Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki i algorytmizacji II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,30,38zaliczenie
wykładyW2 15 2,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość materiału pierwszej części tego przedmiotu: Podstawy informatyki i algorytmizacji I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11.Deklaracje danych. Innstrucje : przypisania, warunkowa, wywołania procedury. Pisanie i wykonywanie krótkich fragmetów kodu. 2.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Instrukcja wyboru. 3.Tworzenie procedur i funkcji. 4.Zaliczenie 1 5.Instrukcja pętli. Łączenie instrukcji pętli z instrukcją warunkową. 6.Tablice - przeszukiwanie tablic.Implementacja prostych algorytmów: zliczanie, sumowanie, znajdowanie elementów ekstremalnych, wypisywanie list określonych warunkami, sortowanie. 7. Zagnieżdżanie pętli. Tablice wielowymiarowe. 8. Zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 9.Zaliczenie 215
15
wykłady
T-W-11.Informatyka jako dziedzina wiedzy. Podstawowe działy informatyki. Programowanie. Pojęcie algorytmu, programu, języków programowania. 2.Podstawy tworzenia programu: struktury danych, kod (algorytm). Struktury danych: stałe, zmienne, typy danych: proste, strukturalne. Deklarowanie danych w programie. Zapis algorytmu w języku programowania - instrukcje. 3.Instrukcje proste: przypisania, wywołania procedury. Instrukcje strukturalne. Iinstrukcja warunkowa, instrukcja wyboru. 4.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Tworzenie złozonych warunków za pomocą operatorów logicznych. 5. Instrukcje iteracyjne (pętle). Warunkowe kończenie procesu iteracyjnego. Tablice, deklarowanie tablic, tablice statyczne i dynamiczne. 6. Zagnieżdżanie pętli. Algorytmy sortowania. Tablice wielowymiarowe. 7. Programowanie proceduralne - zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 8. Elementy programowania obiektowego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Wykonanie zadań domowych.15
A-L-3Przygotowanie do kolejnych zajęć.13
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.10
A-L-5Udział w konsultacjach do laboratoriów5
58
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje dotyczące materiałów prezentowanych na wykładach3
A-W-3Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego48
A-W-4Udział w egzaminie2
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C05_W01
Student zna podstawowe typy danych, pojęcie algorytmu, elementy strukturalne algorytmu oraz formy zapisu w języku programowania.
ZIIP_1A_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C05_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania i potrafi algorytm zapisać w języku programowania.
ZIIP_1A_U14C-1T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C05_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
ZIIP_1A_K07C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C05_W01
Student zna podstawowe typy danych, pojęcie algorytmu, elementy strukturalne algorytmu oraz formy zapisu w języku programowania.
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień z akresu algorytmizacji i programoiwania będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,0Student zna podstawowe zagadnienia z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,5Ocena pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student zna bardziej zaawansowane zagadnienia z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
4,5Ocena pomiędzy 3,0 a 4,0.
5,0Student swobodnie operuje całym zakresem materiału z akresu algorytmizacji i programowania będącego przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C05_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania i potrafi algorytm zapisać w języku programowania.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać podstawowych problemów z akresu algorytmizacji i programowania będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,0Student potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,5Ocena pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi rozwiązywać bardziej zaawansowane problemy z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
4,5Ocena pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi rozwiązywać nowe złożone problemy z akresu algorytmizacji i programowania będące pochodną zagadnień przerabianych na ćwiczeiach laboratoryjnych i wykładach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C05_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
2,0
3,0potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wirth Niklaus, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa, 2004
  2. Ziębakowski T., Programowanie w Excelu w języku Visual Basic for Applications, instrukcja do zajęć w Pracowni Informatycznej WIMiM ZUT, Szczecin, 2010
  3. T.H.Cormen, Ch.E.Leiserson, R.L.Rivest, C.Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
  2. Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Wydawnictwo Helion, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11.Deklaracje danych. Innstrucje : przypisania, warunkowa, wywołania procedury. Pisanie i wykonywanie krótkich fragmetów kodu. 2.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Instrukcja wyboru. 3.Tworzenie procedur i funkcji. 4.Zaliczenie 1 5.Instrukcja pętli. Łączenie instrukcji pętli z instrukcją warunkową. 6.Tablice - przeszukiwanie tablic.Implementacja prostych algorytmów: zliczanie, sumowanie, znajdowanie elementów ekstremalnych, wypisywanie list określonych warunkami, sortowanie. 7. Zagnieżdżanie pętli. Tablice wielowymiarowe. 8. Zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 9.Zaliczenie 215
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Informatyka jako dziedzina wiedzy. Podstawowe działy informatyki. Programowanie. Pojęcie algorytmu, programu, języków programowania. 2.Podstawy tworzenia programu: struktury danych, kod (algorytm). Struktury danych: stałe, zmienne, typy danych: proste, strukturalne. Deklarowanie danych w programie. Zapis algorytmu w języku programowania - instrukcje. 3.Instrukcje proste: przypisania, wywołania procedury. Instrukcje strukturalne. Iinstrukcja warunkowa, instrukcja wyboru. 4.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Tworzenie złozonych warunków za pomocą operatorów logicznych. 5. Instrukcje iteracyjne (pętle). Warunkowe kończenie procesu iteracyjnego. Tablice, deklarowanie tablic, tablice statyczne i dynamiczne. 6. Zagnieżdżanie pętli. Algorytmy sortowania. Tablice wielowymiarowe. 7. Programowanie proceduralne - zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 8. Elementy programowania obiektowego.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Wykonanie zadań domowych.15
A-L-3Przygotowanie do kolejnych zajęć.13
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.10
A-L-5Udział w konsultacjach do laboratoriów5
58
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje dotyczące materiałów prezentowanych na wykładach3
A-W-3Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego48
A-W-4Udział w egzaminie2
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C05_W01Student zna podstawowe typy danych, pojęcie algorytmu, elementy strukturalne algorytmu oraz formy zapisu w języku programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-11.Informatyka jako dziedzina wiedzy. Podstawowe działy informatyki. Programowanie. Pojęcie algorytmu, programu, języków programowania. 2.Podstawy tworzenia programu: struktury danych, kod (algorytm). Struktury danych: stałe, zmienne, typy danych: proste, strukturalne. Deklarowanie danych w programie. Zapis algorytmu w języku programowania - instrukcje. 3.Instrukcje proste: przypisania, wywołania procedury. Instrukcje strukturalne. Iinstrukcja warunkowa, instrukcja wyboru. 4.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Tworzenie złozonych warunków za pomocą operatorów logicznych. 5. Instrukcje iteracyjne (pętle). Warunkowe kończenie procesu iteracyjnego. Tablice, deklarowanie tablic, tablice statyczne i dynamiczne. 6. Zagnieżdżanie pętli. Algorytmy sortowania. Tablice wielowymiarowe. 7. Programowanie proceduralne - zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 8. Elementy programowania obiektowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień z akresu algorytmizacji i programoiwania będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,0Student zna podstawowe zagadnienia z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,5Ocena pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student zna bardziej zaawansowane zagadnienia z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
4,5Ocena pomiędzy 3,0 a 4,0.
5,0Student swobodnie operuje całym zakresem materiału z akresu algorytmizacji i programowania będącego przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C05_U01Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania i potrafi algorytm zapisać w języku programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-11.Deklaracje danych. Innstrucje : przypisania, warunkowa, wywołania procedury. Pisanie i wykonywanie krótkich fragmetów kodu. 2.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Instrukcja wyboru. 3.Tworzenie procedur i funkcji. 4.Zaliczenie 1 5.Instrukcja pętli. Łączenie instrukcji pętli z instrukcją warunkową. 6.Tablice - przeszukiwanie tablic.Implementacja prostych algorytmów: zliczanie, sumowanie, znajdowanie elementów ekstremalnych, wypisywanie list określonych warunkami, sortowanie. 7. Zagnieżdżanie pętli. Tablice wielowymiarowe. 8. Zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 9.Zaliczenie 2
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać podstawowych problemów z akresu algorytmizacji i programowania będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,0Student potrafi rozwiązywać podstawowe problemy z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
3,5Ocena pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi rozwiązywać bardziej zaawansowane problemy z akresu algorytmizacji i programowania będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
4,5Ocena pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi rozwiązywać nowe złożone problemy z akresu algorytmizacji i programowania będące pochodną zagadnień przerabianych na ćwiczeiach laboratoryjnych i wykładach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C05_K01Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-11.Informatyka jako dziedzina wiedzy. Podstawowe działy informatyki. Programowanie. Pojęcie algorytmu, programu, języków programowania. 2.Podstawy tworzenia programu: struktury danych, kod (algorytm). Struktury danych: stałe, zmienne, typy danych: proste, strukturalne. Deklarowanie danych w programie. Zapis algorytmu w języku programowania - instrukcje. 3.Instrukcje proste: przypisania, wywołania procedury. Instrukcje strukturalne. Iinstrukcja warunkowa, instrukcja wyboru. 4.Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych. Tworzenie złozonych warunków za pomocą operatorów logicznych. 5. Instrukcje iteracyjne (pętle). Warunkowe kończenie procesu iteracyjnego. Tablice, deklarowanie tablic, tablice statyczne i dynamiczne. 6. Zagnieżdżanie pętli. Algorytmy sortowania. Tablice wielowymiarowe. 7. Programowanie proceduralne - zapis złożonych algorytmów za pomocą procedur i funkcji. 8. Elementy programowania obiektowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3,5
4,0
4,5
5,0