Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Biniek@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 2,50,41zaliczenie
wykładyW1 24 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych.
C-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.2
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.2
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.2
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.2
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.2
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.2
12
wykłady
T-W-1Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, techniki i style zarządzania, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności.2
T-W-2Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.2
T-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.2
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.2
T-W-5Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.1
T-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.1
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.2
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.2
T-W-9Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.2
T-W-10Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.2
T-W-11Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarządzanie zmianami, innowacje jako źródło zmian, zarządzanie projektami, doskonalenie organizacji, restrukturyzacja przedsiębiorstwa, reengineering.2
T-W-12Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych.1
T-W-13Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny.1
T-W-14Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury12
A-A-4Realizacja zadania problemowego wra z prezentacją: spotkania w zespołach.11
A-A-5Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji.10
A-A-6Przygotowanie prezentacji w formie elektronicznej.5
A-A-7Konsulatcje do ćwiczeń.2
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-3Udział w egzaminie.2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów.2
A-W-5Bieżące studiowanie literatury.20
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Metoda projektów
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-4Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy
S-5Ocena formująca: Prezentacja
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-9Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C06_W01
Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie.
ZIIP_1A_W15, ZIIP_1A_W16C-7, C-5, C-4, C-6, C-8T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-A-6, T-A-4, T-A-5M-2, M-6, M-5, M-1S-7, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C06_U01
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
ZIIP_1A_U24C-3, C-6, C-2T-W-13, T-A-6, T-A-2, T-A-3M-6, M-1S-8, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C06_K01
Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
ZIIP_1A_K06C-3, C-6, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-A-6M-6, M-1S-8, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C06_W01
Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C06_U01
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C06_K01
Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania

Literatura podstawowa

  1. M.Dołhasz, J.Fudaliński, M.Kosala, H.Smutek, Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
  2. J.R.Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa, 2008
  3. Stoner J.A.F., Freeman R.E. Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2012
  4. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  2. E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
  3. R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  4. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.2
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.2
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.2
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.2
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.2
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, techniki i style zarządzania, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności.2
T-W-2Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.2
T-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.2
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.2
T-W-5Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.1
T-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.1
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.2
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.2
T-W-9Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.2
T-W-10Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.2
T-W-11Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarządzanie zmianami, innowacje jako źródło zmian, zarządzanie projektami, doskonalenie organizacji, restrukturyzacja przedsiębiorstwa, reengineering.2
T-W-12Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych.1
T-W-13Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny.1
T-W-14Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury12
A-A-4Realizacja zadania problemowego wra z prezentacją: spotkania w zespołach.11
A-A-5Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji.10
A-A-6Przygotowanie prezentacji w formie elektronicznej.5
A-A-7Konsulatcje do ćwiczeń.2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-3Udział w egzaminie.2
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów.2
A-W-5Bieżące studiowanie literatury.20
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C06_W01Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W15ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.
Treści programoweT-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.
T-W-9Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.
T-W-5Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C06_U01Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
Treści programoweT-W-13Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny.
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.
Metody nauczaniaM-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C06_K01Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
Treści programoweT-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.
T-W-10Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
Metody nauczaniaM-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania