Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Mechatronika samochodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechatronika samochodowa
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 12 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektrotechnika.
W-2Elektrotechnika i elektronika samochodowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk piezoelementów1
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN2
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych1
T-L-6Dobór i realizacja napędów hybrydowych oraz elektrycznych (obliczenia).2
T-L-7Zaliczenie laboratorium. Wystawienie ocen końcowych1
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.1
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.2
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.2
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych.2
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).2
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.2
T-W-7Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.24
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.16
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie ustnej.8
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.6
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
IT_2A_W03C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
IT_2A_U07, IT_2A_U12, IT_2A_U10C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
IT_2A_K01, IT_2A_K03C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak też nie orientuje się w sposobie prowadzenia pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać praktycznie wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
  2. Fryśkowaski Bernard, Grzeszczyk Elżbieta, Systemy transmisji danych. Mechatronika Samochodowa., WKiŁ, Warszawa, 2010, 1
  3. Frei Martin, Magistrale danych w praktyce warsztatowej. Budowa, Diagnostyka, Obsługa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
  2. Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP1
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk piezoelementów1
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN2
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych1
T-L-6Dobór i realizacja napędów hybrydowych oraz elektrycznych (obliczenia).2
T-L-7Zaliczenie laboratorium. Wystawienie ocen końcowych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.1
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.2
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.2
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych.2
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).2
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.2
T-W-7Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.24
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.16
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie ustnej.8
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/03_W01Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych.
T-W-7Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/03_U01Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IT_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
IT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak też nie orientuje się w sposobie prowadzenia pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać praktycznie wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/03_K01Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-1Organizacja laboratorium i szkolenie BHP
T-L-5Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych
T-L-4Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.