Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania inżynierskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania inżynierskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej |
W-2 | Informatyka (elementarna wiedza z zakresu obsługi oprogramowania) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania |
C-2 | Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do użytkowania systemu komputerowego wspomagania projektowania | 2 |
T-L-2 | Techniki przestrzennego modelowani części | 4 |
T-L-3 | Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób | 2 |
T-L-4 | Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie koncowe | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej. | 2 |
T-W-2 | Identyfikacja potrzeb klientów. Holistyczne ujęcie procesu projektowania. | 2 |
T-W-3 | Obiekty techniczne w ujęciu systemowym – maszyny, urządzenia i procesy. | 2 |
T-W-4 | Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, poszukiwanie koncepcji, wymagania i ograniczenia, kryteria wartościowania, ocena i wybór rozwiązań. | 4 |
T-W-5 | Wprowadzenie do metodologii projektowania. | 1 |
T-W-6 | Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja. | 6 |
T-W-7 | Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby. | 2 |
T-W-8 | Opracowanie projektowej dokumentacji technicznej. | 2 |
T-W-9 | Prototypowanie oraz rola symulacji komputerowych w procesie projektowania. | 2 |
T-W-10 | Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania | 1 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udzial w zajeciach i zaliczenie | 12 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadan domowych | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajec i zaliczen | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 24 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania na początku każdych zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania dokumentacji projektowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C12_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C12_U01 Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej | ZIIP_1A_U21, ZIIP_1A_U25 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C12_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C12_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C12_U01 Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej | 2,0 | Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
3,0 | Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
3,5 | Student nabył umiejętności zastosowania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
4,0 | Student nabył umiejętności nie tylko poprawnego wykorzystywania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie, ale potrafi również je porównać. | |
4,5 | Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
5,0 | Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C12_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. | |
3,5 | Student dostrzega potrzebę łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego. | |
4,5 | Student rozumie holistyczne charakter działań w obszarze projektowania inżynierskiego. | |
5,0 | Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego. |
Literatura podstawowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Pahl G., Beitz W., Nauka konstruowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984
- Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd.: Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Kapias K., SolidWorks 2001 Plus podstawy, Helion, Gliwice, 2003
- Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007
- Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009