Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością

Sylabus przedmiotu Symulacja działania firmy produkcyjnej oraz jej optymalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Symulacja działania firmy produkcyjnej oraz jej optymalizacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 20 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarzadzania, w tym zarządzania jakością.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu Lean manufacturing
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami Lean management
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w Lean management

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości Symulacja obejmuje działania wszystkich głównych procesów zachodzących w firmach produkcyjnych oraz umożliwia ich optymalizację poprzez wprowadzanie metodyki LEAN20
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady Lean Manufacturing. Siedem typów strat produkcyjnych ich identyfikacja i eliminacja. Definicja przepływu wartości. Przepływ materiałów, informacji, ludzi – jak kluczowe elementy projektowania przepływu wartości. Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2przygotowanie sprawozdań25
A-P-3studiowanie literatury30
75
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/20_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą definiowania strumienia wartości i jego mapowania. Diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego.
MAS_10A_W02, MAS_10A_W01, MAS_10A_W03, MAS_10A_W04, MAS_10A_W05C-1, C-2T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/20_U01
Student potrafi dokonać diagnozy stanu obecnego wykorzystując mapowanie strumienia wartości i zaprojektować stan docelowy.
MAS_10A_U02, MAS_10A_U04, MAS_10A_U06C-3T-P-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/20_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod w podejmowaniu decyzji, oraz przekazywania informacji o nowych systemach.
MAS_10A_K03C-2, C-3T-W-1, T-P-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/20_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą definiowania strumienia wartości i jego mapowania. Diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą definiowania strumienia wartości i jego mapowania. Diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/20_U01
Student potrafi dokonać diagnozy stanu obecnego wykorzystując mapowanie strumienia wartości i zaprojektować stan docelowy.
2,0
3,0Student potrafi dokonać diagnozy stanu obecnego wykorzystując mapowanie strumienia wartości i zaprojektować stan docelowy prostego systemu wytwarzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/20_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod w podejmowaniu decyzji, oraz przekazywania informacji o nowych systemach.
2,0
3,0Student wykazuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod w podejmowaniu decyzji, potrafi w związły i zrozumiały sposób zaprezentować zastosowanie poznanych metod.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzeziński A. i in., Systemy zarządzania przedsiębiorstwem. Techniki Lean Management i Kaizen.Wiedza i Praktyka, ebook

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości Symulacja obejmuje działania wszystkich głównych procesów zachodzących w firmach produkcyjnych oraz umożliwia ich optymalizację poprzez wprowadzanie metodyki LEAN20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady Lean Manufacturing. Siedem typów strat produkcyjnych ich identyfikacja i eliminacja. Definicja przepływu wartości. Przepływ materiałów, informacji, ludzi – jak kluczowe elementy projektowania przepływu wartości. Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości10
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2przygotowanie sprawozdań25
A-P-3studiowanie literatury30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/20_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą definiowania strumienia wartości i jego mapowania. Diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W02ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
MAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
MAS_10A_W04ma wiedzę o trendach rozwojowych i nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu Lean manufacturing
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami Lean management
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zasady Lean Manufacturing. Siedem typów strat produkcyjnych ich identyfikacja i eliminacja. Definicja przepływu wartości. Przepływ materiałów, informacji, ludzi – jak kluczowe elementy projektowania przepływu wartości. Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą definiowania strumienia wartości i jego mapowania. Diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/20_U01Student potrafi dokonać diagnozy stanu obecnego wykorzystując mapowanie strumienia wartości i zaprojektować stan docelowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U02potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
MAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w Lean management
Treści programoweT-P-1Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości Symulacja obejmuje działania wszystkich głównych procesów zachodzących w firmach produkcyjnych oraz umożliwia ich optymalizację poprzez wprowadzanie metodyki LEAN
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać diagnozy stanu obecnego wykorzystując mapowanie strumienia wartości i zaprojektować stan docelowy prostego systemu wytwarzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/20_K01Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod w podejmowaniu decyzji, oraz przekazywania informacji o nowych systemach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K03rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami Lean management
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w Lean management
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zasady Lean Manufacturing. Siedem typów strat produkcyjnych ich identyfikacja i eliminacja. Definicja przepływu wartości. Przepływ materiałów, informacji, ludzi – jak kluczowe elementy projektowania przepływu wartości. Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości
T-P-1Diagnoza stanu obecnego. Projektowanie stanu docelowego. Mapowanie strumienia wartości Symulacja obejmuje działania wszystkich głównych procesów zachodzących w firmach produkcyjnych oraz umożliwia ich optymalizację poprzez wprowadzanie metodyki LEAN
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod w podejmowaniu decyzji, potrafi w związły i zrozumiały sposób zaprezentować zastosowanie poznanych metod.
3,5
4,0
4,5
5,0