Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Integracja europejska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja europejska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 18 1,50,50zaliczenie
wykładyW6 12 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekonomii
W-2Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego2
T-P-2Programy unijne w Polsce3
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej9
T-P-4Prezentacja i ocena projektu4
18
wykłady
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy1
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej1
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej1
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła1
T-W-5Polityki wspólnotowe1
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej1
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej4
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich1
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela18
A-P-2Konsultacje projektowe z nauczycielem1
A-P-3Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej10
A-P-4Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu8
37
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Samodzielna praca studenta15
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W01
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach o mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
ZIIP_1A_W16C-2T-W-6, T-W-3, T-W-2M-6, M-1, M-2S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W02
wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe
ZIIP_1A_W16C-2T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W03
wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16C-3T-W-6, T-W-7M-6, M-1, M-2S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W04
ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
ZIIP_1A_W16C-4T-W-8, T-W-9, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-5, M-3, M-6, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W05
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
ZIIP_1A_W16C-2T-W-6, T-W-3, T-W-2M-6, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U01
sporządza aplikację dla projektu europejskiego
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20C-3, C-4T-W-8, T-W-9, T-P-4, T-P-1, T-P-3M-3, M-6, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U02
wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
ZIIP_1A_U13C-3, C-4T-W-9, T-P-2M-5, M-3, M-6, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U03
interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U20C-3, C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-P-2M-3, M-6, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U04
wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13C-4T-W-9, T-P-2M-6, M-1S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U05
organizuje pracę zespołów
ZIIP_1A_U09C-3, C-2, C-4, C-1T-P-4, T-P-3M-5, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K01
odpowiedzialność za pracę własną i innych
ZIIP_1A_K03C-3, C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-5, M-4, M-3, M-6, M-1, M-2S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K02
wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K06C-3, C-2, C-4, C-1T-W-9, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-5, M-4, M-3, M-6, M-1, M-2S-1, S-2
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K03
dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K07C-3, C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-5, M-4, M-3, M-6, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W01
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach o mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nie ma wiedzy o tendencjach rozowjowych w Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii, bark podstawowej wiedzy o żródłach prawa współnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozowjowych w Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii, ma wiedzę o żródłach prawa współnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W02
wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe
2,0Nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych
3,0Wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W03
wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
2,0Nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,0Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W04
ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
2,0Nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,0Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W05
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U01
sporządza aplikację dla projektu europejskiego
2,0Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego
3,0Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U02
wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
2,0Nie potrafi wyszukać właściych dla działalności gospodarczej projektów europejskich
3,0wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U03
interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
2,0Nie potrafi w stopniu podstawowym interpretować wymagań prawnych dla danego projektu euriopejskiego
3,0interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U04
wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
2,0Nie wykorzystuje informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,0Właściwie stosuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U05
organizuje pracę zespołów
2,0Nie wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,0Wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K01
odpowiedzialność za pracę własną i innych
2,0Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K02
wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
2,0Nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach w ramach realizacji projektu
3,0Wykazuje się inicjatywą i samodzielnością w działaniach w ramach realizowanego projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K03
dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
2,0Nie wykazuje cech zachowania świadczącego o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,0Wykazuje cechy zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
  2. Kola-Bezka M., Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych, w: Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, red. naukowa S. Sojak
  3. brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
  4. Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Parzymis S. (oprac.), Integracja europejska w dokumentach, PISM, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego2
T-P-2Programy unijne w Polsce3
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej9
T-P-4Prezentacja i ocena projektu4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy1
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej1
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej1
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła1
T-W-5Polityki wspólnotowe1
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej1
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej4
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich1
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania1
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela18
A-P-2Konsultacje projektowe z nauczycielem1
A-P-3Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej10
A-P-4Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu8
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Samodzielna praca studenta15
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_W01zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach o mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-6pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nie ma wiedzy o tendencjach rozowjowych w Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii, bark podstawowej wiedzy o żródłach prawa współnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozowjowych w Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii, ma wiedzę o żródłach prawa współnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_W02wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-5Polityki wspólnotowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych
3,0Wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_W03wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-6pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,0Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_W04ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,0Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_W05zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-6pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_U01sporządza aplikację dla projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego
3,0Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_U02wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-2Programy unijne w Polsce
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukać właściych dla działalności gospodarczej projektów europejskich
3,0wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_U03interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
Treści programoweT-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-P-2Programy unijne w Polsce
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w stopniu podstawowym interpretować wymagań prawnych dla danego projektu euriopejskiego
3,0interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_U04wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-2Programy unijne w Polsce
Metody nauczaniaM-6pokaz
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykorzystuje informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,0Właściwie stosuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_U05organizuje pracę zespołów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
Treści programoweT-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,0Wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_K01odpowiedzialność za pracę własną i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
Treści programoweT-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-4metoda sytuacyjna
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_K02wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
Treści programoweT-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-4metoda sytuacyjna
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach w ramach realizacji projektu
3,0Wykazuje się inicjatywą i samodzielnością w działaniach w ramach realizowanego projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-2_K03dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
Treści programoweT-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-W-5Polityki wspólnotowe
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
Metody nauczaniaM-5metoda projektów
M-4metoda sytuacyjna
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje cech zachowania świadczącego o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,0Wykazuje cechy zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,5
4,0
4,5
5,0