Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością

Sylabus przedmiotu Metody i narzędzia zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metody i narzędzia zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,40zaliczenie
projektyP2 14 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarzadzania jakością.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt obejmujący wykorzystanie metod zarządzania jakością w tym QFD, FMEA, Poka-Yoke14
14
wykłady
T-W-1Definicja i charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.2
T-W-2Metody zarzadzania jakością, w tym: FMEA, QFD, Koła jakości, SMED, Poka-Yoka.4
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-P-3Studiowanie literatury11
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Zna postawowe metody zarzadzania jakością w tym metody szczupłego zarządzania.
MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi i metod zarządzania jakością, w szczególnosci w pracy zespołowej nad rozwiązywaniem problemów jakosciwoych w procesach produkcyjnych.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U06C-2T-P-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/11_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
MAS_10A_K01T-P-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Zna postawowe metody zarzadzania jakością w tym metody szczupłego zarządzania.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi i metod zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi i metod zarządzania jakością, w szczególnosci w pracy zespołowej nad rozwiązywaniem problemów jakosciwoych w procesach produkcyjnych.
2,0
3,0Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi i/lub metod w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/11_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2017
  2. A.Hamrol, Stategie i praktyki sprawnego działania, PWN, Warszawa, 2018
  3. J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
  4. E.Konarzewska-Gubała[red.], Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2003
  5. K. Szczepańska, : Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza PW, WArszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt obejmujący wykorzystanie metod zarządzania jakością w tym QFD, FMEA, Poka-Yoke14
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.2
T-W-2Metody zarzadzania jakością, w tym: FMEA, QFD, Koła jakości, SMED, Poka-Yoka.4
6

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Przygotowanie do zaliczenia25
A-P-3Studiowanie literatury11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/11_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Zna postawowe metody zarzadzania jakością w tym metody szczupłego zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami zarządzania i sterowania jakością
Treści programoweT-W-1Definicja i charakterystyka poszczególnych narzędzi SZJ w postaci tradycyjnych i nowych narzędzi zarządzania jakością. Procedura postępowania przy budowie omawianych narzędzi. Studia przypadku dla każdego z omawianych narzędzi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tradycyjnych narzędzi i metod zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/11_U01Student uzyskuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych narzędzi i metod zarządzania jakością, w szczególnosci w pracy zespołowej nad rozwiązywaniem problemów jakosciwoych w procesach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami stosowanymi w zarządzaniu i sterowaniu jakością
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący wykorzystanie metod zarządzania jakością w tym QFD, FMEA, Poka-Yoke
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne sprawozdania potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania przynajmniej kilku z poznanych narzędzi i/lub metod w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/11_K01Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący wykorzystanie metod zarządzania jakością w tym QFD, FMEA, Poka-Yoke
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w wykładzie. Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie przy rozwiązywaniu zadań związanych i inżynierią jakości
3,5
4,0
4,5
5,0