Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Współczesne materiały konstrukcyjne w motoryzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne materiały konstrukcyjne w motoryzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki, fizyki, informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.2
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.2
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.2
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.2
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.2
10
wykłady
T-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.4
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.4
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.4
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.4
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-P-2Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja na wykładzie.
M-2Prezentacja Power Point.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C04_W01
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
IT_2A_W02, IT_2A_W04, IT_2A_W07, IT_2A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C04_U01
Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
IT_2A_U02, IT_2A_U05, IT_2A_U10, IT_2A_U19C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C04_K01
Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
IT_2A_K02, IT_2A_K03, IT_2A_K04, IT_2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C04_W01
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C04_U01
Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C04_K01
Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L. A., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego., WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
  2. Smalko Zbigniew, Podstawy eksploatacji technicznej pojazdów., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  3. Legutko Stanisław, Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Oficyna Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wyrzykowski J.W., Pleszakow E., Sieniawski J, Odkształcanie i pękanie metali, WNT, Warszawa, 1999
  2. Muc A, Optymalizacja struktur kompozytowych i procesów technologicznych ich wytwarzania, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.2
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.2
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.2
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.2
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.4
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.4
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.4
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.4
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.4
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-P-2Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C04_W01Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
IT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
IT_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie zagadnień dotyczących transportu i systemów o wysokim stopniu złożoności
IT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja Power Point.
M-1Dyskusja na wykładzie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C04_U01Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
IT_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
IT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
IT_2A_U19potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne projektować i realizować złożone procesy technologiczne w zakresie swojej specjalności, wykorzystując właściwe metody, materiały i narzędzia, również opracowując metody i narzędzia własne.
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja Power Point.
M-1Dyskusja na wykładzie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C04_K01Kompetencje nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
IT_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
IT_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w motoryzacji, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-W-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, napręzenia resztkowe.
T-W-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-W-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
T-W-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-1Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w motoryzacji.
T-P-2Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, naprężenia resztkowe.
T-P-4Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych i stosowanych w transporcie.
T-P-3Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w motoryzacji; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych dla samochodów wodorowych, wytłaczania tworzyw sztucznych, utwardzania żywic na gorąco, wykonywania struktur nanokompozytowych.
T-P-5Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wplywem wodoru.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja Power Point.
M-1Dyskusja na wykładzie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Egzamin pisemny w postaci testu wyboru.
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student posiada podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.