Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Ekologia i zarządzanie środowiskowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia i zarządzanie środowiskowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska |
C-3 | Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko |
C-5 | Przygotowanie oraz prowadzenie prezentacji dotyczących ochrony środowiska i systemu zarządzania środowiskiem |
C-6 | Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (przedstawienie przygotowanego tematu w formie prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu: ekologiczne aspekty wytwarzania energii, spalanie, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków, . rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, podgrzew wód powierzchniowych w przemysłowych układach chłodzenia, energetyka odnawialna Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw. | 14 |
T-A-2 | Kolokwium (3 przykładowe zadania z tematyki przedstawionej w ramach ćwiczeń). | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Wymieranie gatunków. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Źródła i skutki zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie | 18 |
T-W-2 | Dwa zaliczenia pisemne w formie testu i kilku pytań sprawdzających - jedno w połowie semestru, drugie na koniec semestru | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-3 | smodzielna praca z literaturą - zebranie informacji i przygotowanie prezentacji na temat wskazany przez prowadzącego | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-3 | samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów | 4 |
A-W-4 | samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach audytoryjnych (rozwiązywanie zadań przy tablicy). Ocena przygotowanego i przedstawionego w formie prezentacji multimedialnej zagadnienia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B10_W01 Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśniać niekorzystne zjawiska zachodzące pod ich wpływem | ZIIP_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-5 | S-1, S-3 |
ZIIP_1A_B10_W02 Student jest w stanie wymienić podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Potrafi nazywać urządzenia wykorzystywane w tych procesach i tłumaczyć zasady ich działania. | ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_B10_W03 Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem. | ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W10 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B10_U01 Student potrafi obliczać wskaźniki różnorodności biologicznej i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi określać emisje zanieczyszczeń do środowiska oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. | ZIIP_1A_U12 | — | — | C-2, C-4 | T-A-1 | M-1, M-4 | S-3, S-2 |
ZIIP_1A_B10_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem. | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U12, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U20 | — | — | C-5 | T-A-1 | M-5, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B10_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko. | ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K06 | — | — | C-1, C-4, C-6 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_B10_K02 Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały | ZIIP_1A_K08 | — | — | C-5 | T-A-1 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B10_W01 Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśniać niekorzystne zjawiska zachodzące pod ich wpływem | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko. |
3,0 | Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. | |
3,5 | Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko. | |
4,5 | Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko. | |
5,0 | Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowanie systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko. | |
ZIIP_1A_B10_W02 Student jest w stanie wymienić podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Potrafi nazywać urządzenia wykorzystywane w tych procesach i tłumaczyć zasady ich działania. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz nie zna urządzeń wykorzystywanych w tych procesach. |
3,0 | Student potrafi wymienić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz słabo zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. | |
4,0 | Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. | |
4,5 | Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował podstawowe procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach, potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. | |
ZIIP_1A_B10_W03 Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem. | 2,0 | Student nie zna podstawowych systemów zarządzania środowiskiem. |
3,0 | Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem. | |
3,5 | Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem i krótko je scharakteryzować. | |
4,0 | Student potrafi dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem oraz potrafi wskazać niektóre korzyści wynikające z ich wprowadzenia. | |
4,5 | Student potrafi dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna genezę tych systemów oraz potrafi wskazać niektóre korzyści wynikające z ich wprowadzenia. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna genezę tych systemów, potrafi wyjaśnić korzyści wynikające z ich wprowadzenia zarówno dla przedsiębiorstwa jak i dla środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B10_U01 Student potrafi obliczać wskaźniki różnorodności biologicznej i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi określać emisje zanieczyszczeń do środowiska oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. | 2,0 | Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył poniżej 56% maksymalnej liczby punktów. |
3,0 | Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 56 do 64% maksymalnej liczby punktów. | |
3,5 | Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 65 do 74% maksymalnej liczby punktów. | |
4,0 | Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 75 do 84% maksymalnej liczby punktów. | |
4,5 | Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył do 85 do 94% maksymalnej liczby punktów. | |
5,0 | Student na kolokwium (trzy przykładowe zadania obejmujące tematykę realizowaną na ćwiczeniach) zdobył powyżej 94% maksymalnej liczby punktów. | |
ZIIP_1A_B10_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem. | 2,0 | Student nie przygotował prezentacji na wskazany temat. |
3,0 | Student przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł. | |
3,5 | Student przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji. | |
4,0 | Student dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele źródeł oraz wyciągnął wnioski z zebranych informacji. | |
4,5 | Student dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele różnych źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji i sformułował własne opinie. | |
5,0 | Student bardzo dobrze przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student bardzo dobrze opracował temat wykorzystując wiele różnych źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji i sformułował własne opinie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B10_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
3,0 | Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
3,5 | Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
ZIIP_1A_B10_K02 Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | Student nie przygotował prezentacji oraz nie wykazywał aktywności na zajęciach |
3,0 | Student słabo przedstawił prezentację na wskazany temat | |
3,5 | Student słabo przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał niewielką aktywność na zajęciach | |
4,0 | Student dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał dużą aktywność na zajęciach | |
5,0 | Student bardzo dobrze przedstawił prezentację na wskazany temat oraz wykazywał dużą aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, część 1, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Poskrobko B. (red.), Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- Kowal A.P., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie czwarte
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, wydanie trzecie
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, wydanie czwarte