Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Dynamiczne zarządzanie pamięcią, algorytmy i struktury danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dynamiczne zarządzanie pamięcią, algorytmy i struktury danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,40,70zaliczenie
wykładyW1 4 0,60,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna zasady konstruowania algorytmów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.2
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.2
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.2
T-L-4Wykorzystanie dynamicznych sposobów zarządzania pamięcią.2
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.1
T-W-2Algorytmy sortowania, algorytmy wyszukiwania.1
T-W-3Dynamiczne zarządzanie pamięcią.1
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.14
34
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów11
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_03_W01
Zna podstawowe mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
PESW_10-_W05C-1T-L-3, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3
PESW_10-_03_W02
Zna podstawowe struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
PESW_10-_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_03_U01
Potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
PESW_10-_U03C-1T-L-4, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
PESW_10-_03_U02
Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy i struktury danych stosowane w informatyce
PESW_10-_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_03_W01
Zna podstawowe mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PESW_10-_03_W02
Zna podstawowe struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania struktur danych, Zna metody zapisu algorytmów.
3,5
4,0Rozumie różnice między strukturami danych oraz różnicę pomiędzy algorytmami sortowania, a wyszukiwania.
4,5
5,0Potrafi wybrać optymalną strukturę danych i algorytm dla zadanych problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_03_U01
Potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między statycznym i dynamicznym zarządzaniem pamięcią.
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalny sposób zarządzania pamięcią dla zadanych problemów.
PESW_10-_03_U02
Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy i struktury danych stosowane w informatyce
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody zapisu algorytmów i użyć odpowiednie struktury danych.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między strukturami danych i użyć metod sortowania lub wyszukiwania
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalną strukturę danych dla zadanych problemów.

Literatura podstawowa

  1. Harel David, Feldman Yishai, Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika. Klasyka informatyki;

Literatura dodatkowa

  1. Prof. Erik Demaine, Introduction to Algorithms

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.2
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.2
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.2
T-L-4Wykorzystanie dynamicznych sposobów zarządzania pamięcią.2
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.1
T-W-2Algorytmy sortowania, algorytmy wyszukiwania.1
T-W-3Dynamiczne zarządzanie pamięcią.1
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.14
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów11
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_03_W01Zna podstawowe mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W05Słuchacz zna mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Cel przedmiotuC-1Potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.
T-W-3Dynamiczne zarządzanie pamięcią.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_03_W02Zna podstawowe struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W06Słuchacz zna struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
Cel przedmiotuC-1Potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.
T-W-2Algorytmy sortowania, algorytmy wyszukiwania.
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania struktur danych, Zna metody zapisu algorytmów.
3,5
4,0Rozumie różnice między strukturami danych oraz różnicę pomiędzy algorytmami sortowania, a wyszukiwania.
4,5
5,0Potrafi wybrać optymalną strukturę danych i algorytm dla zadanych problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_03_U01Potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U03Słuchacz potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Cel przedmiotuC-1Potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie dynamicznych sposobów zarządzania pamięcią.
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między statycznym i dynamicznym zarządzaniem pamięcią.
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalny sposób zarządzania pamięcią dla zadanych problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_03_U02Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy i struktury danych stosowane w informatyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U04Słuchacz umie zaimplementować algorytmy i struktury danych odpowiednio do zadania.
Cel przedmiotuC-1Potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody zapisu algorytmów i użyć odpowiednie struktury danych.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między strukturami danych i użyć metod sortowania lub wyszukiwania
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalną strukturę danych dla zadanych problemów.