Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie w spawalnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne technologie w spawalnictwie | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Spajanie i cięcie termiczne, urządzenia i sprzęt spawalniczy, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie się z nowoczesnymi technikami w spawalnictwie |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami i stosowaniem w różnych gałęziach przemysłu nowych technik spwalniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technologia spawania - WPS | 4 |
T-L-2 | Spawanie łukowe TIG prądem pulsującym i traycyjne TIG stali stopowych | 2 |
T-L-3 | Prezentacja urządzeń spawalniczych, ich możliwości i ewentulanych zastosowań w przemyśle | 6 |
T-L-4 | Spawanie GMAW ręczne i zautomatyzowane | 4 |
T-L-5 | Spawanie SAW | 2 |
T-L-6 | Spawanie ręczne MMA | 2 |
T-L-7 | Zgrzewanie oporowe materiałów o różnych właściwościach fizykomechanicznych, lutowanie | 2 |
T-L-8 | Cięcie tlenowe i plazmowe | 2 |
T-L-9 | Porównanie krawędzi ciętych po procesach cięcia | 2 |
T-L-10 | Prezentacja i porównanie wyników uzyskanych dla poszczególnych metod spajania | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Spawanie, zgrzewanie i klejenie - wprowadzenie | 6 |
T-W-2 | Zrobotyzowane spawanie i cięcie laserowe | 3 |
T-W-3 | Spawanie plazmowe i elektronowe | 2 |
T-W-4 | Zgrzewanie FSW z przemieszaniem | 2 |
T-W-5 | Metoda spawania CMT - Cold Metal Transfer | 2 |
T-W-6 | Spawanie A-TIG i TIP TIG HW-gorącym drutem | 3 |
T-W-7 | Spajanie nowoczesnych materiałów (ceramika, kompozyty) | 4 |
T-W-8 | Procesy cięcia - fazowanie, przygotowanie krawędzi spawanych | 4 |
T-W-9 | Spawanie łukiem krytym pod topnikiem | 2 |
T-W-10 | Spawanie ręczne MMA | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-L-3 | Wykonywanie sprawozdań z przeprowadzonych zajęć laboratoryjnych | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja audiowizualna (pokaz, film) |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Cząstkowe oceny z zajęć laboratoryjnyh na podstawie dostarczonych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z przedmiotu na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/03_W01 Ma szczegółową wiedze w zakresie projektowania procesów spawania | MBM_2A_W02, MBM_2A_W08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować nowe technologie stosowane w spawalnictwie, potrafi je w odpowiedni sposób zastosować w różnych gałęziach przemysłu dla różnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych, potrafi ocenić przydatność metod | MBM_2A_U03, MBM_2A_U11, MBM_2A_U12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/03_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych | MBM_2A_K03, MBM_2A_K04, MBM_2A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/03_W01 Ma szczegółową wiedze w zakresie projektowania procesów spawania | 2,0 | Student nie przyswoił wiedzy z zakresu nowych technologii w spawalnictwie, nie potrafi ich scharakteryzować, nie zna możliwości poszczególnych metod spajania, nie zna ich zastosowania dla elementów stalowych konstrukcji spawanych |
3,0 | Student przyswoił wiedzę w zakresie dostatecznym, zna niektóre nowoczesne techniki spajania | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student zna większość nowoczesnych technologii w spawalnictwie, wie czym się one charakteryzują i potrafi je odróżnić | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student zna nowoczesne technologie w spawalnictwie, wie czym się one charakteryzują, zna ich możliwości, wie jak je zastosować dla różnych konstrukcji i elementów spawanych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować nowe technologie stosowane w spawalnictwie, potrafi je w odpowiedni sposób zastosować w różnych gałęziach przemysłu dla różnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych, potrafi ocenić przydatność metod | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować nowych technologii stosowanych w spawalnictwie, nie potrafi ich zastosować dla konkretnych technologii konstrukcyjnych i materiałowych w różnych gałęziach przemysłu, nie potrafi ocenić przydatności poszczególnych metod |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre nowe technologie stosowane w spawalnictwie ale nie potrafi ich zastosować | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym znajomość nowych technologii potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną, potrafi w sposób dobry scharakteryzować poszczególne metody i ich przydatność w zastosowaniach przemysłowych | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym znajomość nowych technologii spawalniczych potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologii konstrukcji, potrafi je zastosować zna cechy charakterystyczne metod i ich przydatność |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/03_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Literatura podstawowa
- Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 2009
- Klimpel A., Technologie laserowe w spawalnictwie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- pod redakcją Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera - Spawalnictwo tom 2, WNT, Warszawa, 2009