienia już istniejącego;10
T-P-3Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z II części projektu obejmującej wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych metod do określenie działań zapobiegaczych.10
T-P-4Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z III części projektu obejmującej usprawnienia w wybranym przedsiębiorstwie.7
T-P-5Prezentacja sprawozdania z projektu2
30
wykłady
T-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (narzędzia zarządzania i sterowania jakością)6
T-W-2Projektowanie jakości: p-FMEA, d-FMEA, APQP, QFD, Analiza wartości, Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.8
T-W-3Metody japońskie doskonalenia jakości: 5S, Kazien, POKA-YOKE, SMED, Metoda Taguchi'ego, System KANBAN8
T-W-4Statystyczne sterowanie procesami: SPC, Six Sigma, Wskażniki zdolności6
T-W-5Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-A-4Udział w konsultacjach2
74
projekty
A-P-1Przygotowanie sprawozdania z części I projektu12
A-P-2Przygotowanie sprawozdania z II częścii projektu12
A-P-3Przygotowanie sprawozdania z III częsci projektu12
A-P-4Przygotowanie prezentacji z projektu i jej prezentacja9
A-P-5uczestnictwo w zajęciach30
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
M-3Projekty: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W01
Student potrafi scharakteryzować 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-3
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W02
Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów oraz etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W16C-1T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U01
Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością, identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod
ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20C-2T-P-5, T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-4, S-5, S-2, S-1
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U02
student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14C-3T-P-5, T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-1_K01
Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
ZIIP_1A_K03C-3T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-3M-3S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W01
Student potrafi scharakteryzować 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
2,0
3,0Student potrafi wymienić i opisać 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W02
Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów oraz etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą procedur badania i projektowania obiegu informacji i dokumentów oraz planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U01
Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością, identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności identyfikacji i analizy problemów zwiazanych z jakością oraz interpretacji uzyskanych wyników analizy w kontekście zarządzania jakością przy wykorzystaniu wybranych narzędzi zarządzania i sterowania jakością. Potrafi wyciągać proste wnioski z przeprowadzonych analiz.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U02
student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i pracy w zespole poprzez aktywne uczestnictwo we wspólnym rozwiazywaniu zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/14-1_K01
Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
2,0
3,0Studnet posiada kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. Rozumie rolę każdego uczestnika w realizowanym projekcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2017, 1
  2. Adam Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania Lean Six Sigma i inne, PWN, Warszawa, 2016, 1
  3. J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
  4. K. Szczepańska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. J. Sęp, A. Pacana, Metody i narzędzia zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  2. A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  3. A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
  4. R.Karaszewski, Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo” Dom Organizatora”, Toruń, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z narzędzi zarządzania i sterowania jakością8
T-A-2Warsztawy z wykorzystanai metod japońskich, SPC, Projektowania jakości22
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowdzenie do projektu1
T-P-2Konsulatacje w ramach godzin zacjęć odnośnie przygotowania sprawozdania z I częsci projektu, obejmującej wykorzystanie metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie do projektowania nowego wyrobu lub usprawnienia już istniejącego;10
T-P-3Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z II części projektu obejmującej wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych metod do określenie działań zapobiegaczych.10
T-P-4Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z III części projektu obejmującej usprawnienia w wybranym przedsiębiorstwie.7
T-P-5Prezentacja sprawozdania z projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (narzędzia zarządzania i sterowania jakością)6
T-W-2Projektowanie jakości: p-FMEA, d-FMEA, APQP, QFD, Analiza wartości, Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.8
T-W-3Metody japońskie doskonalenia jakości: 5S, Kazien, POKA-YOKE, SMED, Metoda Taguchi'ego, System KANBAN8
T-W-4Statystyczne sterowanie procesami: SPC, Six Sigma, Wskażniki zdolności6
T-W-5Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-A-4Udział w konsultacjach2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie sprawozdania z części I projektu12
A-P-2Przygotowanie sprawozdania z II częścii projektu12
A-P-3Przygotowanie sprawozdania z III częsci projektu12
A-P-4Przygotowanie prezentacji z projektu i jej prezentacja9
A-P-5uczestnictwo w zajęciach30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-1_W01Student potrafi scharakteryzować 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowania jakością
Treści programoweT-W-3Metody japońskie doskonalenia jakości: 5S, Kazien, POKA-YOKE, SMED, Metoda Taguchi'ego, System KANBAN
T-W-2Projektowanie jakości: p-FMEA, d-FMEA, APQP, QFD, Analiza wartości, Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania.
T-W-4Statystyczne sterowanie procesami: SPC, Six Sigma, Wskażniki zdolności
T-W-1Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (narzędzia zarządzania i sterowania jakością)
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i opisać 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-1_W02Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów oraz etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowania jakością
Treści programoweT-W-5Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą procedur badania i projektowania obiegu informacji i dokumentów oraz planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-1_U01Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością, identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U06ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi
Treści programoweT-P-5Prezentacja sprawozdania z projektu
T-P-1Wprowdzenie do projektu
T-P-4Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z III części projektu obejmującej usprawnienia w wybranym przedsiębiorstwie.
T-P-2Konsulatacje w ramach godzin zacjęć odnośnie przygotowania sprawozdania z I częsci projektu, obejmującej wykorzystanie metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie do projektowania nowego wyrobu lub usprawnienia już istniejącego;
T-P-3Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z II części projektu obejmującej wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych metod do określenie działań zapobiegaczych.
T-A-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z narzędzi zarządzania i sterowania jakością
T-A-2Warsztawy z wykorzystanai metod japońskich, SPC, Projektowania jakości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
M-3Projekty: metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności identyfikacji i analizy problemów zwiazanych z jakością oraz interpretacji uzyskanych wyników analizy w kontekście zarządzania jakością przy wykorzystaniu wybranych narzędzi zarządzania i sterowania jakością. Potrafi wyciągać proste wnioski z przeprowadzonych analiz.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-1_U02student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-5Prezentacja sprawozdania z projektu
T-P-1Wprowdzenie do projektu
T-P-4Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z III części projektu obejmującej usprawnienia w wybranym przedsiębiorstwie.
T-P-2Konsulatacje w ramach godzin zacjęć odnośnie przygotowania sprawozdania z I częsci projektu, obejmującej wykorzystanie metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie do projektowania nowego wyrobu lub usprawnienia już istniejącego;
T-P-3Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z II części projektu obejmującej wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych metod do określenie działań zapobiegaczych.
T-A-1Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z narzędzi zarządzania i sterowania jakością
T-A-2Warsztawy z wykorzystanai metod japońskich, SPC, Projektowania jakości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków
M-3Projekty: metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i pracy w zespole poprzez aktywne uczestnictwo we wspólnym rozwiazywaniu zadań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/14-1_K01Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół
Treści programoweT-P-5Prezentacja sprawozdania z projektu
T-P-4Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z III części projektu obejmującej usprawnienia w wybranym przedsiębiorstwie.
T-P-2Konsulatacje w ramach godzin zacjęć odnośnie przygotowania sprawozdania z I częsci projektu, obejmującej wykorzystanie metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie do projektowania nowego wyrobu lub usprawnienia już istniejącego;
T-P-3Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z II części projektu obejmującej wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych metod do określenie działań zapobiegaczych.
Metody nauczaniaM-3Projekty: metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą
S-2Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnet posiada kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. Rozumie rolę każdego uczestnika w realizowanym projekcie.
3,5
4,0
4,5
5,0